Byggagendan med 17 förslag för ökat byggande

Bostadsbristen är fortfarande ett stort problem. Det är inte bara ett storstadsfenomen utan finns i väldigt många av landets kommuner. Bostäder är en grundförutsättning för att städer ska kunna växa, attrahera nya invånare, klara kompetensförsörjningen och skapa tillväxt. Vi står inför en mängd utmaningar i branschen. Vi behöver bygga mer för att klara bostadsförsörjningen och samtidigt hantera kostnadsutvecklingen, snabba upp processerna kring byggande och bidra till klimatomställningen.

Från vänster: Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden, Cathrine Holgersson, vd Gavlegårdarna, Jonas Högset, fastighet- och hållbarhetschef Sveriges Allmännytta. Foto: Ulrika Lamberth

Jag har haft förmånen att få vara ordförande i Sveriges Allmännyttas Byggherreråd under några år. Vi har gjort många bra saker, bland annat Kombohus-avtalen som hjälpt många medlemsföretag att sänka sina byggkostnader. För tre år sedan tog vi fram en reformagenda för ökat bostadsbyggande som vi presenterade i Almedalen. Mycket är fortfarande aktuellt men nu har vi uppdaterat och uppgraderat Byggagendan med 17 skarpa förslag hur vi kan bidra till att öka byggandet, minska bostadsbristen och skapa en bättre bostadsmarknad. Vi är inte i Almedalen den här gången men vi har presenterat förslagen digitalt under Almedalsveckan. Via länkarna nedan får du en sammanfattning av innehållet i agendan.

Pressmeddelande - Byggagendan

Allmännyttans byggagenda - åtgärder för utökad och uthållig nyproduktion

Fredrik Törnqvist
VD, AB Stångåstaden

Jag hoppas med mina blogginlägg bidra till en ökad förståelse för vår verksamhet och vad vi som bostadsbolag bidrar med till att göra samhället och Linköping i synnerhet till en bättre stad att bo och leva i. Har du tips och idéer vad jag borde ta upp så tveka inte att ta en kontakt med mig via LinkedIn eller Twitter.

Twitter: @f_tornqvist

LinkedIn: Fredrik Törnqvist

Fler kan ladda elbilen med nya laddkluster14.6.2021 12:29:00 CEST | Pressmeddelande

En ökad efterfrågan på parkeringsplatser med laddmöjlighet tillsammans med en önskan om att gynna ett hållbart resande, har gjort att Stångåstaden tillsammans med Tekniska verken har skapat två så kallade laddkluster i Linköping. Att bygga laddkluster, med flera laddplatser samlade på ett och samma ställe, är en del i en ny strategi för att kunna erbjuda framför allt Stångåstadens hyresgäster utökade möjligheter att ladda sina elbilar. Visar sig satsningen framgångsrik kan Linköping få fler laddkluster framöver.

Digital verksamhetsberättelse berättar om Stångåstadens satsningar för ett mer hållbart Linköping17.5.2021 14:52:02 CEST | Nyheter

Stångåstadens uppdrag är att utveckla Linköping och göra staden ännu bättre att bo och leva i. Det görs till exempel genom att med omtanke fortsätta bygga bort bostadsbristen och säkerställa bra, sunda och trygga hem till en femtedel av Linköpings invånare. I Stångåstadens digitala verksamhetsberättelse, som innehåller både års- och hållbarhetsredovisning kan du läsa mer om bolagets bidrag till ett mer hållbart Linköping.