BRA lanserar sin första klass: BRA Miljö Class

Nu gör BRA det ännu enklare att välja en klimatsmartare flygresa. I nya BRA Miljö Class ingår fossilfritt biobränsle och full klimatkompensation.

BRA Miljö Class är ingen traditionell klass med ombordstigning före alla andra, möjlighet att ta med jättestora väskor utan kostnad och att sitta framför ett skynke på planet och sleva i sig lax.

Det handlar helt enkelt om att göra det ännu enklare för alla att göra ett grönare val vid bokning av flygresan.

Att flyga i BRA Miljö Class kostar 300 kronor utöver biljettpriset och är bokningsbart från och med imorgon, onsdag.

– Med BRA Miljö Class vill vi försöka få fler att välja ett grönare alternativ, så att vi tillsammans bidrar till målet om ett fossilfritt inrikesflyg år 2030, säger Ulrika Matsgård som är kommersiell chef för BRA.

– Det är utsläppen som behöver minska, inte resandet. Vi vill genom våra tydliga satsningar bidra till att minska både klimatavtrycket och klimatskammen, säger Ulrika Matsgård.

Det här ingår i BRA Miljö Class:

Biobränsle – vi flyger med biobränsle för att minska de fossila koldioxidutsläppen. Fördelen med biobränsle framför vanligt flygbränsle är att det inte blir någon nettoökning av koldioxid i atmosfären.

Klimatkompensation – I samarbete med en stor och välkänd partner klimatkompenserar vi utsläppen från våra flyg. Självklart är det ett Gold Standard-certifierat projekt. När vi klimatkompenserar så investerar vi i projekt som minskar koldioxidutsläppen någon annanstans i motsvarande mängd som gjorda utsläpp.

Här förklarar Naturskyddsföreningen hur klimatkompensation fungerar: https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/flygskam-så-gör-du-för-att-klimatkompensera-11968064

BRA flyger till Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping, Sälen, Helsingfors, Berlin, Lyon.

Nytt direktflyg från Malmö till Sälen Trysils fyra skidorter med BRA i vinter22.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Nu är det klart. Inrikesflygbolaget BRA flyger i vinter direkt mellan Malmö och Sveriges nyaste flygplats, Scandinavian Mountains Airport. Med nya flyget nås Sälen Trysils fyra skidorter, Skandinaviens största skidområde, på cirka två timmar. Flygplatsen öppnar i december 2019 och BRA är första flygbolaget att erbjuda flyg till Sälen Trysil – alla helt klimatkompenserade.

Direktflyg från fem städer till Skandinaviens största skidområde när BRA är först ut till nya Scandinavian Mountains Airport – Sälen Trysil22.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Nu är det klart. Inrikesflygbolaget BRA flyger i vinter direkt mellan Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Ängelholm, Växjö och Sveriges nyaste flygplats i Sälenfjällen: Scandinavian Mountains Airport. Med nya, klimatkompenserade direktflyget nås Skandinaviens största skidområde med fyra skidorter på cirka två timmar.

Nytt direktflyg från Växjö till Sälen Trysils fyra skidorter med klimatkompenserat flyg i vinter22.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Nu är det klart. Inrikesflygbolaget BRA flyger i vinter direkt mellan Växjö och Sveriges nyaste flygplats, Scandinavian Mountains Airport. Med nya flyget nås fyra skidorter i Sälen Trysil, Skandinaviens största skidområde, på cirka två timmar. Flygplatsen öppnar i december 2019 och BRA är första flygbolaget med flygningar till Sälen Trysil – alla helt klimatkompenserade.

Nytt direktflyg från Göteborg till Sälen Trysils fyra skidorter med BRA i vinter22.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Nu är det klart. Inrikesflygbolaget BRA flyger i vinter direkt mellan Göteborg och Sveriges nyaste flygplats, Scandinavian Mountains Airport. Med nya flyget nås Sälen Trysils fyra skidorter, Skandinaviens största skidområde på cirka två timmar. Flygplatsen öppnar i december 2019 och BRA är första flygbolaget att erbjuda flygresor till Sälen Trysil – alla helt klimatkompenserade.