Svensk Handel

Black Friday väntas öka när fler julklappar handlas till röda prislappar

Dela

Drygt varannan konsument planerar att handla på årets Black Friday. Allra mest populär är reaperioden bland de yngre konsumenterna där tre av fyra tänker handla på Black Friday. Jämfört med förra året ökar försäljningen med 1,5 miljarder kronor enligt Svensk Handels prognos. Totalt väntas Black Friday i år omsätta 9 miljarder kronor.

Hemelektronik, kläder och skor är varor som många planerar att köpa på Black Friday.
Hemelektronik, kläder och skor är varor som många planerar att köpa på Black Friday.

Efter flera år med tilltagande intresse för Black Friday visar Svensk Handels rapport att andelen konsumenter som handlar stannar av, men att de planerade inköpsbeloppen fortsätter att öka.

– Förra årets Black Friday var präglad av pandemin och restriktioner att inte besöka butiker. Men även det faktum att hushållen, i kölvattnet av pandemin, fortfarande spenderar mindre på resor, hotell och restaurangbesök gynnar handeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Även om de flesta planerar att göra inköpen i både fysisk butik och på nätet svarar var tredje konsument att de enbart kommer att handla på nätet. Det är dock färre än förra året då pandemirestriktioner styrde ännu mer av konsumtionen till näthandeln.

Många handlar hemelektronik, kläder och skor

Hemelektronik, kläder och skor är de varor som flest konsumenter planerar att köpa. Bland 26-45 åringarna är många även på jakt efter barnartiklar och leksaker. Rapporten visar att Black Friday är startskottet för julhandeln och av de som tänker handla på Black Friday säger två av tre konsumenter (64 %) att de avser att handla julklappar. 

– För konsumenter med inköpslistorna klara i god tid blir Black Friday ett utmärkt tillfälle att hitta julklapparna till röda prislappar. För handeln innebär det att konsumtion flyttar från december till november, för elektronikhandeln har november numera blivit årets största försäljningsmånad, säger Johan Davidson.

”Har redan det jag behöver” vanligaste skälet att avstå

Det vanligaste skälet till att inte handla på Black Friday är att ”jag redan har det jag behöver”, följt av ekonomiska- och miljömässiga skäl. Av samtliga tillfrågade konsumenter anger ungefär var tionde person att de inte ska handla av miljömässiga skäl, eller att de överhuvudtaget aldrig handlar på reor.

Läs rapporten Black Friday 2021. 

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Hemelektronik, kläder och skor är varor som många planerar att köpa på Black Friday.
Hemelektronik, kläder och skor är varor som många planerar att köpa på Black Friday.
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Karin Johansson. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum