Bubblarlistan: Vårens weekendstäder

Våren i Sverige kan vara lynnig – och vintern kan överraska oss långt fram i april. Att möta våren med en weekendresa till en storstad i Europa ger oftast större vårgaranti än på hemmaplan. Paris, London och Rom är klassiker som lockar vårtörstande svenskar. Men vilka resmål utanför topp-10-listan trendar mest? Ticket har tagit fram en lista på bubblare med de största ökningarna bland vårens weekendstäder.
Gdansk

-               Att åka på en weekend söderut när den svenska våren dröjer är populärt bland svenskarna. Paris, London, Rom och Barcelona ligger i toppen, vilket inte är ovanligt eller förvånande. Mer intressant är det att snegla längre ner på listan, över de städer som bubblar och gör störst ökningar, för att få en fingervisning om vad som lockar svenskarna framöver. Gdansk och Genua är exempel på städer som tar storkliv och ökar sina bokningar med 211 respektive 157 procent, säger Sofia Eddelid, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Även Pisa, Hamburg och Genève är städer som gör stora ökningar som vårens weekenddestinationer. Gdansk har gjort ökningar genom hela 2022, och väntas få ökat strålkastarljus på sig genom 2023.

-               Gdansk är en polsk pärla som blir alltmer populär. I tider av ekonomisk osäkerhet, i kombination med att svensken har en stor reslust, är denna typ av resmål perfekt. I Gdansk kan du avnjuta trerätters middagar, dryck, shopping och SPA-behandlingar utan att bli ruinerad. Priserna på plats är väldigt fördelaktiga, och det går att hitta kap till flygbiljetter för ett par hundralappar. Att det är ”polens riviera” med en vidsträckt sandstrand gör det inte sämre, säger Sofia Eddelid.

Italien är en vårfavorit bland svenskarna, där Rom är en storfavorit. De italienska mindre städerna är dock de som ökar mest, såsom Genua och Pisa, med 157 procent respektive 55 procent. Italien som land generellt har stadigt ökat i popularitet, där allt fler upptäcker nya guldkorn. Genua är en kustnära, autentiskt italiensk stad med smala gränder kantade av familjeägda restauranger, en gömd skatt som blir alltmer populär. Den mer välkända staden Pisa gör även den ökningar.

-               Vill du uppleva Pisa och få beskåda det lutande tornet utan trängsel är tidig vår att rekommendera, innan högsäsongen drar i gång ordentligt, tipsar Sofia Eddelid.

Bubblarlistan storstad: Hit ökar resebokningarna mest

1. Gdansk, + 211 procent
  2. Genua, + 157 procent
  3. Pisa, + 55 procent
  4. Hamburg, + 53 procent
  5. Genève, + 33 procent

Källa: Tickets bokningsstatistik, storstadsresor bokade t.om. 6 februari med avresa 24 mars – 31 maj

Michael KapilMarknadschef

Som marknadschef är jag del av Tickets ledningsgrupp och övergripande ansvarig för Tickets marknadsföring och produktsortiment.

Tel:072-533 13 01michael.kapil@ticket.se

Ticket är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Ticket har 70 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning under varumärkena Ticket och AirnGo i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.

Minskat intresse för träningsresor bland svenskarna7.6.2023 05:15:00 CEST | Pressmeddelande

Enligt resebyrån Tickets senaste Sifoundersökning har svenskarnas intresse för träningsresor minskat kraftigt under de senaste åren. År 2019 var det sju procent av svenskarna som ville åka på en träningsresa, men intresset har nu sjunkit till endast två procent. Undersökningen visar att de svenskarna som har en resa planerad i allt högre grad är ute efter vila och avkoppling under semestern, snarare än träning och fitnessprogram.

Dessa politiker reser helst svenskarna med30.5.2023 05:15:00 CEST | Pressmeddelande

Tickets senaste Sifoundersökning visar att svenska resenärer har tydliga preferenser för vilka politiker de helst åker på resa med. Magdalena Andersson toppar listan följt av Ebba Busch och Nooshi Dadgostar, medan Jimmie Åkesson och Ulf Kristersson rankas som mindre eftertraktade resesällskap. Längst ner på listan kommer Johan Pehrson och Märta Stenevi. Undersökningen visar även stora geografiska preferenser i vem man helst vill åka på resa med.

Två tredjedelar av svenskarna anpassar sitt resande efter det ekonomiska läget – men bara en tiondel väljer att helt avstå utlandssemester16.5.2023 05:15:00 CEST | Pressmeddelande

Resebyrån Tickets senaste Sifoundersökning visar att en tredjedel av svenskarnas resande inte alls påverkas av det osäkra ekonomiska läget. Undersökningen visar samtidigt att endast en av tio är beredda att helt avstå utlandssemester. I stället säger över hälften av de intervjuade att de kommer fortsätta resa, men att de på ett eller annat sätt anpassar sin semesterresa efter ekonomin. Bokningsstatistik visar också på svenskarnas orubbade reslust, och sommaren 2023 har ett bokningsläge som överskrider sommaren 2019 med hela 28 procent.