Bristyrke får fler utbildningsplatser

Inredningsarkitekter formar rum som effektiviserar arbetsplatser och ökar offentliga miljöers attraktivitet. Att regeringen i höstens budget anslår nya medel till Konstfack innebär att ytterligare omkring tio utbildningsplatser kan starta. Ett välkommet tillskott till en krympande kår.

Förbundsdirektör Tobias Olsson och Akademin för inredningsarkitekturs ordförande Torsten Hild.

– Vi är glada över att regeringen inser att yrket inredningsarkitekt behövs. Innan Konstfack har fattat det formella beslutet väntar vi med firandet, men runt tio nya platser är en nödvändig blodtransfusion för en kår som måste växa, säger arkitekt SIR/MSA Torsten Hild, ordförande i Sveriges Arkitekters akademi för inredningsarkitektur.

Det är regeringens satsning på bristyrkesutbildning som ger Konstfack de extra 2,8 miljonerna. Summan motsvarar ungefär tio platser inom konstnärlig utbildning, dit inredningsarkitektutbildningen räknas. Sveriges Arkitekter och dess akademi för inredningsarkitektur har under flera år arbetat för fler utbildningsplatser och för Torsten Hild är satsningen en seger.

Sveriges Arkitekter har omkring 800 medlemmar som är inredningsarkitekter och det är en siffra som krymper. Fler går i pension än som kan utbilda sig – det finns endast 16 utbildningsplatser på Konstfack i Stockholm och en möjlighet att utbilda sig till yrket inom Designprogrammet på HDK i Göteborg. Inredningsarkitekters unika kompetens är deras förmåga att översätta människors behov av komfort, estetik och funktion till inomhusmiljöer. Det är kunskaper som blir än mer efterfrågade när vi nu har insett vikten av bevarande och ombyggnader av hållbarhetsskäl, liksom när många verksamheter förändrar inriktning i spåren av coronapandemin.

– Beslutet är ett glädjande besked från regeringen, som vi hoppas att Konstfack kan omvandla i fler utbildningsplatser. Inredningsarkitekter är ett bristyrke som behövs för att skapa humana, hållbara och kostnadseffektiva miljöer, kommenterar förbundsdirektör Tobias Olsson.

Sveriges Arkitekter är fack- och branschorganisationen för nästan 14 000 arkitekter och arkitektstudenter. Vi arbetar på uppdrag av våra medlemmar för att skapa bättre villkor för arkitekter. Kompetenta arkitekter med en trygg arbetssituation skapar bättre byggda miljöer, vilket gynnar samhället.

Möt de svenska arkitekterna på Archtober19.10.2020 08:30:00 CESTPressmeddelande

Under den årliga arkitekturmånaden Archtober i New York presenterar tre svenska arkitekter hur de innovativt arbetar med trä, en tidlös och förnybar råvara som möter den senaste tekniken i svensk träarkitektur. Genom tre unika hus i Sverige visualiseras hur arkitekterna reducerat byggets klimatpåverkan med 50 procent och minskat byggtiden med 70 procent. Men också hur den svenska skogens återväxt kan skapa material för ett åttavåningshus, på en minut.

Regeringsuppdrag stöttar offentliga byggherrar16.6.2020 07:50:00 CESTPressmeddelande

Dagens regeringsuppdrag ger bättre stöd till offentliga byggherrar att i upphandlingar kunna prioritera största möjliga värde för pengarna. Bostadsminister Per Bolund ger Upphandlingsmyndigheten ansvaret för att kvalitet i arkitektur och gestaltad livsmiljö får större tyngd vid offentlig upphandling. Det är en viktig pusselbit för att det offentliga ska agera förebildligt, som på sikt ger en bättre byggd miljö.