Byggbranschen i behov av ledningssystem för samverkan

I dag publicerar SIS, Swedish Standards Institute, en ny internationell standard i svensk översättning som ska hjälpa företag och organisationer att öka affärsnyttan genom samverkan. – Vi måste bättra oss när det gäller att ta till vara värdet av samverkan. Med den här standarden tar vi ett stort kliv framåt, säger John Thorsson, affärschef på NCC och ordförande i SIS tekniska kommitté som representerar Sverige i det internationella arbetet inom ISO.

SIS har, tillsammans med ett antal intressenter*, varit med och tagit fram standarden på global nivå och idag släpps den i svensk översättning. Arbetet har pågått sedan februari 2015 och standarden SS-ISO 44001 Ledningssystem för affärsrelationer i samverkan – Krav och ramverk, kommer att bli möjlig att certifiera sig emot. Den riktar sig till företag inom samtliga branscher men just i Sverige räknar man med störst intresse inom byggsektorn som också har deltagit i framtagandet av standarden. Ledningssystemet, som standarden utgör, baseras på en 8-stegsmodell som utvecklats i Storbritannien och den går igenom hur organisationer förbereder, sätter upp och tillvaratar värdet av samverkan.

– Hittills under min yrkesverksamma tid har jag inte stött på ett enda företag som inte behöver samverka, men riktigt framgångsrik samverkan är svårt. SS-ISO 44001 är ett verktyg för företag och organisationer för att identifiera, förbereda och genomföra framgångsrika samverkansrelationer och därmed tillvarata varandras kompetenser, erfarenheter och kunskaper. På så sätt kan man nå längre än på egen hand, säger Tommy Lenberg, VD på Byggherrarna och vice ordförande i SIS-kommittén.

– Samverkan är en global trend och många aktörer på den svenska marknaden arbetar redan med samverkan, men det finns i dagsläget olika arbetssätt för detta. Den här standarden förser marknaden med ett gemensamt, harmoniserat språk för samverkan både på nationell och internationell nivå, säger Joel Jonsson, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

*SIS har tagit fram standarden tillsammans med följande organisationer: Enköpings Hyresbostäder, Byggherrarna, Chalmers tekniska högskola, EKSTA Bostad, Foyen Advokatfirma, NCC, Projektengagemang, Ramböll,  Rise, Sveriges Byggindustrier, Trafikverket och White Arkitekter. SIS kommitté välkomnar nya medlemmar, de senaste tillskotten är Skanska och Svevia.

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande