BRA’s ägare starkt kritisk till regeringens förslag i Brommafrågan

BRA har flugit till och från Bromma i över 20 år och är vid det här laget vana vid debatter om Bromma flygplats vara eller icke vara. Denna gång är det oklart såväl vilket tidsperspektiv Regeringen ser framför sig samt hur förutsättningarna skulle kunna se ut för en flytt av vår verksamhet till Arlanda.

Analysen som ligger till grund för Regeringens förslag är från sommaren 2020. Den grundade sig på att BRA var i företagsrekonstruktion och därför inte bedömdes kunna komma tillbaka till marknaden. Bedömningen var också att Norwegian hade lämnat Sverige för gott. Därmed skulle det finnas gott om utrymme på Arlanda även utan en utbyggnad av flygplatsen.

BRA har ägnat det senaste året åt att utröna alternativa möjligheter för sin fortsatta verksamhet varav ett alternativ var att flytta till Arlanda. Vid en direkt förfrågan om start- och landningstider i samband med fördelningen av start- och landningstider på Arlanda fick man svaret att det finns utrymme i närtid endast för ett fåtal flygplan. BRA har lanserat 12 flyglinjer från Bromma med start den 12 maj och har lagt en offensiv tillväxtplan som gör att det inte är sannolikt att verksamheten framöver får plats på Arlanda.

BRA har som målsättning att vara det första fossilfria flygbolaget i världen, öka biobränsleanvändningen och att vara det första kommersiella flygbolag som flyger elflygplan i Sverige inom fem år. Redan idag flyger BRA det klimateffektivaste regionalflygplanet i världen, erbjuder sina kunder att välja MiljöClass som är en biljett där fossilt bränsle är utbytt mot biobränsle samt klimatkompenserar för alla flygresor. Allt detta möjliggör målsättningen att Bromma skall vara en fullt elektrifierad flygplats år 2035 och därmed inte behöver stängas.

-       ”Att fatta beslut om att stänga ned en betydande del av infrastrukturen i Sverige mitt under en pandemi kan vara förödande för tillgängligheten i Sverige och för det fortsatta hållbarhetsarbetet för flyget” säger BRAs ägare Per G Braathen.

Flygplatsinfarten 50

BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt inrikesflygbolag som före pandemins utbrott flög ca 2 miljoner årliga passagerare på 27 flyglinjer med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Det utgör ca 30% av svenskt inrikesflyg. Vidare var BRA punktligast i världen och hade Sveriges nöjdaste kunder enligt SKI (Svenskt Kvalitetsindex)

Med hög ambition om att flyget skall vara hållbart erbjuds resor ombord på nya moderna propellerflyg av typen ATR 72-600, världens mest klimateffektiva regionalflygplan. BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder dessutom sedan 2018 sina kunder att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

BRA flyger till Skellefteå i sommar från Stockholm och Göteborg20.4.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA lanserar två nya flyglinjer till Skellefteå Airport inför sommaren. Den ena går från Stockholm Bromma Airport och den andra från Göteborg Landvetter Airport. Flyglinjerna ska bidra till ökad sommarturism i Skellefteå och Swedish Lapland med besökare både från Mälardalen och Västra Götaland samtidigt som tillgängligheten till och från Skellefteå förbättras. Linjerna trafikeras mellan den 15 juli och den 15 augusti.

BRA flyger från Ängelholm till Sälen i sommar13.4.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA lanserar två nya sommarlinjer till Scandinavian Mountains Airport i Sälen varav den ena går från Ängelholm Helsingborg. Så sent som förra veckan meddelade BRA att de återupptar linjen mellan Ängelholm och Stockholm Bromma i samband med att de börjar flyga igen den 12e maj och att det bara var början. Redan nu kommer nästa möjlighet att flyga BRA från Ängelholm och denna gång till Sälen torsdagar och söndagar under perioden 4 juli till 15 augusti.

BRA flyger två linjer till Sälen i sommar13.4.2021 08:55:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA lanserar två nya sommarlinjer till Scandinavian Mountains Airport Sälen - Trysil från Stockholm Bromma respektive Ängelholm Helsingborg. Så sent som i förra veckan meddelade BRA att de börjar flyga större delen av sitt linjenätverk med start den 12e maj och att det bara var början. Under perioden 4 juli till 15 augusti kommer det att gå två dagliga flygningar vardera på de båda nya linjerna.