Bostadsinbrotten fortsätter minska i Hjulsta

Anmälda bostadsinbrott till polisen fortsätter att minska kraftigt i Järvaområdet. Einar Mattssons bostadsområde Hjulsta hör till ett av de områden som visar en tydlig positiv trend.

Lägenhetsinbrotten fortsätter att minska kraftigt i Järvaområdet visar Fastighetsägarnas sammanställning av statistik av anmälda inbrott till polisen. Inbrotten har minskat från att 2009 vara drygt 5 per 1000 invånare till att under 2019 vara minde än 1 per 1000 invånare. Inbrotten har minskat i hela Stockholm och 2019 ligger Järva under snittet för Stockholms stad. Det är positiva nyheter för förvaltningsteamet som ansvarar för Einar Mattssons bostadsområde Hjulsta.

– Att statistiken bekräftar det vi själva upplever är jättekul. Min bedömning är att vi 2013 hade cirka 10 inbrott per månad, medan det idag är max 5 per år, berättar Ylva Forslund, områdesförvaltare i Hjulsta.

– Hjulsta är idag ett lugnt och grönskande bostadsområde som präglas av god stämning och positiv anda. Visst har vi gjort många förbättringar genom åren, men den positiva utvecklingen beror också på goda samarbeten med hyresgästerna, stadsdelen, skolan, polisen och övriga fastighetsägare i Järva, berättar Ylva Forslund.

Bra belysning och fräscha trapphus är några av åtgärderna som genomförts. Källardörrar till förrådsutrymmen har försetts med fönsterruta och gångarna med rörelsestyrd belysning för att hyresgästerna ska kunna se om det är någon som redan är i källaren när de går in.

Årets investeringar i säkerhet omfattas av installation av digitala lås på alla källardörrar som går till allmänna utrymmen och förråd. När låsen är på plats kommer källarna vara låsta 21.00-06.00 för att minska risken att obehöriga tar sig in och uppehåller sig där nattetid. Utöver investeringarna i husen för att öka säkerheten, handlar trygghetsarbetet också om att i samarbete med hyresgästerna skapa en positiv anda. Hyresgästernas engagemang är avgörande. De säger till när det är något problem så att vi kan bjuda in till trapphusmöten och hitta bra lösningar.

“Bra brottsförebyggande tänk”
Lennart Levander, brottsförebyggare inom föreningen Fastighetsägare i Järva tror att det är fastighetsägarnas mångåriga arbete för goda skalskydd, helt, rent och snyggt som har haft stor påverkan på brottsutvecklingen, som nu gör att den viker mer än på andra orter.

– Fastighetsägare som Einar Mattsson har jobbat långsiktigt och målmedvetet med trygghetsfrågor och för att minimera brottstillfällen. Einar Mattsson har en väldigt engagerad förvaltning som har gjort väl fungerande investeringar i fastigheternas skalskydd. De har t ex monterat ”Järva-porten” i sina entréer, ett mycket kraftigt dörrparti med magnetlås som bättre håller obehöriga utanför. När de bytte fönster installerades inbrottssäkra fönster och lägenhetsdörrarna byts i rask takt ut till inbrottsklassade dörrar, konstaterar Lennart Levander.

Vad tror du är viktigt att fastighetsägare som Einar Mattsson fortsätter att göra för att säkra trygghet och säkerhet i bostadsområdet?
– Källarna är en av de viktigaste delarna när vi gör trygghetsbesiktningar. Källarmiljön är otroligt viktig för känslan av trygghet i fastigheterna. Här upplever jag att Einar Mattsson inte riktigt är framme ännu, men förvaltningen har ett bra brottsförebyggande tänk och min rekommendation är att fortsätta på den inslagna vägen, avslutar Lennart Levander.

Trygghetsskapande åtgärder i Hjulsta

• Under 2020 installeras elektroniska lås på källardörrar. Låsen öppnas med nyckelbrickor som lätt går att behörighetsstyra och spärra om de tappas bort. Som en extra trygghetsåtgärd kommer källardörrarna också att låsas för inpassering kl 21-06.
  • Förbättrad belysning utanför husen.
  • Nymålade väggar och tak samt förbättrad belysning i trapphusen.
  • Klippta buskar för bättre sikt i utemiljön.
  • Regelbundna trapphusmöten.
  • Trygghetsbesiktning av källare genom föreningen Fastighetsägare i Järva.
  • Installation av källardörrar med fönsterruta för bättre sikt.
  • Rörelsestyrd belysning i källargångar.
  • Återkommande årliga hyresgästaktiviteter.
  • Satsning på konstutsmyckning i samarbete med Stockholm konst, Remakebolaget och Hjulstaskolan.
  • Satsning på utemiljön med fotbollsplan, lekplatser, planteringar, grillplats, odlingslådor och ängar.

Einar Mattsson-koncernen har varit verksam på Stockholms fastighetsmarknad sedan 1935.
De andra verksamheterna i koncernen utgörs av projektutveckling, fastighetsförvaltning, bygg och övriga investeringar.
Läs mer om oss på www.einarmattsson.se och Facebook

”Samarbete istället för intern konkurrens” — fredagsporträttet med Martin Michalski5.6.2020 11:29:00 CESTBlogginlägg

Martin Michalski är trots sin unga ålder en välmeriterad projektutvecklare. Han är en sportig och social pappa som har koll på sina saker och vurmar för samarbete. Här får vi veta vad som är det bästa med Einar Mattssons företagskultur och vilka projekt som varit roligast hittills. Vad är roligast inom ditt yrke? — Det kan enkelt beskrivas med ett ord — variation — ingen dag är den andra lik. Antigen är det nya utmaningar som jag eller teamet behöver lösa tillsammans, eller så kan det vara nya visioner och strategier som vi strävar efter att kunna förverkliga. Hur hamnade du på Einar Mattsson? — Det var efter genomförd LIA-period (Lärande i arbete) alltså praktik i utbildningen, ute på projektet Klisterburken i Vällingby som jag blev erbjuden anställning. Jag hade en termin kvar på studierna så det blev en hel del ”kvällsplugg”. Det var det värt. Vad är det bästa i vår företagskultur? — Här är det samarbete istället för intern konkurrens. Vi har gemensamma uppsatta mål som alla strävar

"Att lyssna på andra berikar det egna perspektivet" ​– fredagsporträttet med Jessica Lundbom Jensen29.5.2020 10:00:00 CESTBlogginlägg

Hon är den dalsländska egenföretagaren som varit frisör och som är utbildad Feng Shui-expert och utbildad inom personlig utveckling. På senare år har hon skolat om sig till projektledare inom nyproduktion. Jessica Lundbom Jensen är en genomtänkt, kreativ kollega med full kontroll på sitt uppdrag. Hon har en social begåvning utöver det vanliga och drivs av att se människor och företag utvecklas. Här får du läsa om Jessicas syn på lojalitet, ledarskap och beundran för generösa kollegor.

Peter Svensson - ny VD för Einar Mattsson Byggnads AB28.5.2020 06:50:00 CESTPressmeddelande

Från den 1 juni blir Peter Svensson VD för Einar Mattsson Byggnads AB. Han efterträder Anna Mellström som lämnar för rollen som VD för Sollentunahem. Peter Svensson fortsätter samtidigt att leda Einar Mattsson Projekt AB. – Det kommer att gagna båda bolagens verksamhet att ledas av en och samma VD. Det ger bolagen möjlighet till ett effektivare samarbete som i förlängningen ska leda till lägre produktionskostnader och bättre kvalitet i produkten, säger Stefan Ränk, Einar Mattssons koncernchef. – Jag ser fram emot att få ihop all den kunskap och erfarenhet som finns i de båda bolagens ledningsgrupper, för att få till rätt produkt på rätt plats till rätt pris, så att vi fortsatt kan stå stabila på marknaden oavsett konjunktur, Peter Svensson, VD för Einar Mattsson Projekt AB. Om Peter Svensson Peter leder Einar Mattsson Projekt AB sedan september 2019. Han har mångårig branscherfarenhet bland annat som VD för PEAB Bostadsutveckling. Peter har även arbetat på NCC, Skanska och Bjerkings. F