BRA lanserar årskort med biobränsle - Hundra resor med biobränsle ingår i priset!

Nu lanserar BRA en klimatsmart julklapp som passar den miljömedvetna resenären som behöver flyga ofta: Ett Grönt årskort som inkluderar hela 100 resor på biobränsle och reducerar de fossila utsläppen från flygresorna med hela 70 %.

På Bromma flygplats

-          Vårt nya erbjudande till dem som flyger ofta är en riktigt fin julklapp för klimatet. Samtidigt är det ett steg närmare ett fossilfritt inrikesflyg som ju är vårt mål för 2030, säger Anna Soltorp som är hållbarhetschef för flygbolaget BRA.

-          Genom att välja ett grönt årskort säkerställer BRA att motsvarande mängd bränsle som går åt till 100 genomsnittliga inrikesresor tankas med biobränsle i stället för med fossilt bränsle. Det innebär att flygresandet närmar sig koldioxidneutralitet. Ur ett livscykelperspektiv minskar de fossila utsläppen med hela 70 %.

-          För oss som flygbolag är det fantastiskt roligt att kunna erbjuda våra resenärer den möjligheten. Efterfrågan är stor och vi är säkra på att många av de resenärer som flyger allra mest kommer att byta till ett grönt årskort säger Christian Clemens, VD på BRA.

BRA erbjuder även gröna klippkort där 100 % biobränsle ingår i priset. Klippkorten som i första hand används av företag är biljetter som köps i förväg i större antal och sedan används av en eller flera personer.

-          De som köper våra klippkort eftersträvar enkelhet i hantering av både inköp och bokning. Nu toppar vi det erbjudandet genom att även göra det enkelt att flyga på grönt bränsle, säger Ulrika Matsgård, Försäljnings- och marknadschef på BRA.

-          Dessa produktnyheter är ett led i den viktiga resan vi startat för att bli fossilfria till 2030. Vi ska kunna erbjuda våra kunder möjlighet att flyga med gott samvete, och då behövs konkreta möjligheter att minska flygresornas klimatavtryck, avslutar Ulrika.

Flygbolaget BRA har tidigare i år som första flygbolag i världen kunnat erbjuda möjligheten att köpa till biobränsle vid biljettbokning via webb. BRA har tecknar även Gröna Avtal med företag och organisationer som vill byta ut en andel av det fossila bränslet mot biobränsle och på så sätt minska tjänsteresornas klimatavtryck.

Anna SoltorpHållbarhetschef, Political- & Industrial Affairs

Klimat, miljö CSR och hållbarhet. Koordinering av politiska aktiviteter och branschfrågor

010-819 67 10anna.soltorp@flygbra.se

På Bromma flygplats

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag: Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger till Berlin från Växjö och till Lyon från Göteborg. Med sina 2,2 miljoner årliga passagerare, främst affärsresenärer, har BRA en svensk marknadsandel av inrikesflyget om cirka 30 procent och 40 procent på de linjer BRA trafikerar. Enligt Svenskt KvalitetsIndex var BRAs passagerare de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. Från 1 april klimatkompenserar BRA för alla utsläpp som orsakas av bolaget. BRA är fortsatt enda flygbolaget som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle vid bokning. Och redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag. BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan till helt moderna och bränsleeffektiva propellerflygplan. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G Braathen och hans familj. www.flygbra.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Utsläpp av växthusgaser från inrikesflyg fortsätter minska: ned 22 % 1999-201720.3.2019 14:19:42 CETPressmeddelande

Idag lämnas fler färdplaner för fossilfrihet till regeringen genom Fossilfritt Sverige. Förra året överräckte inrikesflygbolaget BRA, med en marknadsandel om cirka 30 procent, in flygbranschens plan. Enligt Naturvårdsverkets årsstatistik av växthusgasutsläpp är trenden tydlig för inrikesflyg – de minskar stadigt. Från 1999 till 2017 är minskningen från inrikes flyg 22,3 procent. 2017 var utsläpp från inrikes flyg 553 tusen ton CO2-ekvivalenter. Som jämförelse kan inrikesflygets utsläpp, ställas jämte svensk vägtrafik som år 2017 låg på 15497 tusen ton CO2-ekvivalenter.

Automatic 100 % climate compensation for all booked flights as from 1st of April 2019 – at no extra charge7.3.2019 13:29:49 CETPressmeddelande

Breaking news from the Swedish regional airline Braathens Regional Airlines Automatic 100 % climate compensation for all booked flights as from 1st of April 2019 – at no extra charge Only a year ago, the Swedish regional airline, Braathens Regional Airlines, launched the opportunity for every traveler to choose fossil-free biofuel when booking their tickets. Braathens Regional Airlines now takes the next step: To climate compensate all emissions from their flights, without any additional cost or effort for the traveler.