Bra för bostadsbyggandet att utredning om förköpslag läggs om

Fastighetsägarna välkomnar att regeringen idag beslutat om en ny inriktning för utredningen om en ny förköpslag. I ett läge med en kraftfull inbromsning av byggandet behöver alla hinder för byggande och utveckling av områden tas bort.

Regeringen har idag beslutat om ändrade direktiv till utredningen om en ny förköpslag. De omfattande kommunala förköpsgrunderna som skulle utredas tas bort och istället läggs fokus på åtgärder för att bekämpa organiserade brottslighet och skydda fastigheter som är viktiga ur försvarssynpunkt.

– Förköpslagen har utretts flera gånger och avskaffades för att lagen inte fyllde något behov. Det finns ingen anledning att på nytt utreda något som inte behövs och som skulle försvåra möjligheter till bostadsbyggande och utveckling av områden. Det är därför mycket välkommet att regeringen ändrar inriktningen på utredningen om en ny förköpslag och tar bort de ursprungliga omfattande kommunala förköpsgrunderna och fokuserar på försvarsändamål och organiserad brottslighet, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.