Svenska Parasportförbundet och Paralympiska KommittéSvenska Parasportförbundet och Paralympiska KommittéSvenska Parasportförbundet och Paralympiska Kommitté

Bo Sköld ny generalsekreterare för Parasport Sverige

Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté offentliggör idag, torsdag, rekryteringen av Bo Sköld som ny generalsekreterare. Han kommer att tillträda sin tjänst den 1 mars 2022.
Bo Sköld presenterades idag, torsdag, som ny generalsekreterare för Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté. Foto: Anton Lernstål/Parasport Sverige

Ordförande Åsa Llinares Norlin är mycket nöjd med rekryteringen:

– Det har varit en viktig och omsorgsfull rekryteringsprocess. Styrelsen har varit måna om att hitta rätt och det har tagit lite tid men vi är säkra på att Bo är rätt person att ta sig an den spännande uppgiften. Med en generalsekreterare på plats ser vi fram emot att än mer kunna fokusera på de uppgifter som förbundet har framför sig.

Bo har bred kompetens med chefspositionerbåde inom Försvarsmakten, Friluftsfrämjandet och kommer närmast från tjänsten som generalsekreterare på Svenska Jägareförbundet. Han har arbetat med samhällsfrågor, internationellt och har erfarenhet av det politiska arbetet samt har mångårig erfarenhet av att leda i förändring.

– En bra kombination, speciellt i det läget vi befinner oss i och med tanke på processen att lämna ifrån oss idrotterna till respektive förbund. Bo är en trygg och värdestyrd ledare och dessutom drivs hans ledarskap av ett starkt engagemang att vilja göra skillnad, vilket var viktigt för oss, avslutar Åsa Llinares Norlin.

– Jag känner mig engagerad och hedrad att ha utsetts till ny generalsekreterare i Parasport Sverige och Sveriges Paralympiska Kommitté. Innan jag mötte styrelsen tittade jag på dokumentären ”Rising Phoenix” och redan då var jag såld på det viktiga uppdraget.

– Covid-19 har slagit extra hårt mot parasporten, men jag är övertygad om att vi kommer tillbaka ännu starkare genom att samarbeta över hela organisationen och med alla distrikt och föreningar ute i landet. Nu ser jag verkligen fram emot att börja arbeta och lära känna personal, organisationen samt dess partners, säger Bo Sköld.

För ytterligare information:

Åsa Llinares Norlin +46 70 497 84 23