BRA skriver flyghistoria igen: idag landade världens mest klimateffektiva flygning på Bromma
– Som vi alltid sagt: det är utsläppen från flyg som ska minska inte flygandet och det är precis det vi bevisar är möjligt med dagens fullsatta flygning, säger Anna Soltorp som är Hållbarhetschef för BRA.
BRA genomförde idag en helt klimatOPTIMERAD flygning med ett fullsatt propellerflygplan från ATR 72-600 mellan Halmstad och Stockholm Bromma, för att visa hur klimatsmart det går att flyga med dagens teknik.
Flygningen var ett samarbetsprojekt mellan flygbolaget BRA, flygplanstillverkaren ATR, leverantörerna av biobränsle Air BP och finska Neste, Halmstad City Airport och Stockholm Bromma Airport.
Resultat:
- Fossila utsläpp: 34 g CO2 per person och kilometer.
- 46 % utsläppsminskning (35 g) CO2 jämfört med samma flygresa med fossilt bränsle.
Att jämföra med:
- Svensk utsläppsgräns för miljöbil: 95 gram/km. Utsläppsgräns för Supermiljöbil: 50 g CO2/km.
- Registrerat utsläpp från Europas, kanske världens klimateffektivaste flygbolag: 66,7 g CO2/km/passagerare.
En fullt ut klimatoptimerad flygresa innebär:
- att flyga med det bränsleeffektivaste flygplanet som finns (för regionalflyg: ATR).
- att flyga med en blandning av 50 % biobränsle och 50 % fossilt bränsle.
- att flyga med fullsatt flyg (i detta fall 72 passagerare).
- att svensk flygledning prioriterar rakaste möjliga flygväg för flygningen.
- att flygningen görs på optimerad flyghöjd för flygplanstypen (BRAs propellerplan flyger inte så högt att höghöjdseffekt bildas*).
- att inflygningen görs under längre tid.
- att flygplanet är viktoptimerat, dvs har korrekt bränslevikt inkl. säkerhetsmarginal och är rätt lastat.
– Våra flygplan är som miljöbilar med propellrar, ja till och med bättre i många fall, säger Anna Soltorp.
BRA är samtidigt det enda flygbolaget i världen som fullt ut klimatkompenserar alla utsläpp som genereras. Även de från markfordon, uppvärmning av byggnader och så vidare. Detta kostar inget extra för bolagets resenärer.
På frågan varför inte BRA alltid flyger fullt klimatoptimerat är svaret enkelt.
– BRA flyger redan så optimerat det är möjligt och flera av effektiviseringsåtgärderna ligger utanför flygbolagets kontroll, exempelvis flygvägar, inflygningsbanor, inflygningsprioritering och biobränsletillgång, men vi arbetar löpande för att påverka även dessa, säger Anna Soltorp.
På frågan om att det inte finns tillräckligt tillgång till biobränsle för att tillgodose allt flyg svarar Anna Soltorp:
– Det är korrekt, det krävs ökad tillgång och produktion av biobränsle från vår närregion. Vi erbjuder redan idag alla våra resenärer att välja biobränsle vid bokning för 300 kronor och har än så länge inte haft några problem med tillgången.
Tillgång på närproducerat biobränsle är en fråga för politiker och andra än flygbolagen själva – som redan nu både vill och kan använda bränslet i sina flygplan.
– Med resultatet vi ser från dagens flygning blir det extra tydligt att det är stora skillnader mellan flyg och flyg. Det går inte att dra allt flyg över en generaliserande kam eftersom klimatpåverkan varierar, avslutar Anna Soltorp.
Den klimatoptimerade flygningen mellan Halmstad och Stockholm är ett samarbete mellan flygbolaget BRA, flygplanstillverkaren ATR, leverantörerna av biobränsle Air BP och finska Neste, Halmstad City Airport och Stockholm Bromma Airport.
Kort om BRAs klimatarbete:
- 2009: BRA blir världens första miljöcertifierade flygbolag (då som Malmö Aviation och Sverigeflyg).
- 2011: Köttfria måndagar införs i ombordserveringen.
- 2016: BRA köper de klimatsmartaste flygplanen för regionalflyg som finns, ATR.
- 2017: BRA lanserar avtal för företag som inkluderar biobränsle.
- 2017: Alla bonusklubbmedlemmar kan byta poäng mot biobränsle.
- 2018: Först igen: BRA möjliggör för alla resenärer att boka fossilfritt biobränsle.
- 2018: Och igen: BRA blir första flygbolaget med i regeringsalternativet Fossilfritt Sverige.
- 2019: Och igen: som första flygbolag i världen börjar BRA klimatkompensera ALLA utsläpp.
- 2019: BRA Miljö Class lanseras: gör det ännu enklare att välja klimatsmart flyg och biobränsle.
- 2019: BRA undertecknar köpintention av elflygplan från svenska tillverkaren Heart Aerospace.
Går det verkligen att jämföra flyg med bil?
Många säger att man inte ska ställa olika transportslag mot varandra, eftersom det blir som att jämföra äpplen med päron, som båda är frukter. Det är klart: olika transportformer löser olika typer av uppgifter. Samtidigt behöver många något enkelt att relatera till för att lättare förstå.
Så klart: sitter tre eller fler personer i miljöbilen blir den mer klimateffektiv än flyg per person. Men inte snabbare. Samtidigt har Världsnaturfonden (WWF) presenterat att det i snitt åker 1,2 person per bil i Sverige.
*Inga höghöjdseffekter från BRAs ATR-flygplan
Höghöjdseffekt bildas enligt Naturvårdsverket från ca 8000 meter och uppåt. BRAs propeller (ATR) flyger på cirka 6000 meter. På bolagets jetflyglinjer är planen på hög höjd endast en begränsat kort stund. BRA fasar ut alla jetflygplan från sin flygflotta fram till mars 2020.
BRAs ATR-flygplan är optimala för regionalflyg
Lättare flygplan = lägre bränsleförbrukning = mindre utsläpp. De moderna och bränsleeffektiva 72-sitsiga flygplanen från ATR är idag precis lagom stora för efterfrågan som finns på inrikesflyg.
Fler ombord blir effektivare per transporterad person
Lagom stora flygplan och hög beläggning optimerar bränsleförbrukning och utsläpp per passagerare. BRA har idag drygt 70-procents beläggning.
Finskt biobränsle nu i svenska flygplan
BRA köper sedan en tid tillbaka biobränsle som produceras i Finland, av företaget Neste. Biobränslet är fritt från palmolja. Finskt biobränsle behöver inte fraktas lika långt som det kaliforniska, som tidigare köptes.
Kontakter
Anna SoltorpHållbarhetschef & Political Affairs
Klimat, miljö, CSR och hållbarhet.
Koordinering av branschfrågor och politiska frågor.
Jim HofverbergKommunikationsansvarig
Intern kommunikation och pressrelationer
Bilder
Om
BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt inrikesflygbolag som före pandemins utbrott flög ca 2 miljoner årliga passagerare på 27 flyglinjer med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Det utgör ca 30% av svenskt inrikesflyg. Vidare var BRA punktligast i världen och hade Sveriges nöjdaste kunder enligt SKI (Svenskt Kvalitetsindex)
Med hög ambition om att flyget skall vara hållbart erbjuds resor ombord på nya moderna propellerflyg av typen ATR 72-600, världens mest klimateffektiva regionalflygplan. BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder dessutom sedan 2018 sina kunder att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.
2016 lanserades varumärket BRA efter sammanslagning av flera regionala flygbolag i samma svenska koncern. Bolagets flyg-DNA sträcker sig samtidigt tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E.
BRA ägs av svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G. Braathen.
Följ Flygbolaget BRA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Flygbolaget BRA
BRA lanserar ny flyglinje till Helsingfors från Bromma25.11.2021 11:19:10 CET | Pressmeddelande
BRA fortsätter sin tillväxtresa i Norden med lansering av en flyglinje mellan Stockholm-Bromma och Helsingfors-Vanda flygplats, det blir bolagets andra internationella linje efter pandemin. Den nya linjen mellan Stockholm och Helsingfors, med goda transfermöjligheter till och från BRAs övriga inrikeslinjer, har premiär den 24 februari och finns nu till försäljning på www.flygbra.se
Braathens Regional Airlines (B.R.A) opens a new route from Helsinki to Bromma Stockholm city airport25.11.2021 10:14:24 CET | Press Release
The Swedish airline B.R.A continues its growth in the Nordics by launching a new route between Stockholm-Bromma and Helsinki-Vantaa Airport. This new route between the Nordic capitals will be the second international route for the company, after the pandemic. Flights will start at 24th of February, ticket are now for sale at www.flygbra.se.
BRA förstärker flygtrafiken mellan Bromma och Visby22.11.2021 16:54:14 CET | Pressmeddelande
I oktober gick BRA ut med nyheten om förstärkt trafik mellan Gotland och fastlandet med en ny linje mellan Visby-Arlanda som ett komplement till Visby-Bromma. BRA väljer nu att rikta om denna satsning för att öka antalet avgångar till och från Bromma ytterligare. Detta sedan Air Leap meddelat att de avvecklar sin Gotlandslinje till Bromma.
Succén fortsätter - BRA sätter in direktflyg mellan Skellefteå och Göteborg under jul och nyår29.10.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Flygbolaget BRA lanserade under sommaren en direktlinje till Göteborg och Stockholm Bromma från Skellefteå Airport. Flyglinjerna visade sig vara en stor succé och därför har BRA beslutat att flyga direktlinjen till och från Göteborg även under jul och nyårshelgerna.
BRA utökar sin satsning på Gotland och börjar flyga Visby-Arlanda22.10.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den 13 december förstärker BRA sin satsning på Gotland med en linje mellan Visby och Arlanda. Linjen kommer att trafikeras två gånger per dag, måndag – fredag samt söndagar. - Den nya linjen mellan Visby och Arlanda blir ett viktigt komplement som förstärker tillgängligheten mellan Gotland och fastlandet, något som efterfrågats länge av våra kunder, säger Sakarias Ronquist som är Produkt- och intäktschef på BRA.