Bris: Tidöavtalet behöver en barnkonsekvensanalys

Hårdare tag kring brottslighet, ett paradigmskifte inom migrationspolitiken, sänkt bistånd och större tonvikt på ordning och reda i skolan. Det är några tydliga besked som lades fram idag när SD, M, KD och L presenterade sitt samarbetsavtal framåt.

Idag i samband med att Ulf Kristersson under en presskonferens presenterade sitt förslag till regeringsbildning presenterades även Tidöavtalet, en överenskommelse mellan samarbetspartierna Sverigedemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna som klargör deras tänkta inriktning för mandatperioden 2022–2026.

– I det nya avtalet finns en rad olika förslag som både direkt och indirekt påverkar barn. Vi vill redan nu särskilt lyfta vikten av att det genomförs ordentliga barnkonsekvensanalyser av alla de politiska förslagen. Barn finns ju inom samtliga politikområden i avtalet, säger Magnus Jägerskog, Bris generalsekreterare.

Exakt hur förslagen kommer att påverka och vad det kommer att innebära för barn
återstår att se men Bris ser med stor oro bland annat på den tydliga åtstramningen inom migrationsområdet, som utan tvekan kommer att slå hårt mot många barn som redan befinner sig i en otrygg och utsatt situation. Bris noterar även inriktningen med fokus på repressiva åtgärder och hårdare tag inom kriminalitetsområdet – inte minst vad gäller förslag som rör barn som befinner sig i kriminella miljöer. Det behövs ett betydligt större fokus på förebyggande och främjande perspektiv för att vända utvecklingen och säkra trygga uppväxtvillkor för varje barn.

– Det kommer att bli oerhört viktigt att säkerställa att nya reformer och förslag inte strider mot barnets rättigheter. Från Bris sida ser vi behovet av att föra dialog kring hur barnrätten ska kunna säkras och inte urholkas, säger Magnus Jägerskog.

Bris valrapport Barns rättigheter i skottlinjen
Bris tidigare kommentarer kring politiska förslag
Bris tidigare remisser kring lagförslag