BRA samarbetar med ATR och Neste för att påskynda 100% SAF-certifiering

Flygbolaget BRA och den fransk-italienska flygplanstillverkaren ATR skriver idag under en överenskommelse om att de tillsammans med finska bioflygbränsletillverkaren Neste ska genomföra en certifiering av 100% bioflygbränsleinblandning vid flygningarna. Redan under första kvartalet nästa år planeras den första testflygningen. Initiativet kapar 80% av utsläppen jämfört med fossilt flygbränsle.

-Vi har satt höga mål, vi är just nu i färd med att definiera färdplanen mot att bli ett av världens första flygbolag som når net-zero och vårt målår är 2030. Det är helt avgörande för flygets framtid att vi minskar vårt klimatavtryck, säger Ulrika Matsgård, VD på flygbolaget BRA och fortsätter: Här kan vi vara en förebild och ta på oss ledartröjan.

Den svenska militären har i ett projekt redan flugit JAS-planet på 100% bioflygbränsle och det har även varit andra testflygningar – en handfull i världen – så det är möjligt. Men det har aldrig gjorts med ett turbopropplan tidigare.

BRA genomför alla sina flygningar med propellerplan från ATR. Det är idag det mest bränsleeffektiva på marknaden då det använder 40% mindre bränsle och därmed släpper ut upp till 40% mindre koldioxid än jämförbara flygplan. Om alla regionala flygplan byttes ut i Sverige mot ATRs turboprop-plan så skulle det minska flygets utsläpp med 32 000 ton koldioxid i Sverige. Att turbopropplanen drar mindre bränsle gör att de är en bra kombination då bioflygbränsle fortfarande är 4-5 gånger så dyrt som fossilt bränsle.

-Vi ser flygbolaget BRA som den perfekta partnern att genomföra det här projektet tillsammans med. De är ett bolag som är engagerade och jobbar för ett mer hållbart flyg. De flyttar gränserna. BRA har en historia av att vara konsekvent först bland de flygbolag som genomför förändringar för att minska klimatavtrycket från sina flygresor. Förutom att de var en del av världens första affär för ett grönt finansierat flygplan tillsammans med oss så var de också det första flygbolaget som erbjöd sina passagerare att välja bioflygbränsle i sitt bokningssystem. Vi är stolta över att få vara med BRA även på nästa steg på deras resa och vi är säkra på att detta även kommer att visa sig vara ett viktigt steg för ett minskat klimatavtryck för flyget, säger ATR: s verkställande direktör Stefano Bortoli.

Den senaste IPCC-rapporten visade att det är ännu mer brådskande att vi når nollutsläpp och att vi alla bidrar till att minska den globala uppvärmningen. ATR, BRA och Neste vill med sin satsning skynda på utvecklingen mot ett mer fossilfritt flyg. Att användning av 100% SAF inte tidigare har certifierats beror på att produktionen i världen har varit så låg att det inte varit aktuellt. Nivån skulle inte ens ha täckt Sveriges behov. Under de kommande åren så beräknas produktionen öka markant, inte minst Neste står för denna ökning. Det gör att det nu är läge att börja arbeta för en certifiering av 100%.

-Vi är glada över att vara med i 100%SAF-projektet. Vi ser det som ett viktigt steg mot certifiering av 100% av bioflygbränsle, Jonathan Wood, Vice President Europe, Renewable Aviation på Neste.

Företagen siktar på att genomföra en testflygning med ett BRA-flyg tankat med 100% bioflygbränsle i en motor och 50% bioflygbränsle i den andra under våren 2022. Den beräknade minskningen vid en sådan flygning är 64%. Vid 100% bioflygbränsle i båda motorerna är den förväntade minskningen hela 82%.