Brexit: minskat intresse för resor till Storbritannien hos var fjärde svensk

Nästa vecka, den 31 oktober, planeras Brexit – Storbritanniens utträde ur EU. 24 procent av svenskarna uppger att ett Brexit skulle påverka deras intresse att resa till Storbritannien negativt. Majoriteten uppger att intresset skulle vara oförändrat om landet gick ur EU, medan endast 3 procent skulle få ett ökat intresse. Detta visar Tickets nya Sifoundersökning.

- Storbritannien är ett av svenskarnas mest populära semesterländer, och London är en otroligt populär weekendstad året runt. Om Brexit innebär att den fria rörligheten påverkas – om inte annat avtalas – påverkar detta många svenskars vilja att semestra i landet, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Den 23 juni 2016 hölls Storbritanniens folkomröstning om ett utträde ur den Europeiska Unionen, där en majoritet (51,9 procent) röstade för utträde – Brexit. Initialt skulle utträdet ske i mars 2019, men sköts sedan upp till den 31 oktober i år. Som det ser ut idag är inget avtal för vidare relationer på plats – trots intensiva förhandlingar mellan Storbritanniens regering och företrädare från EU.

Totalt uppger nästan var fjärde svensk att ett Brexit skulle minska deras intresse att resa till Storbritannien. Det minskade intresset är något högre bland kvinnor än män (25 procent respektive 23 procent), och dessutom något högre bland de yngre resenärerna i åldern 18-29 år (27 procent). Kvinnor i åldern 60-79 är dock de resenärer som i högst grad uppger att deras intresse minskar (29 procent). Män uppger i större utsträckning (64 procent) än kvinnor (57 procent) att ett Brexit inte skulle påverka intresset att resa till Storbritannien.

Den största andelen svenskar (61 procent) uppger att deras intresse vid Storbritanniens utträde ur EU skulle vara oförändrat. Endast 3 procent av svenskarna menar att ett Brexit ökar deras intresse.

Resultatet från denna färska Sifoundersökning bekräftas av Tickets bokningsstatistik. Hittills under 2019 har antalet resebokningar till Storbritannien minskat med 20 procent, jämfört med samma period i fjol.

Skulle ett Brexit, Storbritanniens utträde ur EU, påverka ditt intresse att resa till Storbritannien?

• Ja, mitt intresse att resa till Storbritannien skulle minska, 24 procent
  • Ja, mitt intresse att resa till Storbritannien skulle öka, 3 procent
  • Nej, mitt intresse skulle vara oförändrat, 61 procent
  • Tveksam, vet ej, 13 procent

Källa: Tickets senaste Sifoundersökning, genomförd den 16-20 september 2019, riksrepresentativt urval.

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32katarina.daniels@ticket.se

Krav på coronatester och hälsodeklarationer vid resor i coronatider9.7.2020 05:10:00 CESTPressmeddelande

Efter att UD den 30 juni hävde sin avrådan för resor till 11 länder så har resebokningarna stadigt ökat igen. Resmålen kan dock fortfarande ha olika regler och restriktioner för svenska resenärer, och krav på coronatester på flygplatsen eller att man måste fylla i onlineformulär innan man reser till landet skapar förvirring bland svenska resenärer, rapporterar resebyrån Ticket.

Osäkerhet kring corona ger uppsving för charter och paketresor7.7.2020 05:10:00 CESTPressmeddelande

UD hävde den 30 juni sin avrådan för resor till 11 länder, och under juli börjar charterbolagen återigen flyga till de populära sommarresmålen i Spanien, Grekland och Kroatien. Osäkerheten kring vad som gäller har samtidigt lett till att nästan 40 procent av semesterresenärerna väljer att boka charterresa eller paketresa istället för att boka flygbiljetten och hotellet separat, visar statistik från resebyrån Ticket.