BRA återupptar sina linjer till Ronneby och Växjö

• Linjerna mellan Stockholm Bromma och Växjö respektive Ronneby återupptas den 30 augusti respektive 6 september. BRA sätter ytterligare sex flygplan i drift till hösten och ökar tidtabellen rejält. • Flygstarten den 12 maj blev lyckad, bokningsläget så här långt överstiger förväntan och reseefterfrågan för sommaren är positiv.

Trenden just nu är att privatresandet börjar komma tillbaka ju mer vi närmar oss sommaren och bedömningen är att efterfrågan ökar i ännu större utsträckning efter sommaren när även affärsresandet kommer tillbaka. I slutet av augusti ökar BRA därför antalet avgångar rejält och lanserar två nygamla linjer. Den ena, som går mellan Växjö och Stockholm Bromma, startar 30 augusti och den andra, som går mellan Ronneby och Stockholm Bromma, startar 6 september. BRA har flugit båda linjerna även före pandemin och de är väl etablerade i respektive region och bland kunderna.

- "Det känns fantastiskt roligt att kunna återvända till två kära flygplatser och regioner runt Ronneby och Växjö och välkomna våra kunder ombord igen", säger BRA´s kommersiella chef Ulrika Matsgård

- "Äntligen får vi på Swedavia Ronneby Airport hälsa BRA välkomna igen, vi vet att de är efterlängtade i regionen och viktigt för tillgängligheten till och från vår region för såväl näringsliv, akademi samt besöksnäring när de nu återvänder. Varmt välkomna åter BRA", säger Arri Kallonen, flygstationschef på Swedavia Ronneby Airport.

- "Fantastiskt roligt att BRA är tillbaka. De är så efterlängade och det är mycket bra att vi nu återigen kan knyta samman vår region med vår kära huvudstad och resten av landet" säger Ulf Axelsson på Växjö Småland Airport.

BRA återstartade sin flygtrafik den 12 maj efter tretton månader utan reguljärtrafik. Fem linjer fick flygtrafik mellan Stockholm Bromma och Malmö, Göteborg, Visby, Ängelholm och Umeå. Responsen blev över all förväntan och många flighter var fullbokade redan första dagen. Även bokningsläget framåt i maj och inför sommaren ser lovande ut. När vaccineringstakten är hög och leder smittspridningen från Covid19 i rätt riktning, blir det tydligt att det finns ett uppdämt behov för människor att ses, semestra och besöka släkt och vänner. Fler än vanligt kommer sannolikt blir kvar i Sverige för sin sommarsemester.

-          Vi är överväldigade över den fina responsen vi fått från våra kunder. Att välja rätt timing för att komma tillbaka till marknaden i ett så osäkert läge har varit en utmaning och vi gläds åt att allt tyder på att den var rätt vald, säger Ulrika Matsgård, kommersiell chef på BRA.

BRA börjar med en inledande tidtabell för att komma igång och har för ambition att addera fler avgåångar i takt med att efterfrågan ökar..

Läs mer och finn tidtabeller på våra destinationssidor:
www.flygbra.se/ronneby-karlskrona
www.flygbra.se/vaxjo-smaland

Med de två nya linjerna har BRA än så länge lanserat 16 direktlinjer och utöver det finns det goda möjligheter att transferera från söder till norr.

Året runt

• Bromma-Malmö
  • Bromma-Göteborg
  • Bromma-Visby
  • Bromma-Ängelholm
  • Bromma-Umeå
  • Bromma-Halmstad
  • Bromma-Kalmar
  • Bromma-Östersund
  • Bromma-Ronneby
  • Bromma-Växjö

Sommartrafik

• Bromma-Sälen/Trysil
  • Ängelholm-Sälen/Trysil
  • Malmö-Visby
  • Göteborg-Visby
  • Bromma-Skellefteå
  • Göteborg-Skellefteå

Flygningarna görs med ett ungt och modernt propellerflygplan (ATR 72-600) som är världens klimateffektivaste regionalflygplan. Kunderna erbjuds att välja MiljöClass som är en biljett där fossilt bränsle är utbytt mot biobränsle. Samtliga resor som görs med BRA är dessutom fullt klimatkompenserade.

BRA pressjourFör pressförfrågningar.

Mail besvaras under kontorstid.

press@flygbra.se

Flygplatsinfarten 50

BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt inrikesflygbolag som före pandemins utbrott flög ca 2 miljoner årliga passagerare på 27 flyglinjer med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Det utgör ca 30% av svenskt inrikesflyg. Vidare var BRA punktligast i världen och hade Sveriges nöjdaste kunder enligt SKI (Svenskt Kvalitetsindex)

Med hög ambition om att flyget skall vara hållbart erbjuds resor ombord på nya moderna propellerflyg av typen ATR 72-600, världens mest klimateffektiva regionalflygplan. BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder dessutom sedan 2018 sina kunder att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

BRA lanserar ny flyglinje till danska Århus från Göteborg4.6.2021 08:50:00 CEST | Pressmeddelande

BRA öppnar sin första internationella linje efter pandemin och börjar flyga till Århus, Danmarks näst största stad. Den 27 september är det start för denna linje som går mellan Göteborg och Århus med möjlig transfer även från Stockholm Bromma. Utöver det startar den 19 december ytterligare en linje mellan Århus och Scandinavian Mountains Airport vilket öppnar upp för de danskar som vill ta sig snabbt och smidigt till den svenska fjällvärlden.

BRA flyger till Skellefteå i sommar från Stockholm och Göteborg20.4.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA lanserar två nya flyglinjer till Skellefteå Airport inför sommaren. Den ena går från Stockholm Bromma Airport och den andra från Göteborg Landvetter Airport. Flyglinjerna ska bidra till ökad sommarturism i Skellefteå och Swedish Lapland med besökare både från Mälardalen och Västra Götaland samtidigt som tillgängligheten till och från Skellefteå förbättras. Linjerna trafikeras mellan den 15 juli och den 15 augusti.

BRA flyger från Ängelholm till Sälen i sommar13.4.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA lanserar två nya sommarlinjer till Scandinavian Mountains Airport i Sälen varav den ena går från Ängelholm Helsingborg. Så sent som förra veckan meddelade BRA att de återupptar linjen mellan Ängelholm och Stockholm Bromma i samband med att de börjar flyga igen den 12e maj och att det bara var början. Redan nu kommer nästa möjlighet att flyga BRA från Ängelholm och denna gång till Sälen torsdagar och söndagar under perioden 4 juli till 15 augusti.

BRA flyger två linjer till Sälen i sommar13.4.2021 08:55:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA lanserar två nya sommarlinjer till Scandinavian Mountains Airport Sälen - Trysil från Stockholm Bromma respektive Ängelholm Helsingborg. Så sent som i förra veckan meddelade BRA att de börjar flyga större delen av sitt linjenätverk med start den 12e maj och att det bara var början. Under perioden 4 juli till 15 augusti kommer det att gå två dagliga flygningar vardera på de båda nya linjerna.