BRA lanserar ny flyglinje till danska Århus från Göteborg

BRA öppnar sin första internationella linje efter pandemin och börjar flyga till Århus, Danmarks näst största stad. Den 27 september är det start för denna linje som går mellan Göteborg och Århus med möjlig transfer även från Stockholm Bromma. Utöver det startar den 19 december ytterligare en linje mellan Århus och Scandinavian Mountains Airport vilket öppnar upp för de danskar som vill ta sig snabbt och smidigt till den svenska fjällvärlden.

-          Det blir otroligt spännande att lansera BRA i Danmark som vår första internationella marknad efter pandemin. Att på det här sättet knyta samman de näst största städerna i Sverige respektive Danmark ger möjlighet både till utveckling av affärer samt ökad turism mellan länderna, säger BRA´s kommersiella chef Ulrika Matsgård.

Linjen från Göteborg till Århus startar den 27 september med en tur- och returresa alla dagar i veckan utom söndagar. Från Århus gör planet ett kort stopp i Göteborg innan det fortsätter till Stockholm Bromma.

Den 19 december öppnar vinterrutten till Scandinavian Mountains Airport, som ligger nära de svenska skiddestinationerna Sälen, Stöten och Kläppen, samt Trysil i Norge. Rutten har avgångar på söndagar och torsdagar så det finns möjlighet till en minisemester eller en hel vecka i de skandinaviska backarna. Via linjen får Jylland en helt ny direktlinje till Nordens största skidområden Sälen och Trysil och öppnar upp för alla danska skidentusiaster att resa hit snabbt, smidigt och enkelt för både skidåkning och fjällupplevelser.

Århus Flygplats har ett attraktivt läge med många intressanta sevärdheter runt hörnet. Århus som stad är full av upplevelser inom kultur, shopping och mat och kännetecknas av unika och intima miljöer.

–Det är ett otroligt spännande samarbete som vi nu har ingått med flygbolaget BRA. BRA har också ett starkt hållbarhetsfokus på att utveckla grönare flyg och vi ser fram emot att vara med på resan. Vi är mycket glada över att BRA har valt att starta sitt inträde på den internationella marknaden i Århus", säger Nicolai Krøyer, VD för Århus flygplats.

Dessa nya linjer ligger helt i linje med Århus flygplats ambition att möta regionens resebehov, både affärs- och privatresande. Göteborg och Stockholm är båda mycket relevanta destinationer för flera av de stora företagen i Jylland och de skandinaviska skiddestinationerna står högt upp på önskelistan för regionens fritidsresande. Samtidigt är Århus, Danmarks näst största stad, ett attraktivt resmål för svenska resenärer.

Läs mer och se tidtabellen på vår destinationssida om Århus:

www.flygbra.se/arhus

BRA har som målsättning att vara det första fossilfria flygbolaget i världen senast år 2030, att öka biobränsleanvändningen och att vara det första kommersiella flygbolag som flyger elflygplan i Sverige. Redan idag flyger BRA det klimateffektivaste regionalflygplanet i världen och erbjuder sina kunder att välja MiljöClass som är en biljett där fossilt bränsle är utbytt mot biobränsle. Utöver det klimatkompenserar de för samtliga CO2-utsläpp utan extra kostnad för kunden.

BRA har än så länge lanserat 16 inrikeslinjer(se www.flygbra.se/destinationer) och nu även de två första utrikeslinjerna.

Om Århus flygplats

Århus flygplats ambition är att förbinda Östjylland med populära städer och andra attraktiva destinationer. Med avgångar till destinationer över hela Europa syftar flygplatsen till att uppfylla förväntningarna från det östjylländska näringslivet samt privatresenärer i flygplatsens upptagningsområde. År 2019 tilldelades Århus flygplatsutmärkelsen "Årets flygplats" av European Regions Airline Association (ERA). Samma år reste 500 000 passagerare från Århus flygplats. Århus flygplats ägs av Århus kommun, privata investeraren Staus A/S, Syddjurs kommun och Norddjurs kommun. Det tar cirka 35 minuter att ta sig till Århus flygplats från Århus centrum.

Flygplatsinfarten 50

BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt inrikesflygbolag som före pandemins utbrott flög ca 2 miljoner årliga passagerare på 27 flyglinjer med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Det utgör ca 30% av svenskt inrikesflyg. Vidare var BRA punktligast i världen och hade Sveriges nöjdaste kunder enligt SKI (Svenskt Kvalitetsindex)

Med hög ambition om att flyget skall vara hållbart erbjuds resor ombord på nya moderna propellerflyg av typen ATR 72-600, världens mest klimateffektiva regionalflygplan. BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder dessutom sedan 2018 sina kunder att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

BRA utökar sin satsning på Gotland och börjar flyga Visby-Arlanda22.10.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 13 december förstärker BRA sin satsning på Gotland med en linje mellan Visby och Arlanda. Linjen kommer att trafikeras två gånger per dag, måndag – fredag samt söndagar. - Den nya linjen mellan Visby och Arlanda blir ett viktigt komplement som förstärker tillgängligheten mellan Gotland och fastlandet, något som efterfrågats länge av våra kunder, säger Sakarias Ronquist som är Produkt- och intäktschef på BRA.