Bollebo höjer hyror efter beslut i Hyresmarknadskommittén

Bollebo höjer hyrorna för sina hyresgäster med 4,25 procent. Detta står klart efter att hyrorna har fått avgöras centralt genom tvistlösningsorganet Hyresmarknadskommittén (HMK). De nya hyrorna gäller retroaktivt från den 1 mars.

– Det är uppseendeväckande att en kommunal stiftelse står på sig för högre hyreshöjningar än de vi har tecknat med privata fastighetsägare i kommunen. Det är särskilt tråkigt att det blir retroaktiva hyreshöjningar. Hyresgästföreningen hade önskat att vi kunde ha löst det här vid förhandlingsbordet för länge sedan, men Bollebos krav har varit för höga för att vi skulle kunna gå med på dem, säger Jesper Lissmark, förhandlare hos Hyresgästföreningen.

Hyresgästföreningen och Bollebo stod långt ifrån varandra i årets hyresförhandlingar. Medling söktes därför genom tvistlösningsorganet HMK där Sveriges Allmännytta och Hyresgästföreningen träffas och gör uppgörelser på central nivå. HMK kunde inte heller enas om något medlingsbud till de lokala parterna. Hyresgästföreningen återupptog förhandlingarna men lyckades inte heller då nå en överenskommelse med Bollebo. Bolaget lämnade därför förhandlingen till HMK för beslut.

Hyresgästföreningen Region BohusÄlvsborg-Skaraborg

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.