Branschrapport: Handelns transformation intensifieras av krisen
Svensk Handels branschrapport ”Läget i handeln 2020” lyfter fram fem övergripande trender som väntas förstärkas av coronakrisen och definiera branschens utveckling de närmsta åren.
- E-handeln fortsätter att öka och når nya kundgrupper.
- Tilltagande konsolidering för att nå lönsamhet - handelns företag blir färre men större.
- E-handelsplattformarnas makt ökar när jättar som Amazon kan investera trots krisen.
- Handeln blir mer värderingsstyrd. Företagen förväntas bidra till en bättre värld.
- Lågpris- och lyxsegmentet går mot strömmen - expanderar antalet butiker.
– Förändringstrycket i handeln är kraftfullt och det kommer inte att finnas tid för en andningspaus för de företag som tar sig igenom krisen. Digitaliseringen accelererar och den internationella konkurrensen ökar, vilket gör att marginalerna i branschen är lövtunna, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Lågprishandeln växer
Trots att handeln befinner sig i ett läge där tillväxten främst sker på nätet finns ljusglimtar även för butikshandeln. Lågprishandeln har växt dubbelt så snabbt som detaljhandeln i stort de senaste fyra åren och utgör 13,8 procent av detaljhandeln. Det senaste året var tillväxten drygt åtta procent.
– Lågprishandeln har blivit folklig och vi ser hur lågprisbutiker även öppnar i stadskärnorna. En ökad ekonomisk osäkerhet i kölvattnet av coronakrisen banar väg för en fortsatt tillväxt, säger Karin Johansson.
Vart femte handelsföretag har försvunnit
Decenniet mellan finanskris- och coronakris har nästan vart femte handelsföretag försvunnit. Störst har minskningen av butiker varit inom branscher som mode, inredning, möbler och hemelektronik. Samtidigt är tillväxten på nätet stark. Sex av tio böcker, var tredje elektronikprodukt och var femte klädesplagg säljs på nätet idag.
– Tillväxten på nätet skapar enorma möjligheter och handelsföretagen satsar stort på att möta kunden digitalt. Vi ser hur den digitala och fysiska handeln flyter samman i allt högre utsträckning, det gäller att möta kunden där den finns, säger Karin Johansson.
Handeln viktig för ekonomin
Rapporten lyfter också fram handelns stora betydelse för ekonomin. Handeln genererar 11 procent av Sveriges BNP, står för 15 procent av de totala skatteintäkterna till välfärden, samt skapar 12 procent av jobben och hela 21 procent av ungdomsjobben.
– Handeln är oerhört viktig för ekonomin, skatteintäkterna och jobben. Ska svenska handelsföretag kunna fortsätta att bidra måste de få rätt förutsättningar att möta den internationella konkurrensen, säger Karin Johansson.
Läs rapporten Läget i handeln 2020 här.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Bilder
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet15.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Över hälften av butikerna utsattes under föregående kvartal för någon form av brott, och månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin. Tiden för fina ord är förbi. Nu krävs det att de ansvariga börjar leverera på sina löften.
Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad och noterar en ökning även i fasta priser. Försäljningen i klädhandeln ökade med 0,6 procent och skohandeln noterade en ökning med 17,9 procent jämfört med förra året.
Second hand omsatte 1,7 miljarder kronor i februari2.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand fortsätter att växa i Sverige. Försäljningen steg markant i februari jämfört med föregående månad. Inom modesegmenten närmar sig försäljningen en halv miljard kronor. Vidare handlades det mer online än i fysisk butik. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för februari.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum