BRA lanserar sin första klass: BRA Miljö Class

Nu gör BRA det ännu enklare att välja en klimatsmartare flygresa. I nya BRA Miljö Class ingår fossilfritt biobränsle och full klimatkompensation.

BRA Miljö Class är ingen traditionell klass med ombordstigning före alla andra, möjlighet att ta med jättestora väskor utan kostnad och att sitta framför ett skynke på planet och sleva i sig lax.

Det handlar helt enkelt om att göra det ännu enklare för alla att göra ett grönare val vid bokning av flygresan.

Att flyga i BRA Miljö Class kostar 300 kronor utöver biljettpriset och är bokningsbart från och med imorgon, onsdag.

– Med BRA Miljö Class vill vi försöka få fler att välja ett grönare alternativ, så att vi tillsammans bidrar till målet om ett fossilfritt inrikesflyg år 2030, säger Ulrika Matsgård som är kommersiell chef för BRA.

– Det är utsläppen som behöver minska, inte resandet. Vi vill genom våra tydliga satsningar bidra till att minska både klimatavtrycket och klimatskammen, säger Ulrika Matsgård.

Det här ingår i BRA Miljö Class:

Biobränsle – vi flyger med biobränsle för att minska de fossila koldioxidutsläppen. Fördelen med biobränsle framför vanligt flygbränsle är att det inte blir någon nettoökning av koldioxid i atmosfären.

Klimatkompensation – I samarbete med en stor och välkänd partner klimatkompenserar vi utsläppen från våra flyg. Självklart är det ett Gold Standard-certifierat projekt. När vi klimatkompenserar så investerar vi i projekt som minskar koldioxidutsläppen någon annanstans i motsvarande mängd som gjorda utsläpp.

Här förklarar Naturskyddsföreningen hur klimatkompensation fungerar: https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/flygskam-så-gör-du-för-att-klimatkompensera-11968064

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag: Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger till Berlin från Växjö och till Lyon från Göteborg. Med sina 2,2 miljoner årliga passagerare, främst affärsresenärer, har BRA en svensk marknadsandel av inrikesflyget om cirka 30 procent och 40 procent på de linjer BRA trafikerar. Enligt Svenskt KvalitetsIndex var BRAs passagerare de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. Från 1 april klimatkompenserar BRA för alla utsläpp som orsakas av bolaget. BRA är fortsatt enda flygbolaget som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle vid bokning. Och redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag. BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan till helt moderna och bränsleeffektiva propellerflygplan. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G Braathen och hans familj. www.flygbra.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Automatic 100 % climate compensation for all booked flights as from 1st of April 2019 – at no extra charge7.3.2019 13:29:49 CETPressmeddelande

Breaking news from the Swedish regional airline Braathens Regional Airlines Automatic 100 % climate compensation for all booked flights as from 1st of April 2019 – at no extra charge Only a year ago, the Swedish regional airline, Braathens Regional Airlines, launched the opportunity for every traveler to choose fossil-free biofuel when booking their tickets. Braathens Regional Airlines now takes the next step: To climate compensate all emissions from their flights, without any additional cost or effort for the traveler.