Bubblarlistan: här är resmålen som trendar i vinter

Trenden med ökande intresse för upplevelseintensiva resor syns tydligt, och vinterns vinnare på Tickets bubblarlista är Kairo. Tallinn sticker ut bland weekendstäderna, men det är Addis Abeba och Beirut som ökar mest – mycket på grund av ett ökat etniskt resande, som även påverkar bokningarna till Teheran. Det visar färsk bokningsstatistik från Ticket.
Tallinn, en av vinterns weekendraketer.

Vinterns mest populära resmål toppas som vanligt av Bangkok och Gran Canaria. Men det är inte dessa som ökar mest procentuellt. Nygamla resmål som Sydafrika, Gambia och Egypten får ett rejält uppsving i vinter.

- Sydafrika har länge legat på många svenska resenärers lista över drömresmål. Under 2018 har vi sett ett succesivt ökande intresse för resor som erbjuder spännande upplevelser, där Sydafrika passar väl in. Mest populärt är det att resa till Kapstaden, som både är en fantastisk stad och som dessutom ligger perfekt till för att resa vidare, kanske på safari, pingvinskådning vid Godahoppsudden eller till närliggande vindistriktet Stellenbosch. Även Johannesburg ökar kraftigt, med närliggande Krugerparken som främsta attraktion, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Gambia ökar kraftigt i vinter, mycket till följd av Vings satsning på detta klassiska resmål som varit populärt hos svenska resenärer ända sedan 1960-talet. Gambia är Afrikas minsta land, men är det utflykter som lockar finns mycket att se – både inom landet men även i närliggande Senegal. En annan vinnare är Egypten är en annan vinterraket. Kairo lockar med utflykter till pyramiderna, och Hurghada är en av vinterns mest prisvärda sol- och baddestinationer.

Tallinn är den stora bubblaren bland weekendstäderna i vinter.

- Den svenska kronan har stått sig relativt dåligt mot många stora turistvalutor, vilket har gjort flera semesterländer dyrare. Tallinn gynnas av den låga prisbilden och det faktum att staden ligger nära och är enkel att ta sig till. Det är samtidigt en mysig stad, med vackra små torg och vindlande gränder i den medeltida stadskärnan, säger Katarina Daniels.

En annan tydlig trend i vinter är ökningen av det etniska resandet. Etiopiens huvudstad Addis Abeba ökar procentuellt sett mest av alla resmål, en konsekvens av dels Ethiopian Airlines satsning på den skandinaviska marknaden och dels den positiva utvecklingen av landets politiska klimat och öppenhet. Även för Beirut och Teheran, båda städer där resenärerna främst är personer med anknytning till länderna ifråga, ökar resebokningarna rejält.

Tickets bubblarlista: resmålen som trendar i vinter

1. Addis Abeba, + 584 procent
  2. Kairo, + 200 procent
  3. Beirut, + 193 procent
  4. Nairobi, + 189 procent
  5. Teheran, + 126 procent
  6. Kapstaden, + 96 procent
  7. Tallinn, + 75 procent
  8. Banjul, + 75 procent
  9. Johannesburg, + 73 procent
  10. Hurghada, + 48 procent

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke.

Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

Tel:073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Tallinn, en av vinterns weekendraketer.