Byggagendan med 17 förslag för ökat byggande

Bostadsbristen är fortfarande ett stort problem. Det är inte bara ett storstadsfenomen utan finns i väldigt många av landets kommuner. Bostäder är en grundförutsättning för att städer ska kunna växa, attrahera nya invånare, klara kompetensförsörjningen och skapa tillväxt. Vi står inför en mängd utmaningar i branschen. Vi behöver bygga mer för att klara bostadsförsörjningen och samtidigt hantera kostnadsutvecklingen, snabba upp processerna kring byggande och bidra till klimatomställningen.

Från vänster: Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden, Cathrine Holgersson, vd Gavlegårdarna, Jonas Högset, fastighet- och hållbarhetschef Sveriges Allmännytta. Foto: Ulrika Lamberth

Jag har haft förmånen att få vara ordförande i Sveriges Allmännyttas Byggherreråd under några år. Vi har gjort många bra saker, bland annat Kombohus-avtalen som hjälpt många medlemsföretag att sänka sina byggkostnader. För tre år sedan tog vi fram en reformagenda för ökat bostadsbyggande som vi presenterade i Almedalen. Mycket är fortfarande aktuellt men nu har vi uppdaterat och uppgraderat Byggagendan med 17 skarpa förslag hur vi kan bidra till att öka byggandet, minska bostadsbristen och skapa en bättre bostadsmarknad. Vi är inte i Almedalen den här gången men vi har presenterat förslagen digitalt under Almedalsveckan. Via länkarna nedan får du en sammanfattning av innehållet i agendan.

Pressmeddelande - Byggagendan

Allmännyttans byggagenda - åtgärder för utökad och uthållig nyproduktion

Fredrik Törnqvist
VD, AB Stångåstaden

Jag hoppas med mina blogginlägg bidra till en ökad förståelse för vår verksamhet och vad vi som bostadsbolag bidrar med till att göra samhället och Linköping i synnerhet till en bättre stad att bo och leva i. Har du tips och idéer vad jag borde ta upp så tveka inte att ta en kontakt med mig via LinkedIn eller Twitter.

Twitter: @f_tornqvist

LinkedIn: Fredrik Törnqvist

Konst gör våra bostadsområden bättre27.8.2021 13:26:00 CEST | Blogginlägg

Att få njuta av konst är en mänsklig rättighet. Det framhåller FN i artikel 27 i sin allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna ”Var och en har rätt att fritt delta i samhällets kulturella liv, att njuta av konst samt att få ta del av vetenskapens framsteg och dess förmåner.” Här har vi som fastighetsägare en viktig roll. Genom att tillföra konstnärliga inslag i våra bostadsområden så gör vi konsten tillgänglig för alla.

Säg hej till gorillan i kvarteret Eddan26.8.2021 09:38:51 CEST | Pressmeddelande

När Stångåstaden genomför ett bostadsprojekt är det inte bara själva husen som kräver noggrann planering och mycket arbete. Det gäller även innergårdar och andra utemiljöer. På innergården i kvarteret Eddan, mellan Drottninggatan och Trädgårdsgatan invigdes igår skulpturen ”Mänskligt möte.”. En sittbänk i brons där du kan slå dig ner en stund hos en gorilla. Konstnärerna bakom verket är Torsten och Anna Molander.