Bostadspriserna fortsatte ner i hela Sverige i december - de sammanlagda prisfallen nu över 20 procent i några regioner

Priserna på bostäder föll med i genomsnitt 2,4 procent i december i Sverige. Prisfallen är större än vad som kan förklaras av normala säsongsmönster. Lägenhetspriserna föll med 1,5 procent och villapriserna med hela 2,9 procent. Priserna på lägenheter och villor föll i samtliga regioner. Mest föll priserna på lägenheter i Norra Sverige (-6,5 procent). Det största prisfallet på villor uppvisade Mellersta Sverige (-4,7 procent). Sedan vårens toppnoteringar har lägenhetspriserna fallit med omkring 14 procent och villapriserna med omkring 19 procent i Sverige som helhet. Störst sammanlagt fall från pristoppen på villor uppvisar Stormalmö (-21,4 procent), följt av Storstockholm (-20,8 procent) och Mellersta Sverige (-19,8 procent). Lägenhetspriserna har fallit som mest från toppen i Norra Sverige (-17,2 procent), följt av Storgöteborg (-15,5 procent) och Stormalmö (-14,6 procent). Detta visar SBAB Booli Housing Price Index (HPI) för december.

Fortsatt breda prisfall i Sverige som helhet under december
Priserna på bostäder föll med i genomsnitt 2,4 procent i december i Sverige. Prisfallen är större än vad som kan förklaras av normala säsongsmönster. Sedan toppnoteringen i våras, och för Sverige som helhet, har nu bostadspriserna fallit sammanlagt med nästan 17 procent.

- Vår prognos har varit att bostadspriserna ska falla med drygt 20 procent i Sverige som helhet enbart till följd av ränteuppgången. Vi börjar helt klart närma oss de nivåerna nu. Om arbetslösheten skulle komma att öka markant i kölvattnet av den annalkande lågkonjunkturen är det viktigt att bostadsräntorna inte fortsätter upp om vi inte ska få en riktigt besvärlig utveckling på andrahandsmarknaden som också skulle slå stenhårt mot en redan hårt prövad nyproduktion, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB.

Lägenhetspriserna ned med 1,5 procent i december i Sverige – mycket stort prisfall i Norra Sverige
Lägenhetspriserna föll i november med 1,5 procent för Sverige som helhet. Mest föll priserna i Norra Sverige (-6,5 procent), detta i bjärt kontrast till uppgången i november. Sedan vårens toppnoteringar har lägenhetspriserna i Sverige fallit med nästan 14 procent. Lägenhetspriserna har fallit som mest från toppen i Norra Sverige (-17,2 procent), följt av Storgöteborg (-15,5 procent) och Stormalmö (-14,6 procent).

- Det prisfall på nästan 7 procent som vi haft i december på lägenheter i Norra Sverige tillhör inte vanligheterna. Samtidigt var Norra Sverige den enda region som hade en svag prisuppgång månaden innan. Norra Sverige är nu det område i Sverige där lägenhetspriserna har fallit som mest sedan vårens toppnoteringar, säger Robert Boije.

Villapriserna föll med hela 2,9 procent i december för Sverige som helhet
Villapriserna föll i december med hela 2,9 procent i genomsnitt för Sverige som helhet. Det största prisfallet på villor uppvisade Mellersta Sverige (-4,7 procent). Störst sammanlagt fall från pristoppen på villor uppvisar Stormalmö (-21,4 procent), följt av Storstockholm (-20,8 procent) och Mellersta Sverige (-19,8 procent).

- Vi har så här långt sett större prisfall på villor än för lägenheter med undantag för Norra Sverige där lägenhetspriserna fallit något mer än villorna. Det är troligt att de höga elpriserna i landets mellersta och södra delar slår hårdare mot villorna än lägenheterna, säger Robert Boije.

För prisförändringar i Sverige som helhet och i de olika regionerna – se tabeller i bifogad pdf

Anm: SBAB Booli Housing Price Index (HPI) uppdateras en gång i månaden och visar prisutvecklingen på bostadsmarknaden den senaste kalendermånaden, de tre senaste kalendermånaderna, de 12 senaste månaderna, sedan årsskiftet och sedan den senaste toppnoteringen. Indexet baseras på samtliga på Booli registrerade bostadsförsäljningar under den aktuella perioden. HPI beräknas som ett index med en hedonisk prismodell som förutom prisnoteringar använder information om bland annat bostädernas storlek, taxeringsuppgifter, tomtstorlek, antal rum, våning, månadsavgift och geografisk placering, samt avgift till bostadsrättsföreningen. På så sätt tar indexet hänsyn till (kontrollerar för) att de bostäder som sålts vid olika tidpunkter kan skilja sig åt. För geografisk information används kommun- och stadsdelstillhörighet. Prisindexet går tillbaka till 2013. Indexet är uppdelat för lägenheter och villor och beräknas för sex geografiskt skilda områden. Indexet finns tillgängligt i Boolis analysverktyg Booli Pro. Booli är en del av SBAB.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 292 000 och 449 000 privatpersoner har sparkonto (per den 30 september 2022). Antal medarbetare (FTE) är 856. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

70 procent av mäklarna tror på ökad efterfrågan på bostäder28.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges storstadsmäklare tror på en starkare efterfrågan på bostäder under årets andra kvartal. Senast optimismen var i närheten av så stor var inför det första kvartalet av 2020, före pandemin. Dessutom tror nästan hälften av mäklarna på stigande bostadspriser vilket är den högsta andelen på tre år, enligt SBAB:s undersökning Mäklarbarometern. De främsta skälen till våryran på bostadsmarknaden är sannolikt ett uppdämt behov av att flytta och en tro på en lägre styrränta.

Nu prövas Riksbankens självständighet gentemot ECB21.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Inflationen fortsatte att sjunka i februari. De globala faktorer som drog upp inflationen i Sverige har utvecklats åt rätt håll vilket talar för fortsatt fallande inflation framöver. Inhemska faktorer i form av ökande arbetslöshet, och – relativt omvärlden – måttliga löneökningar och större räntekänslighet, bör väga tyngre än oron för kronkursen sett till frågan om Riksbanken kan sänka räntan före ECB eller inte. Styrräntan bör sänkas i maj och ytterligare fyra gånger i år. Den rörliga bolåneräntan väntas sjunka under 4 procent till januari nästa år och ner mot 3,3 procent på två års sikt. Givet nuvarande räntesättning och prognos över räntor med olika bindningstider är räntebindningsvalet långt ifrån givet.

30-procentig uppgång i byggkostnaderna bidrar till kompakt mörker i bostadsbyggandet18.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Försäljningen av nya bostäder går alltjämt mycket knackigt och bostadsbyggandet tvärdyker. Den genomsnittliga försäljningstiden för de bostäder som ändå säljs ligger på över ett år. Byggkostnader, som på tre år har ökat med över 30 procent, utgör en stor del av problemet. Andelen prissänkta nya bostäder ligger kvar på höga nivåer. Om man bortser från behovet av nya bostäder och tittar på efterfrågan på nya bostäder med hänsyn tagen till hushållens faktiska betalningsmöjligheter, var det under kvartal fyra förra året i stort sett balans i förhållande till utbudet för nya bostäder inom samtliga boendeformer för Sverige som helhet, visar SBAB Booli Housing Market Index (HMI). Däremot finns stora lokala och regionala variationer, med exempelvis ett överskott på nya bostadsrätter i Västra Götalands län.