BRA utökar: Fyra fabriksnya ATR-flygplan till bolagets flygflotta

Nu är det klart att flygbolaget BRA plockar in fyra fabriksnya och klimateffektiva ATR 72-600 till sin flygplansflotta. Tre av flygplanen kommer att ersätta BRAs ATR 72-500, som bolaget återlämnar till sina respektive ägare under 2020. Det fjärde nya planet kompletterar flottan och ökar bolagets propellerflygskapacitet, vilket ökar BRAs flexibilitet.

Inga restriktioner

Det tioåriga hyresavtalet för de fyra planen från Singaporebaserade bolaget Avation PLC är påskrivet och flygplanen levereras till BRA under sista kvartalet 2019 och första kvartalet 2020, direkt från ATRs fabrik i franska Toulouse.

De nya ATR 72-600 flygplanen har samma kabinkonfigurering som nuvarande plan i BRAs ATR-flotta, med plats för 72 passagerare. Samtidigt blir stolarna i kabinen av en nyare, modernare och ännu lättare modell.

Genom en enhetsflotta med enbart 72-600, blir allt från planering till underhåll, service och bemanning mer effektivt.

När de nya ATR-planen är på plats och ATR 72-500-planen återlämnats, har BRA sammanlagt 14 stycken ATR 72-600 i sin turbopropellerflotta med en genomsnittsålder på 2 år.

ATR 72-600 är den absolut mest klimateffektiva flygplanstypen för regionalflyg som finns idag.

BRA aviserade redan i april i år att alla bolagets tio jetflygplan ska fasas ut från flottan under år 2019-2020. Det är framförallt en åtgärd för att möta den allt minskade efterfrågan på inrikesflyg i Sverige.

BRA berättade samtidigt att många tjänster, framförallt kopplade till jetflygsproduktionen kommer att försvinna under de två närmaste åren.

Planen på att bli ett renodlat regionalflygbolag med endast klimat- och bränsleeffektiva turbopropellerflygplan i sin egen flygplansflotta är fortsatt tydlig.

Jetflygplanen är ute till försäljning via flygplansmäklaren Skyworld Aviation både som enskilda plan och hela jetflottan.

BRA har även varit öppna med att bolaget kommer att erbjuda jetflygavgångar på utvalda flygavgångar där kapacitetsbehov finns även i framtiden. Produktionen och operationen kommer som tidigare aviserats inte ske i BRAs egen regi, utan i samarbete med andra flygbolag. Utredning kring detta pågår fortsatt.

Inga restriktioner

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter i Sverige och med cirka 2 miljoner årliga passagerare, har BRA en marknadsandel av svenskt inrikesflyg om cirka 30 %.

BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder sedan 2018 alla att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

Inrikesflygbolaget BRA ansöker om rekonstruktion6.4.2020 08:30:00 CESTPressmeddelande

Coronakrisen slår extremt hårt mot samhället och flygbranschen. Svenska flygbolaget BRA ansöker nu om rekonstruktion för att skydda bolaget från konkurs. En rekonstruktion skapar andrum för att kontrollerat planera för en framtida verksamhet. BRA har som ambition att stegvis återstarta bolaget och flygtrafiken igen efter sommaren, allt eftersom förutsättningarna för att bedriva flyg förbättras.

Flygbolaget BRA:s vd Geir Stormorken kommenterar regeringens förslag om kreditgarantier till svensk flygbransch17.3.2020 19:31:35 CETPressmeddelande

”Regeringens till synes generösa kreditgaranti är säkert bra, men det vi behöver är insatser som ger både omedelbara och långsiktiga likviditetseffekter - inte lån med kreditkostnader. Vi behöver även bättre tillämpbara permitteringsregler.” ”Regeringens kreditgaranti innebär ingen stimulans till branschen i allmänhet. Det sänker inga kostnader och ger inget andrum till företagen i en oerhört utsatt bransch”. ”Att ta stora lån för att betala löpande kostnader och därmed skjuta växande skulder framför sig när ingen vet hur länge detta kommer att vara, är inte något som vi varken kan eller vill.” ”Kreditgarantin från regeringen förändrar tyvärr inte något för BRA här och nu. Kommer inte stöd för att minska kostnaderna inom kort, riskerar BRA, som flyger till flest orter i Sverige och som har det största flyglinjenätet med 28 flyglinjer inom landet under år 2019-2020, att tvingas till drastiska åtgärder – med nedläggning av ytterligare flyglinjer och ännu färre flygavgångar”.

Medarbetare hos flygbolaget BRA bekräftad med COVID-19 – har ej träffat resenärer eller kollegor5.3.2020 17:32:03 CETPressmeddelande

Det föreligger ingen uppenbar risk för smittspridning inom eller via BRA. Personen som bär på smittan har inte varit på arbetet sedan den 20 februari, det vill säga sedan långt innan personen själv smittades. Personen har inte heller arbetat eller träffat kollegor efter det förmodade smittotillfället. BRA har inte heller kontaktats av den pågående smittspårning som sjukvården bedriver.