BRA nominerade till Greenwashpriset 2019

Flygbolaget BRA har nominerats till årets Greenwashpris som delas ut av Jordens Vänner – är någon det minsta förvånad?

– Jag kan verkligen tänka mig att mailen gått varm hos Jordens Vänner om att nominera oss till årets Greenwashpris så vi är inte det minsta förvånade, säger Anna Soltorp som är Hållbarhetschef hos BRA.

Med den massiva opinion mot flyg som står för cirka 2-3 % av de svenska koldioxidutsläppen hade det varit underligt om BRA, som det senaste året samtidigt ökat kommunikationen kring sina olika insatser för att minska sin klimatpåverkan, inte blivit nominerade.

BRA har enligt Jordens Vänner nominerats för att ”de i debatten om bioflygbränsle försöker få sina kunder att tro att de kan flyga 100 procent fossilfritt och utan klimatpåverkan, trots att biobränslet används i mycket liten mån samt är tveksamt ur miljöhänsyn.”

På detta svarar Hållbarhetschefen Anna Soltorp:

– Vi tycker att vi är väldigt tydliga i vår kommunikation att biobränslet är 100 procent fossilfritt, vilket det bevisligen är och att det resenären köper räcker för att täcka en timmas flygresa.

– Vi gör ingenstans oärliga kopplingar till att vår verksamhet är fossilfri eller att våra flygplan flyger med 100-procentigt biobränsle eller att biobränsleflygningar inte innebär någon klimatpåverkan.

– Vi förklarar snarare väldigt tydligt på en mängd lättillgängliga platser hur det fungerar och hänger ihop – bland annat vid just bokning av biobränsle, säger Anna Soltorp.

På sin sajt förklarar Jordens Vänner att Greenwashing kan ”…handla om brister i miljötänkande som täcks över, som när företag vars huvudverksamhet har en negativ miljöpåverkan lyfter fram insparning av kopieringspapper som lösningen på hela företagets miljöansvar”.

BRA menar att man ingenstans försöker täcka över de klimatutmaningar som flyget är del av med att kommunicera små, symboliska åtgärder.

Alla verksamheter har negativ miljöpåverkan. I inrikesflygets fall, som BRA verkar inom, handlar det om 1 % av Sveriges koldioxidutsläpp. Om det är mycket eller lite i förhållande till andra svenska utsläppskällor är upp till andra att avgöra. All fakta finns hos Naturvårdsverket.

BRA anser att 1 % fortsatt är för mycket och kommer därför att arbeta vidare med en rad olika insatser.

– Får vi priset så kommer vi så klart och hämtar det i Almedalen. Vi är stolta över att kunna binda ihop det avlånga landet Sverige och att vi arbetar hårt för att minska våra och de nationella utsläppen av växhusgaser, avslutar Anna Soltorp.

Flygplatsinfarten 50

BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt inrikesflygbolag som före pandemins utbrott flög ca 2 miljoner årliga passagerare på 27 flyglinjer med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Det utgör ca 30% av svenskt inrikesflyg. Vidare var BRA punktligast i världen och hade Sveriges nöjdaste kunder enligt SKI (Svenskt Kvalitetsindex)

Med hög ambition om att flyget skall vara hållbart erbjuds resor ombord på nya moderna propellerflyg av typen ATR 72-600, världens mest klimateffektiva regionalflygplan. BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder dessutom sedan 2018 sina kunder att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

BRA flyger till Skellefteå i sommar från Stockholm och Göteborg20.4.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA lanserar två nya flyglinjer till Skellefteå Airport inför sommaren. Den ena går från Stockholm Bromma Airport och den andra från Göteborg Landvetter Airport. Flyglinjerna ska bidra till ökad sommarturism i Skellefteå och Swedish Lapland med besökare både från Mälardalen och Västra Götaland samtidigt som tillgängligheten till och från Skellefteå förbättras. Linjerna trafikeras mellan den 15 juli och den 15 augusti.

BRA flyger från Ängelholm till Sälen i sommar13.4.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA lanserar två nya sommarlinjer till Scandinavian Mountains Airport i Sälen varav den ena går från Ängelholm Helsingborg. Så sent som förra veckan meddelade BRA att de återupptar linjen mellan Ängelholm och Stockholm Bromma i samband med att de börjar flyga igen den 12e maj och att det bara var början. Redan nu kommer nästa möjlighet att flyga BRA från Ängelholm och denna gång till Sälen torsdagar och söndagar under perioden 4 juli till 15 augusti.

BRA flyger två linjer till Sälen i sommar13.4.2021 08:55:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA lanserar två nya sommarlinjer till Scandinavian Mountains Airport Sälen - Trysil från Stockholm Bromma respektive Ängelholm Helsingborg. Så sent som i förra veckan meddelade BRA att de börjar flyga större delen av sitt linjenätverk med start den 12e maj och att det bara var början. Under perioden 4 juli till 15 augusti kommer det att gå två dagliga flygningar vardera på de båda nya linjerna.