Bonnier News Local säljer Lokaltidningen Söderåsen till Made in Båstad
Lokaltidningen Söderåsen har funnits i snart tjugo år, ges ut med 22 nummer per år och delas ut med totalutdelning till invånarna i kommunerna Bjuv, Åstorp, Klippan, Perstorp och Örkelljunga.
Överlåtelsen gäller tidningens utgivningsbevis samt rätten att fortsätta använda titelnamnet för att bedriva gratistidningsverksamhet. Samtidigt ingår parterna en överenskommelse om att Bonnier News Local genom BNLO Feature ska leverera featurematerial till Made in Båstad för användning i Lokaltidningen Söderåsen.
– Vi har mycket goda erfarenheter av samarbete med Made in Båstad och dess ägare Joakim och Julia S Ormsmarck. Genom försäljningen av Lokaltidningen Söderåsen har vi fortsatt möjlighet att erbjuda våra annonskunder en bred mediemix som inkluderar räckvidd i print på Söderåsen, säger Jannik Hansen, gratismediechef på Bonnier News Local och tillika chefredaktör för Lokaltidningen i Skåne.
– Vi har hittat en bra affärsmodell med våra helt lokala titlar som kombinerar papprets räckvidd med en frekvent uppdaterad webb. Att nu få möjlighet att växa genom förvärvet av Lokaltidningen Söderåsen är väldigt stimulerande och vi ser möjlighet till mycket synergier med våra befintliga titlar. Inte minst kring annonsaffären, säger Joakim S Ormsmarck, vd Made in Båstad AB.
Made in Båstad AB har ambitionen att fortsätta ge ut Lokaltidningen Söderåsen med 22 nummer per år.
– Vi har sedan tidigare ett bra samarbete med Bonnier News Local, framförallt inom annonsförsäljningen. Med förvärvet stärker vi detta ytterligare samtidigt som vi får möjlighet att ta över en klassiskt stark titel som vi nu ska utveckla vidare. Vi ska skapa bra journalistik för läsarna och samtidigt en hållbar affär.
– Vi är övertygade att tidningen fyller en viktig funktion i den här regionen, såväl för läsarna som för annonsörerna, säger Julia S Ormsmarck, kreatör och delägare i Made in Båstad AB.
Sista numret av Lokaltidningen Söderåsen som ges ut i Bonnier News Locals regi når läsarna den 17 juni. Första numret i Made in Båstads regi ges ut den 12 augusti.
Made in Båstad AB är ett mediehus med säte i Båstad och lokalredaktion i Laholm. Bolaget ger bland annat ut de lokala nyhetstidningarna Bjäre NU och Laholms Tidning på veckobasis samt månadstidningen Smålänningen XTRA med utgivning i Ljungby, Markaryd och Älmhult. Genom förvärvet av Lokaltidningen Söderåsen utökar bolaget nu verksamheten till att innefatta utgivning i totalt tio kommuner i nordvästra Skåne, södra Halland samt sydvästra Småland.
Kontakter
Jannik HansenGratismediechefBonnier News Local
Tel:073-316 14 51jannik.hansen@bonniernews.seJoakim S OrmsmarckVd och chefredaktörMade in Båstad AB
Tel:070 770 91 05Joakim.ormsmarck@mibmedia.seBilder
Om
Med över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra cirka 200 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.
Följ Bonnier News
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Bonnier News
Dubbla vinster till Bonnier News i WAN-IFRA’s prestigefyllda tävling15.4.2024 16:21:09 CEST | Pressmeddelande
Bonnier News prenumerationspaketering +Allt har i WAN-IFRA’s prestigefyllda tävling Digital Media Awards Europe vunnit i kategorin Best Digital Subscription/Reader Revenue Project. Dessutom prisas Bonnier News annonssamarbete med Hjärt-Lungfonden med en vinst i kategorin Best Native Advertising Campaign.
Bonnier News lanserar podden Krimstad – kända kriminalfall från hela Sverige9.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
I dag är det premiär för Bonnier News nya podcast Krimstad, som utifrån ett lokalt perspektiv berättar om några av de senaste årens mest uppmärksammade kriminalfall. Krimstad skapas av lokaltidningsreportrarna som var med och bevakade fallen. – I Krimstad kan vi förena kraften i den lokala närheten med möjligheten att sprida dessa historier till fler, säger Viktor Ahldén, producent i centrala poddteamet på Bonnier News.
Jan Helin får nyinrättad roll som Chief Product Officer på Bonnier News9.4.2024 09:30:00 CEST | Pressmeddelande
Bonnier News fortsätter stärka sin satsning på produktutveckling med AI i fokus och utser Jan Helin till den nyinrättade rollen som Chief Product Officer (CPO). I hans frånvaro, under en period av sjukskrivning, tar Veronica Selin över som tillförordnad i rollen.
Marieberg Media och Bonnier News Local avslutar samarbetet26.3.2024 11:45:00 CET | Pressmeddelande
Bonnier News bemanningsbolag Marieberg Media har inlett förhandlingar om en omorganisation. Anledningen är att Bonnier News Local planerar att från och med hösten 2024 ta hem vikariebemanningen i egen regi. Den planerade förändringen berör Marieberg Medias konsulter och förhandlingar ska inledas om uppsägning av omkring 65 tillsvidareanställda medarbetare utanför Storstockholm.
Bonnier News utökar +Allt med över 100 livsstilsmagasin20.3.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Bonnier News bundlade prenumerationserbjudande +Allt utökas när allt innehåll från magasins-appen Arcy läggs till. Därmed får +Allt-prenumeranterna tillgång till över 100 olika livsstilsmagasin, bland andra Allt om Mat, Damernas Värld och Illustrerad Vetenskap.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum