BRA lanserar årskort med biobränsle - Hundra resor med biobränsle ingår i priset!

Nu lanserar BRA en klimatsmart julklapp som passar den miljömedvetna resenären som behöver flyga ofta: Ett Grönt årskort som inkluderar hela 100 resor på biobränsle och reducerar de fossila utsläppen från flygresorna med hela 70 %.

På Bromma flygplats

-          Vårt nya erbjudande till dem som flyger ofta är en riktigt fin julklapp för klimatet. Samtidigt är det ett steg närmare ett fossilfritt inrikesflyg som ju är vårt mål för 2030, säger Anna Soltorp som är hållbarhetschef för flygbolaget BRA.

-          Genom att välja ett grönt årskort säkerställer BRA att motsvarande mängd bränsle som går åt till 100 genomsnittliga inrikesresor tankas med biobränsle i stället för med fossilt bränsle. Det innebär att flygresandet närmar sig koldioxidneutralitet. Ur ett livscykelperspektiv minskar de fossila utsläppen med hela 70 %.

-          För oss som flygbolag är det fantastiskt roligt att kunna erbjuda våra resenärer den möjligheten. Efterfrågan är stor och vi är säkra på att många av de resenärer som flyger allra mest kommer att byta till ett grönt årskort säger Christian Clemens, VD på BRA.

BRA erbjuder även gröna klippkort där 100 % biobränsle ingår i priset. Klippkorten som i första hand används av företag är biljetter som köps i förväg i större antal och sedan används av en eller flera personer.

-          De som köper våra klippkort eftersträvar enkelhet i hantering av både inköp och bokning. Nu toppar vi det erbjudandet genom att även göra det enkelt att flyga på grönt bränsle, säger Ulrika Matsgård, Försäljnings- och marknadschef på BRA.

-          Dessa produktnyheter är ett led i den viktiga resan vi startat för att bli fossilfria till 2030. Vi ska kunna erbjuda våra kunder möjlighet att flyga med gott samvete, och då behövs konkreta möjligheter att minska flygresornas klimatavtryck, avslutar Ulrika.

Flygbolaget BRA har tidigare i år som första flygbolag i världen kunnat erbjuda möjligheten att köpa till biobränsle vid biljettbokning via webb. BRA har tecknar även Gröna Avtal med företag och organisationer som vill byta ut en andel av det fossila bränslet mot biobränsle och på så sätt minska tjänsteresornas klimatavtryck.

Anna SoltorpHållbarhetschef, Political- & Industrial Affairs

Klimat, miljö CSR och hållbarhet. Koordinering av politiska aktiviteter och branschfrågor

010-819 67 10anna.soltorp@flygbra.se

På Bromma flygplats

BRA flyger till Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping, Sälen, Helsingfors, Berlin, Lyon.

Direktflyg från fem städer till Skandinaviens största skidområde när BRA är först ut till nya Scandinavian Mountains Airport – Sälen Trysil22.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Nu är det klart. Inrikesflygbolaget BRA flyger i vinter direkt mellan Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Ängelholm, Växjö och Sveriges nyaste flygplats i Sälenfjällen: Scandinavian Mountains Airport. Med nya, klimatkompenserade direktflyget nås Skandinaviens största skidområde med fyra skidorter på cirka två timmar.