BRA flyger till Skellefteå i sommar från Stockholm och Göteborg

Flygbolaget BRA lanserar två nya flyglinjer till Skellefteå Airport inför sommaren. Den ena går från Stockholm Bromma Airport och den andra från Göteborg Landvetter Airport. Flyglinjerna ska bidra till ökad sommarturism i Skellefteå och Swedish Lapland med besökare både från Mälardalen och Västra Götaland samtidigt som tillgängligheten till och från Skellefteå förbättras. Linjerna trafikeras mellan den 15 juli och den 15 augusti.

BRA bedömer att efterfrågan på resor kommer att öka successivt i takt med att vaccinet minskar smittspridningen och att fler än vanligt kommer att välja semester i Sverige i sommar. Skellefteå är en ny destination i BRAs flygprogram och kommer i tillägg till de övriga 12 flyglinjer* BRA har återlanserat under april.

-          Tillväxten i Skellefteå med omnejd saknar motstycke och vi vill med de här direktlinjerna ta ett första initiativ och bidra till den utvecklingen. Vi hoppas att sommarens flygtrafik kommer att tas emot väl av våra kunder och partners och att vi därför kan erbjuda klimateffektiva och flexibla resealternativ för Skellefteås växande marknad även över tid, säger BRA´s kommersiella chef Ulrika Matsgård

-          Skellefteå växer och kommer både i sommar och framöver ha stort behov av flygtrafik till och från vår region. Vi ser BRA´s etablering av direkttrafik till både Göteborg och Stockholm som ett viktigt steg för vårt näringsliv och våra invånare samtidigt som man skapar stora möjligheter för inrikes turism, säger Robert Lindberg VD Skellefteå Airport.

-          Svemestertrenden är stark just nu och vi ser ett uppdämt behov av att resa. Med BRA:s sommarflighter ges ressugna från Mälardalen och Göteborgsregionen möjlighet att upptäcka en annan, och kanske helt ny, del av Sverige, säger Maria Broman, VD på Visit Skellefteå, som ser fram emot att välkomna besökare till Skellefteå och Swedish Lapland i sommar.

Flygningarna görs med ett ungt och modernt propellerflygplan (ATR 72-600) som är världens klimateffektivaste regionalflygplan. Kunderna erbjuds att välja MiljöClass som är en biljett där fossilt bränsle är utbytt mot biobränsle. Samtliga resor som görs med BRA är dessutom fullt klimatkompenserade.

www.flygbra.se

* BRA har under april 2021 lanserat följande linjer och kommer lansera fler linjer under våren

Året runt

• Bromma-Malmö
  • Bromma-Göteborg
  • Bromma-Visby
  • Bromma-Ängelholm
  • Bromma-Umeå
  • Bromma-Halmstad
  • Bromma-Kalmar
  • Bromma-Östersund

Sommartrafik

• Bromma-Sälen/Trysil
  • Ängelholm-Sälen/Trysil
  • Malmö-Visby
  • Göteborg-Visby
  • Bromma-Skellefteå
  • Göteborg-Skellefteå

Flygplatsinfarten 50

BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt inrikesflygbolag som före pandemins utbrott flög ca 2 miljoner årliga passagerare på 27 flyglinjer med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Det utgör ca 30% av svenskt inrikesflyg. Vidare var BRA punktligast i världen och hade Sveriges nöjdaste kunder enligt SKI (Svenskt Kvalitetsindex)

Med hög ambition om att flyget skall vara hållbart erbjuds resor ombord på nya moderna propellerflyg av typen ATR 72-600, världens mest klimateffektiva regionalflygplan. BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder dessutom sedan 2018 sina kunder att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

BRA utökar sin satsning på Gotland och börjar flyga Visby-Arlanda22.10.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 13 december förstärker BRA sin satsning på Gotland med en linje mellan Visby och Arlanda. Linjen kommer att trafikeras två gånger per dag, måndag – fredag samt söndagar. - Den nya linjen mellan Visby och Arlanda blir ett viktigt komplement som förstärker tillgängligheten mellan Gotland och fastlandet, något som efterfrågats länge av våra kunder, säger Sakarias Ronquist som är Produkt- och intäktschef på BRA.

AMF invests SEK 200M in the Swedish airline Braathens Regional Airlines15.10.2021 16:16:05 CEST | Press release

The equity investment is made in connection with the growth journey that the airline has begun after the pandemic. The airline has launched an ambition of reaching net-zero by 2030, combined with sound profitability. - The investment supports our ambition of combining growth and increased connectivity with becoming the first airline in the world to reach net-zero, says Per G. Braathen, chairman of Braathens Regional Airlines.

AMF investerar 200 miljoner i flygbolaget BRA15.10.2021 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

AMF investerar 200 miljoner i flygbolaget BRA. Nyemissionen görs i samband med den tillväxtresa som flygbolaget har påbörjat efter pandemin. Syftet är att finansiera flygbolagets höga målsättning att bli ett av världens första flygbolag som når netto-noll utsläpp och samtidigt växa med god lönsamhet. - Investeringen gör att vi kan genomföra vår satsning där vi kombinerar ökad tillgänglighet med minskat koldioxidavtryck, säger Per G. Braathen, ordförande i BRA.

BRA samarbetar med ATR och Neste för att påskynda 100% SAF-certifiering16.9.2021 15:30:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA och den fransk-italienska flygplanstillverkaren ATR skriver idag under en överenskommelse om att de tillsammans med finska bioflygbränsletillverkaren Neste ska genomföra en certifiering av 100% bioflygbränsleinblandning vid flygningarna. Redan under första kvartalet nästa år planeras den första testflygningen. Initiativet kapar 80% av utsläppen jämfört med fossilt flygbränsle.