BRA lanserar årskort med biobränsle - Hundra resor med biobränsle ingår i priset!

Nu lanserar BRA en klimatsmart julklapp som passar den miljömedvetna resenären som behöver flyga ofta: Ett Grönt årskort som inkluderar hela 100 resor på biobränsle och reducerar de fossila utsläppen från flygresorna med hela 70 %.

På Bromma flygplats

-          Vårt nya erbjudande till dem som flyger ofta är en riktigt fin julklapp för klimatet. Samtidigt är det ett steg närmare ett fossilfritt inrikesflyg som ju är vårt mål för 2030, säger Anna Soltorp som är hållbarhetschef för flygbolaget BRA.

-          Genom att välja ett grönt årskort säkerställer BRA att motsvarande mängd bränsle som går åt till 100 genomsnittliga inrikesresor tankas med biobränsle i stället för med fossilt bränsle. Det innebär att flygresandet närmar sig koldioxidneutralitet. Ur ett livscykelperspektiv minskar de fossila utsläppen med hela 70 %.

-          För oss som flygbolag är det fantastiskt roligt att kunna erbjuda våra resenärer den möjligheten. Efterfrågan är stor och vi är säkra på att många av de resenärer som flyger allra mest kommer att byta till ett grönt årskort säger Christian Clemens, VD på BRA.

BRA erbjuder även gröna klippkort där 100 % biobränsle ingår i priset. Klippkorten som i första hand används av företag är biljetter som köps i förväg i större antal och sedan används av en eller flera personer.

-          De som köper våra klippkort eftersträvar enkelhet i hantering av både inköp och bokning. Nu toppar vi det erbjudandet genom att även göra det enkelt att flyga på grönt bränsle, säger Ulrika Matsgård, Försäljnings- och marknadschef på BRA.

-          Dessa produktnyheter är ett led i den viktiga resan vi startat för att bli fossilfria till 2030. Vi ska kunna erbjuda våra kunder möjlighet att flyga med gott samvete, och då behövs konkreta möjligheter att minska flygresornas klimatavtryck, avslutar Ulrika.

Flygbolaget BRA har tidigare i år som första flygbolag i världen kunnat erbjuda möjligheten att köpa till biobränsle vid biljettbokning via webb. BRA har tecknar även Gröna Avtal med företag och organisationer som vill byta ut en andel av det fossila bränslet mot biobränsle och på så sätt minska tjänsteresornas klimatavtryck.

Anna SoltorpHållbarhetschef, Political- & Industrial Affairs

Klimat, miljö CSR och hållbarhet. Koordinering av politiska aktiviteter och branschfrågor

010-819 67 10anna.soltorp@flygbra.se

På Bromma flygplats

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag: Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Bromma och Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger även till Berlin från Växjö. Med sina 2,2 miljoner årliga passagerare, främst affärsresenärer, har BRA en svensk marknadsandel av inrikesflyget om cirka 30 procent och 40 procent på de linjer BRA trafikerar. Enligt Svenskt KvalitetsIndex var BRAs passagerare de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. BRA är fortsatt enda flygbolaget som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle till sin flygresa. Som medlem av regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, arbetar BRA aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030. Och redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag. BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan till helt moderna och bränsleeffektiva propellerflygplan. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G Braathen och hans familj. www.flygbra.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Köttbullarna på julbordet orsakar mer koldioxidutsläpp än en flygresa till Gotland18.12.2018 07:30Pressmeddelande

En flygresa med BRA mellan Bromma och Gotland genererar idag och utan fossilfritt biobränsle 25 kilogram CO2 per person. De som dessutom väljer biobränsle för flygresan med BRA minskar sina flygutsläpp med 70 procent. Tidningen Gotlands Allehanda har listat koldioxidutsläpp (CO2) per kilo från ett antal olika, tillverkade råvaror. Bland annat orsakar ett kilogram svenskt nötkött 26 kilogram CO2. Alltså ett kilogram mer än flygresan.