BRA återlanserar flyglinjen mellan Umeå och Stockholm Bromma

Nu står det klart att BRA börjar flyga större delen av sina inrikeslinjer igen huvudsakligen till och från Stockholm Bromma Airport med start den 12 maj. I samband med det återlanseras flyglinjen Umeå-Stockholm Bromma

Passagerare på väg ombord

-          Det här är en dag vi har sett fram emot länge och det vet vi att våra kunder också har gjort. Många är vi som längtat efter att träffa nära och kära, resa iväg på semester och genomföra de viktigaste affärsmötena öga mot öga och nu är det äntligen dags, säger Ulrika Matsgård, kommersiell chef på flygbolaget BRA.

Mycket pekar på att vi går mot ljusare tider och att vi framåt sommaren kommer att ha kommit långt i vaccineringen och dämpandet av smittspridningen av Corona. BRA bedömer att efterfrågan på resor kommer att öka successivt och att vi har hemestertider att se fram emot i sommar då privatresenärer kommer att komma igång med resandet. Umeå är ett viktigt resmål för såväl affärsresande, studenter och fritidsresande och behovet av att ta sig effektivt mellan Stockholm och Umeå är stort.

-          Umeå är en av våra huvuddestinationer sen många år och det är en självklarhet att det blir en av de första flygplatserna vi börjar flyga till nu efter pandemin, fortsätter Ulrika Matsgård.

I maj startar BRA linjen mellan Stockholm Bromma och Umeå. Det kommer också att finnas transfermöjligheter för resor mellan Umeå och södra Sverige såsom Göteborg, Malmö och Ängelholm/Helsingborg. Under våren blir det en daglig avgång men till sommaren utökas tidtabellen till två avgångar. BRA hoppas att resebehovet ska öka successivt och planerar att förstärka tidtabellen ytterligare till hösten. Tidtabell:

-          Det är bara början! Vi kommer att öka trafiken i takt med att efterfrågan kommer tillbaka och vara flexibla och snabba med att addera såväl flera avgångar som nya transfermöjligheter via Bromma, fortsätter Ulrika Matsgård, kommersiell chef på BRA.

BRA har sedan flera år en framstående position när det gäller hållbart resande. BRA flyger moderna ATR 72-600, som är världens klimateffektivaste regionalflygplan, och erbjuder sina kunder att välja MiljöClass som är en biljett där fossilt bränsle är utbytt mot biobränsle. Samtliga resor som görs med BRA är dessutom klimatkompenserade.

Nu höjer bolaget målen ytterligare med syfte att minska utsläppen ytterligare och dessutom snabbare än den tidigare målbilden att vara fossilfria till år 2030. För att uppnå det krävs flera saker men huvudsakligen ökad tillgång på biobränsle till lägre priser. Bolaget har också ambitionen om att vara det första kommersiella flygbolag som flyger elflygplan om ungefär fem år.

-          Jag nöjer mig inte förrän inrikesflyget är helt fossilfritt och till och med miljöpartister är stolta över att resa med oss, säger Per G Braathen, ägare av BRA. Vårt fokus är att förenkla för våra kunder att göra hållbara val för sitt resande t.ex. med fossilfria bränslen.

BRA gjorde fram till pandemins utbrott 45 000 flygningar om året på 27 linjer med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Det utgjorde ungefär 30% andel av det svenska inrikesresandet. Bolaget var punktligast i världen och hade Sveriges nöjdaste kunder enligt SKI (Svenskt Kvalitetsindex) Vidare har BRA en framstående position när det gäller hållbart resande. BRA flyger moderna bränslesnåla och klimateffektiva ATR 72-600. BRA erbjuder också sina kunder att välja MiljöClass som är en biljett där fossilt bränsle är utbytt mot biobränsle. Samtliga resor som görs med BRA är klimatkompenserade utan extra kostnad.

Flygplatsinfarten 50

BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt inrikesflygbolag som före pandemins utbrott flög ca 2 miljoner årliga passagerare på 27 flyglinjer med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Det utgör ca 30% av svenskt inrikesflyg. Vidare var BRA punktligast i världen och hade Sveriges nöjdaste kunder enligt SKI (Svenskt Kvalitetsindex)

Med hög ambition om att flyget skall vara hållbart erbjuds resor ombord på nya moderna propellerflyg av typen ATR 72-600, världens mest klimateffektiva regionalflygplan. BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder dessutom sedan 2018 sina kunder att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

BRA flyger från Ängelholm till Sälen i sommar13.4.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA lanserar två nya sommarlinjer till Scandinavian Mountains Airport i Sälen varav den ena går från Ängelholm Helsingborg. Så sent som förra veckan meddelade BRA att de återupptar linjen mellan Ängelholm och Stockholm Bromma i samband med att de börjar flyga igen den 12e maj och att det bara var början. Redan nu kommer nästa möjlighet att flyga BRA från Ängelholm och denna gång till Sälen torsdagar och söndagar under perioden 4 juli till 15 augusti.

BRA flyger två linjer till Sälen i sommar13.4.2021 08:55:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA lanserar två nya sommarlinjer till Scandinavian Mountains Airport Sälen - Trysil från Stockholm Bromma respektive Ängelholm Helsingborg. Så sent som i förra veckan meddelade BRA att de börjar flyga större delen av sitt linjenätverk med start den 12e maj och att det bara var början. Under perioden 4 juli till 15 augusti kommer det att gå två dagliga flygningar vardera på de båda nya linjerna.