BRA flyger till Skellefteå i sommar från Stockholm och Göteborg

Flygbolaget BRA lanserar två nya flyglinjer till Skellefteå Airport inför sommaren. Den ena går från Stockholm Bromma Airport och den andra från Göteborg Landvetter Airport. Flyglinjerna ska bidra till ökad sommarturism i Skellefteå och Swedish Lapland med besökare både från Mälardalen och Västra Götaland samtidigt som tillgängligheten till och från Skellefteå förbättras. Linjerna trafikeras mellan den 15 juli och den 15 augusti.

BRA bedömer att efterfrågan på resor kommer att öka successivt i takt med att vaccinet minskar smittspridningen och att fler än vanligt kommer att välja semester i Sverige i sommar. Skellefteå är en ny destination i BRAs flygprogram och kommer i tillägg till de övriga 12 flyglinjer* BRA har återlanserat under april.

-          Tillväxten i Skellefteå med omnejd saknar motstycke och vi vill med de här direktlinjerna ta ett första initiativ och bidra till den utvecklingen. Vi hoppas att sommarens flygtrafik kommer att tas emot väl av våra kunder och partners och att vi därför kan erbjuda klimateffektiva och flexibla resealternativ för Skellefteås växande marknad även över tid, säger BRA´s kommersiella chef Ulrika Matsgård

-          Skellefteå växer och kommer både i sommar och framöver ha stort behov av flygtrafik till och från vår region. Vi ser BRA´s etablering av direkttrafik till både Göteborg och Stockholm som ett viktigt steg för vårt näringsliv och våra invånare samtidigt som man skapar stora möjligheter för inrikes turism, säger Robert Lindberg VD Skellefteå Airport.

-          Svemestertrenden är stark just nu och vi ser ett uppdämt behov av att resa. Med BRA:s sommarflighter ges ressugna från Mälardalen och Göteborgsregionen möjlighet att upptäcka en annan, och kanske helt ny, del av Sverige, säger Maria Broman, VD på Visit Skellefteå, som ser fram emot att välkomna besökare till Skellefteå och Swedish Lapland i sommar.

Flygningarna görs med ett ungt och modernt propellerflygplan (ATR 72-600) som är världens klimateffektivaste regionalflygplan. Kunderna erbjuds att välja MiljöClass som är en biljett där fossilt bränsle är utbytt mot biobränsle. Samtliga resor som görs med BRA är dessutom fullt klimatkompenserade.

www.flygbra.se

* BRA har under april 2021 lanserat följande linjer och kommer lansera fler linjer under våren

Året runt

• Bromma-Malmö
  • Bromma-Göteborg
  • Bromma-Visby
  • Bromma-Ängelholm
  • Bromma-Umeå
  • Bromma-Halmstad
  • Bromma-Kalmar
  • Bromma-Östersund

Sommartrafik

• Bromma-Sälen/Trysil
  • Ängelholm-Sälen/Trysil
  • Malmö-Visby
  • Göteborg-Visby
  • Bromma-Skellefteå
  • Göteborg-Skellefteå

Flygplatsinfarten 50

BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt inrikesflygbolag som före pandemins utbrott flög ca 2 miljoner årliga passagerare på 27 flyglinjer med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Det utgör ca 30% av svenskt inrikesflyg. Vidare var BRA punktligast i världen och hade Sveriges nöjdaste kunder enligt SKI (Svenskt Kvalitetsindex)

Med hög ambition om att flyget skall vara hållbart erbjuds resor ombord på nya moderna propellerflyg av typen ATR 72-600, världens mest klimateffektiva regionalflygplan. BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder dessutom sedan 2018 sina kunder att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

BRA lanserar ny flyglinje till danska Århus från Göteborg4.6.2021 08:50:00 CEST | Pressmeddelande

BRA öppnar sin första internationella linje efter pandemin och börjar flyga till Århus, Danmarks näst största stad. Den 27 september är det start för denna linje som går mellan Göteborg och Århus med möjlig transfer även från Stockholm Bromma. Utöver det startar den 19 december ytterligare en linje mellan Århus och Scandinavian Mountains Airport vilket öppnar upp för de danskar som vill ta sig snabbt och smidigt till den svenska fjällvärlden.