BOTANISK kollektion gror plantor och arbetstillfällen

IKEA har samarbetat med sociala entreprenörer över hela världen i nästan ett decennium. Tillsammans har vi skapat över 15 000 arbetstillfällen där de behövs som mest. I vårt senaste samarbete har sex sociala företag tagit fram BOTANISK – en handgjord kollektion som uppmuntrar till odling. BOTANISK kollektion säljs i begränsad upplaga från den 6 mars 2020.

Med BOTANISK kollektion vill IKEA förmedla att det inte är nödvändigt med trädgård eller balkong för att kunna glädjas åt odling och plantering. Med enkla medel kan du odla i hemmet och skapa en egen grönskande djungel.

– Vi vet att många människor drömmer om att få ännu mer grönska i sina hem. Vi vill göra det roligare och enklare att skapa en egen urban trädgård hemma. Jag är supernöjd med hur vi lyckats skapa vackra, handgjorda produkter med flera olika användningsområden, säger Maria O’Brian, kreativ ledare på IKEA of Sweden.

Det är nästan ett decennium sedan IKEA började arbeta med sociala entreprenörer – och antalet partnerskap fortsätter växa. De sociala företagens affärsidéer bygger på att skapa arbetstillfällen där de behövs som mest och att stärka kvinnors ställning. För BOTANISK kollektion har IKEA samarbetat med sex olika sociala företag – i Indien, Thailand, Jordanien och Rumänien.

– Hela kollektionen är gjord med människor i åtanke. Från start till mål har processen handlat om själva samarbetet med hantverkarna, att utveckla föremålen tillsammans, berättar O’Brian.

Samarbetet för samman traditionellt hantverk och modern design där resultatet är en samling unika, handgjorda produkter. Kollektionen innehåller bland annat krukor, korgar, verktygsförvaring och en form för papperskrukor – allt i naturmaterial som rödlera, bananfiber, jute och bomull från mer hållbara källor. Färgskalan i grönt och beige har precis som materialen valts för att återspegla det botaniska temat i kollektionen.

Sociala företag i samarbetet:
BOTANISK kollektion är skapad i samarbete med 6 sociala företag – Rangsutra, Industree, och Ramesh Flowers in Indien, Doi Tung DP i Thailand, Jordan River Foundation i Jordanien och MBQ i Rumänien. De har alla affärsidéer baserade på att skapa arbetstillfällen i regioner där de behövs som mest och där människor behöver dem mest. Läs mer om samarbetet i det bifogade pressmaterialet.

Säljstart: Säljs i begränsad upplaga på våra svenska varuhus från den 6 mars 2020. Ej Haparanda, Gävle, Örebro och Linköping.

Läs mer om BOTANISK kollektion: pressmaterial (pdf)

Läs mer om samarbetet med sociala entreprenörer: ikea.se

Ladda ner högupplösta bilder: Bildbank

Se: BOTANISK kollektionsfilm

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen.

www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige

Sommar på IKEA! Säsongens nyheter har premiär februari-april.10.3.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Njut av sommaren i sällskap av SOLBLEKT kollektion – skapad för utflykter, strandliv och avkopplande dagar på balkongen. Med vackra vintagemönster i mild färgskala påminner produkterna om soliga dagar från en svunnen tid. Här finns hopfällbara strandmöbler, parasoll, badtextilier, ryggsäck och kylkorg av flätad rotting. Materialen består av bomull från mer hållbara källor, återvunnen polyester och naturmaterial som åldras vackert och håller för många somrar framöver. Designduon Alicia Perry och Rebecca Intavarant har skapat kollektionens botaniska mönster. Designer Synnöve Mork har bidragit med klassiska ränder som gör sommarstilen komplett. Fler medlemmar i designteamet är: Hanna Dalrot, Hanna-Kaarina Heikkilä och Nike Karlsson. Säljstart: april 2020, tillfälligt besök. Säljs på alla IKEA varuhus i Sverige, ej online. Läs mer och ladda ner bilder av SOLBLEKT kollektion Skapa din egen oas under bar himmel. Årets sommarsortiment erbjuder inbjudande loungemöbler, flexibla matgrupper och