BOTANISK kollektion gror plantor och arbetstillfällen

IKEA har samarbetat med sociala entreprenörer över hela världen i nästan ett decennium. Tillsammans har vi skapat över 15 000 arbetstillfällen där de behövs som mest. I vårt senaste samarbete har sex sociala företag tagit fram BOTANISK – en handgjord kollektion som uppmuntrar till odling. BOTANISK kollektion säljs i begränsad upplaga från den 6 mars 2020.

Med BOTANISK kollektion vill IKEA förmedla att det inte är nödvändigt med trädgård eller balkong för att kunna glädjas åt odling och plantering. Med enkla medel kan du odla i hemmet och skapa en egen grönskande djungel.

– Vi vet att många människor drömmer om att få ännu mer grönska i sina hem. Vi vill göra det roligare och enklare att skapa en egen urban trädgård hemma. Jag är supernöjd med hur vi lyckats skapa vackra, handgjorda produkter med flera olika användningsområden, säger Maria O’Brian, kreativ ledare på IKEA of Sweden.

Det är nästan ett decennium sedan IKEA började arbeta med sociala entreprenörer – och antalet partnerskap fortsätter växa. De sociala företagens affärsidéer bygger på att skapa arbetstillfällen där de behövs som mest och att stärka kvinnors ställning. För BOTANISK kollektion har IKEA samarbetat med sex olika sociala företag – i Indien, Thailand, Jordanien och Rumänien.

– Hela kollektionen är gjord med människor i åtanke. Från start till mål har processen handlat om själva samarbetet med hantverkarna, att utveckla föremålen tillsammans, berättar O’Brian.

Samarbetet för samman traditionellt hantverk och modern design där resultatet är en samling unika, handgjorda produkter. Kollektionen innehåller bland annat krukor, korgar, verktygsförvaring och en form för papperskrukor – allt i naturmaterial som rödlera, bananfiber, jute och bomull från mer hållbara källor. Färgskalan i grönt och beige har precis som materialen valts för att återspegla det botaniska temat i kollektionen.

Sociala företag i samarbetet:
BOTANISK kollektion är skapad i samarbete med 6 sociala företag – Rangsutra, Industree, och Ramesh Flowers in Indien, Doi Tung DP i Thailand, Jordan River Foundation i Jordanien och MBQ i Rumänien. De har alla affärsidéer baserade på att skapa arbetstillfällen i regioner där de behövs som mest och där människor behöver dem mest. Läs mer om samarbetet i det bifogade pressmaterialet.

Säljstart: Säljs i begränsad upplaga på våra svenska varuhus från den 6 mars 2020. Ej Haparanda, Gävle, Örebro och Linköping.

Läs mer om BOTANISK kollektion: pressmaterial (pdf)

Läs mer om samarbetet med sociala entreprenörer: ikea.se

Ladda ner högupplösta bilder: Bildbank

Se: BOTANISK kollektionsfilm

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen.

www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige

Vårens nyheter på IKEA14.1.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

Vårens nyhetslansering på IKEA berättar om en medveten och balanserad livsstil knuten till naturen och de tillhörigheter vi omger oss med. Hållbarhet, ödmjukhet och ett wabi-sabi-inspirerat förhållningssätt kännetecknar stilen. Den naturliga färgpaletten bjuder på milda toner kontrasterat med djupare färgskalor. Innovation och kreativitet möts i moderna möbler och traditionella, rustika föremål som både värnar om hälsan och håller i längden. Bland nyheterna i februari återfinns allt från lekfulla barntextilier och vackra korgar i naturmaterial till ett iögonfallande högblankt kök i mörkröd ton. Det aktiva sitt-/ståstödet LIDKULLEN är ett exempel på en möbel som uppmuntrar till mer hälsosamma sittvanor medan du arbetar. En av de innovativa nyheterna är GUNRID luftrenande gardiner, tillverkade av återvunna PET-flaskor. Det mineralbaserade materialet i gardinerna använder energin från dagsljus till att rena inomhusluften från föroreningar. Läs mer om vårens nyheter i pressmaterialet nedan