Brooke McCarty-Williams - Årets Artist i SBL Dam

Under slutspelet i Svenska Basketligan Dam delar vi ut årets utmärkelser till de spelare, ledare och lag som utmärkt sig extra mycket under säsongen 2022-2023. Idag delar vi ut priset Årets Artist - som går till Brooke McCarty-Williams, Luleå Basket!

Alla utmärkelser i SBL Dam röstas fram av coacher, lagkaptener och mediarepresentanter, och för första gången har även supportrar varit med och lagt sina röster på årets utmärkelser. Fansens röster räknas om till 25% av det sammanlagda röstresultatet, och coacher, lagkaptener och medias röster står för 75% av rösträkningen.

Utmärkelsen Årets Lyft delas ut av Svenska Basketbollförbundet.

Årets Artist: Brooke McCarty-Williams, Luleå Basket

Under sin andra säsong i SBL Dam inkasserar den 27-åriga amerikanskan återigen årets artist i SBL Dam. Hon har återigen varit en frisk fläkt i ligan, med kvicka tempoväxlingar och snygga avslut.

Hon har spelat och startat alla 22 matcher i grundserien, 24.9 minuter per match och gjort det både effektivt och med stil. Brooke har under grundserien producerat 19.1 poäng/match, 3.5 assists och 2.1 steals.

Med Brooke McCarty-Williams som point guard har Luleås anfallsspel tagit ännu en nivå uppåt, med snitt på 99.5 gjorda poäng per match (1:a i SBL Dam), 27.6 assists per match (1:a) och 13.3 snodda bollar per match (1:a). Hon har varit en stor anledning till att förra årets 2 (snopna) förluster i år blev bara en under hela grundserien.

I omröstningen för utmärkelsen Årets Artist fick McCarty-Williams lite drygt en tredjedel av rösterna (34,27%), hela 10% mer än tvåan Hanna Whitish, Östersund Basket

Kommentar till utmärkelsen:
”Brooke McCarty-Williams tempoväxling och bollkontroll gör henne svårstoppad, lägg på en fantastisk blick för spelet på det så blir det både en eller fem publikfriande spel per match”

Röstresultat Topp 10 – Årets Artist

ÅRETS ARTIST

TOTALT (100%)

Brooke McCarty-Williams, Luleå Basket

Hannah Whitish, Östersund Basket

Klara Lundquist, Södertälje BBK

Aquira Decosta, Alvik Basket

Brooklyn Pannell, Mark Basket

Kyah Proctor, Alvik Basket

Alexa Held, Norrköping Dolphins

Savannah Plentovich, Uppsala Basket

Frida Eldebrink, Södertälje BBK

Brea Elmore, Sjuhärads basket

Regler för omröstningen
- Coacher, Lagkaptener och Medias röster står för 75%, supportrarnas röster för 25% av den totala rösträkningen.
- Ingen får rösta på någon ur sin egen organisation (om man är coach eller lagkapten). Då stryks rösten.
- Obligatorisk röstning för coach och lagkapten. Om coach eller lagkapten inte röstar alls kan ingen ur deras klubb vinna något pris.
- Endast coacher och spelare som deltagit i 15 eller fler matcher (60%) under grundserien kan vinna ett pris.