Byggagendan – det här krävs för att öka bostadsbyggandet i Sverige

För att komma till rätta med Sveriges bostadsunderskott krävs en rad åtgärder för att skapa bättre förutsättningar för nyproduktion. Sveriges Allmännyttas byggherreråd presenterar nu en agenda som verkligen kan göra skillnad för att öka byggandet, minska bostadsbristen och skapa en bättre bostadsmarknad för hela Sverige.

Sveriges Allmännyttas Byggherreråd presenterade Allmännyttans Byggagenda på digitala Almedalsveckan.

– Allmännyttan vill verkligen bidra till att uppnå en bättre bostadsmarknad. Vi är redo att bygga och vara en positiv kraft i utvecklingen av bostadsbyggandet. För att det ska vara möjligt att långsiktigt upprätthålla och växla upp till den nivå på byggandet som behövs, måste flera lagar och regler ändras, säger Fredrik Törnqvist, ordförande i Byggherrerådet och vd för Stångåstaden.

Totalt listar Sveriges Allmännyttas byggherreråd 17 områden med åtgärder som behöver genomföras för att öka byggandet i Sverige. Fem av dem behöver prioriteras omgående av politiken på såväl kommunal som statlig nivå. Dessa är:

1. Färre detaljer i detaljplaner
    Hanteringen av detaljplaner är för långsam och när för många särkrav läggs in blir resultatet oflexibelt och driver kraftigt på kostnaderna för att bygga bostäder. Vi föreslår att detaljplaner endast ska innehålla information som föreskrivs i Plan- och bygglagen. Det kommer att minska kostnaderna, öka byggtakten, minska antalet överklaganden och skapa en önskad flexibilitet som gynnar alla parter.

2. Balanserade ekonomiska villkor mellan upplåtelseformerna
    Det behövs en skattereform som leder till mer balanserade ekonomiska villkor mellan upplåtelseformerna. Idag är hyresrätten ekonomiskt missgynnad på flera plan jämfört med det ägda boendet.

3. Underlätta för industrialiserat byggande
    Om vi långsiktigt ska sänka de höga byggkostnaderna samt klara krav på hållbarhet, kvalitet och estetik krävs industrialiserat byggande. Kommunerna måste bejaka och skapa bättre förutsättningar för standardiserat byggande i markanvisningar och detaljplaner. Nationellt behövs ett typgodkännande av standardiserade hus och byggsystem.

4. Slopa krav på upphandling enligt lagen om offentlig upphandling (LOU)
    Upphandling enligt LOU driver upp byggpriserna för allmännyttiga bostadsföretag. Det behöver utredas hur de allmännyttiga bostadsföretagen ska undantas från LOU. Detta för att uppnå konkurrens på lika villkor mellan privata och allmännyttiga bolag.

5. Materialneutrala klimatkrav
    Genom att kommuner föreskriver användandet av specifika material i byggnationen, förvärras prisutvecklingen på byggmaterial. Dessutom kan det innebära sämre konkurrens i upphandlingar, då leverantörer diskvalificeras. Formulera i stället kraven utifrån långsiktig hållbarhet för att skapa ett tryck på alla byggmaterialtillverkare att utveckla produkter med mindre miljöpåverkan.

– Byggherrerådet lyfter problem som hindrar Sveriges Allmännyttas medlemmar från att fullt ut bidra till att öka byggandet i Sverige. Med Byggagendan presenteras en rad lösningsorienterade förändringar som inte bara leder till ett ökat bostadsbyggande, utan även ger en bättre bostadsmarknad när bostadsbristen väl minskat, säger Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta.

Läs Allmännyttans byggagenda - åtgärder för utökad och uthållig nyproduktion.

Läs marknadsrapporten Allmännyttan och bostadsbyggandet.

Om Sveriges Allmännyttas Byggherreråd

Byggherrerådet är Sveriges Allmännyttas forum för att fånga upp aktuella utmaningar inom området fastighetsutveckling, nyproduktion och renovering. Rådets syfte är att ge vägledning i strategiska frågor och fungerar som referens för statliga utredningar samt för frågor som rör byggbranschen. Det består av representanter för sex allmännyttiga bolag geografiskt spridda över landet.

Byggherrerådet består av:

• Fredrik Törnqvist, vd AB Stångåstaden
  • Anna Nordén, utvecklingschef och vice vd Framtiden Byggutveckling
  • Cathrine Holgersson, vd Gavlegårdarna
  • Lotta Björklund, vd Mitthem
  • Henrik Strand, vd AB Kristianstadsbyggen
  • Jonas Schneider, vd Familjebostäder

För mer information, kontakta:

Fredrik Törnqvist, vd AB Stångåstaden och ordförande i Sveriges Allmännyttas Byggherreråd, 013–20 85 40

Jonas Högset, fastighet- och hållbarhetschef, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 10

Ulrika Lamberth, pressansvarig Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25, ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Fredrik Törnqvist blir ordförande för europeiskt bostadsnätverk22.10.2021 13:37:02 CEST | Pressmeddelande

Idag, den 22 oktober, tar Sverige över ordförandeklubban för Eurhonet. Ett nätverk för bostadsbolag vars syfte är att främja kunskapsutbyte mellan europeiska bostadsbolag och bevaka bostadsfrågorna inom EU. Fredrik Törnqvist, vd för det allmännyttiga bostadsbolaget Stångåstaden i Linköping, tar över ordförandeskapet för de 38 medlemsbolagen med totalt 1,2 miljoner bostäder.

Spaning mot Europas bostadsmarknad – hur står sig det svenska systemet?22.10.2021 13:24:04 CEST | Blogginlägg

Det blir allt viktigare att lyfta blicken och förhålla sig till EU och ett internationellt perspektiv. Vi på Stångåstaden är medlemmar i en europeisk bostadsorganisation som heter Eurhonet. Ett nätverk med idén att medlemmarna ska få möjlighet att arbeta och lära av varandra, utveckla nya idéer och förnya tillsammans. Medlemmarna är bostadsföretag från Sverige, Tyskland, Italien, Frankrike, England, Österrike och Danmark. Totalt representerar bostadsbolagen 1,2 miljoner bostäder i Europa.

Konst gör våra bostadsområden bättre27.8.2021 13:26:00 CEST | Blogginlägg

Att få njuta av konst är en mänsklig rättighet. Det framhåller FN i artikel 27 i sin allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna ”Var och en har rätt att fritt delta i samhällets kulturella liv, att njuta av konst samt att få ta del av vetenskapens framsteg och dess förmåner.” Här har vi som fastighetsägare en viktig roll. Genom att tillföra konstnärliga inslag i våra bostadsområden så gör vi konsten tillgänglig för alla.

Säg hej till gorillan i kvarteret Eddan26.8.2021 09:38:51 CEST | Pressmeddelande

När Stångåstaden genomför ett bostadsprojekt är det inte bara själva husen som kräver noggrann planering och mycket arbete. Det gäller även innergårdar och andra utemiljöer. På innergården i kvarteret Eddan, mellan Drottninggatan och Trädgårdsgatan invigdes igår skulpturen ”Mänskligt möte.”. En sittbänk i brons där du kan slå dig ner en stund hos en gorilla. Konstnärerna bakom verket är Torsten och Anna Molander.