Brexit: minskat intresse för resor till Storbritannien hos var fjärde svensk

Nästa vecka, den 31 oktober, planeras Brexit – Storbritanniens utträde ur EU. 24 procent av svenskarna uppger att ett Brexit skulle påverka deras intresse att resa till Storbritannien negativt. Majoriteten uppger att intresset skulle vara oförändrat om landet gick ur EU, medan endast 3 procent skulle få ett ökat intresse. Detta visar Tickets nya Sifoundersökning.

- Storbritannien är ett av svenskarnas mest populära semesterländer, och London är en otroligt populär weekendstad året runt. Om Brexit innebär att den fria rörligheten påverkas – om inte annat avtalas – påverkar detta många svenskars vilja att semestra i landet, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Den 23 juni 2016 hölls Storbritanniens folkomröstning om ett utträde ur den Europeiska Unionen, där en majoritet (51,9 procent) röstade för utträde – Brexit. Initialt skulle utträdet ske i mars 2019, men sköts sedan upp till den 31 oktober i år. Som det ser ut idag är inget avtal för vidare relationer på plats – trots intensiva förhandlingar mellan Storbritanniens regering och företrädare från EU.

Totalt uppger nästan var fjärde svensk att ett Brexit skulle minska deras intresse att resa till Storbritannien. Det minskade intresset är något högre bland kvinnor än män (25 procent respektive 23 procent), och dessutom något högre bland de yngre resenärerna i åldern 18-29 år (27 procent). Kvinnor i åldern 60-79 är dock de resenärer som i högst grad uppger att deras intresse minskar (29 procent). Män uppger i större utsträckning (64 procent) än kvinnor (57 procent) att ett Brexit inte skulle påverka intresset att resa till Storbritannien.

Den största andelen svenskar (61 procent) uppger att deras intresse vid Storbritanniens utträde ur EU skulle vara oförändrat. Endast 3 procent av svenskarna menar att ett Brexit ökar deras intresse.

Resultatet från denna färska Sifoundersökning bekräftas av Tickets bokningsstatistik. Hittills under 2019 har antalet resebokningar till Storbritannien minskat med 20 procent, jämfört med samma period i fjol.

Skulle ett Brexit, Storbritanniens utträde ur EU, påverka ditt intresse att resa till Storbritannien?

• Ja, mitt intresse att resa till Storbritannien skulle minska, 24 procent
  • Ja, mitt intresse att resa till Storbritannien skulle öka, 3 procent
  • Nej, mitt intresse skulle vara oförändrat, 61 procent
  • Tveksam, vet ej, 13 procent

Källa: Tickets senaste Sifoundersökning, genomförd den 16-20 september 2019, riksrepresentativt urval.

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32katarina.daniels@ticket.se

Maximera ledigheten i jul – mest populära resmålet19.11.2019 11:19:48 CETPressmeddelande

De röda dagarna under årets jul- och nyårsledighet infaller mycket fördelaktigt för alla arbetstagare. Många svenskar passar på att ta långledigt, flyr eventuell julstress och firar istället julafton utomlands. Mest populära resmålet för ett julfirande utomlands är Gran Canaria, följt av Phuket. Teneriffa och Krabi ökar dock antalet resebokningar mest, enligt färsk statistik från Ticket.

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Thailand nära att gå om Spanien som mest populära semesterland6.11.2019 11:00:00 CETPressmeddelande

Sommarvädret 2019 motsvarade inte många svenskars förväntningar, och resebokningarna ökade kraftigt med 23,5 procent jämfört med den varma sommaren i fjol. Inför vintern är antalet resebokningar i linje med föregående år, men många passar på att utnyttja den fördelaktiga julledigheten för att ta en extra lång semester och åka till mer långväga resmål än tidigare. Thailand ökar, och är nu nära att bli det mest populära semesterlandet i vinter – en position som Spanien, med Kanarieöarna som största dragplåster, har haft i decennier. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.

Höstlovets charterraketer15.10.2019 09:31:42 CESTPressmeddelande

Höstlovet är en av svenskarnas mest intensiva resveckor under hela året, och många passar på att resa utomlands för ett avbrott i höstvardagen. Favoriten Gran Canaria är det mest populära resmålet, men minskar dock bokningarna med 15 procent jämfört med förra året. Istället lockar grannön Lanzarote allt fler svenskar, och ökar antalet resebokningar med 64 procent under höstlovsveckan, enligt färsk statistik från Ticket.