Black Friday väntas öka när fler julklappar handlas till röda prislappar
Efter flera år med tilltagande intresse för Black Friday visar Svensk Handels rapport att andelen konsumenter som handlar stannar av, men att de planerade inköpsbeloppen fortsätter att öka.
– Förra årets Black Friday var präglad av pandemin och restriktioner att inte besöka butiker. Men även det faktum att hushållen, i kölvattnet av pandemin, fortfarande spenderar mindre på resor, hotell och restaurangbesök gynnar handeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Även om de flesta planerar att göra inköpen i både fysisk butik och på nätet svarar var tredje konsument att de enbart kommer att handla på nätet. Det är dock färre än förra året då pandemirestriktioner styrde ännu mer av konsumtionen till näthandeln.
Många handlar hemelektronik, kläder och skor
Hemelektronik, kläder och skor är de varor som flest konsumenter planerar att köpa. Bland 26-45 åringarna är många även på jakt efter barnartiklar och leksaker. Rapporten visar att Black Friday är startskottet för julhandeln och av de som tänker handla på Black Friday säger två av tre konsumenter (64 %) att de avser att handla julklappar.
– För konsumenter med inköpslistorna klara i god tid blir Black Friday ett utmärkt tillfälle att hitta julklapparna till röda prislappar. För handeln innebär det att konsumtion flyttar från december till november, för elektronikhandeln har november numera blivit årets största försäljningsmånad, säger Johan Davidson.
”Har redan det jag behöver” vanligaste skälet att avstå
Det vanligaste skälet till att inte handla på Black Friday är att ”jag redan har det jag behöver”, följt av ekonomiska- och miljömässiga skäl. Av samtliga tillfrågade konsumenter anger ungefär var tionde person att de inte ska handla av miljömässiga skäl, eller att de överhuvudtaget aldrig handlar på reor.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Bilder
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet15.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Över hälften av butikerna utsattes under föregående kvartal för någon form av brott, och månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin. Tiden för fina ord är förbi. Nu krävs det att de ansvariga börjar leverera på sina löften.
Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad och noterar en ökning även i fasta priser. Försäljningen i klädhandeln ökade med 0,6 procent och skohandeln noterade en ökning med 17,9 procent jämfört med förra året.
Second hand omsatte 1,7 miljarder kronor i februari2.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand fortsätter att växa i Sverige. Försäljningen steg markant i februari jämfört med föregående månad. Inom modesegmenten närmar sig försäljningen en halv miljard kronor. Vidare handlades det mer online än i fysisk butik. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för februari.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum