Byggbranschen i behov av ledningssystem för samverkan

I dag publicerar SIS, Swedish Standards Institute, en ny internationell standard i svensk översättning som ska hjälpa företag och organisationer att öka affärsnyttan genom samverkan. – Vi måste bättra oss när det gäller att ta till vara värdet av samverkan. Med den här standarden tar vi ett stort kliv framåt, säger John Thorsson, affärschef på NCC och ordförande i SIS tekniska kommitté som representerar Sverige i det internationella arbetet inom ISO.

SIS har, tillsammans med ett antal intressenter*, varit med och tagit fram standarden på global nivå och idag släpps den i svensk översättning. Arbetet har pågått sedan februari 2015 och standarden SS-ISO 44001 Ledningssystem för affärsrelationer i samverkan – Krav och ramverk, kommer att bli möjlig att certifiera sig emot. Den riktar sig till företag inom samtliga branscher men just i Sverige räknar man med störst intresse inom byggsektorn som också har deltagit i framtagandet av standarden. Ledningssystemet, som standarden utgör, baseras på en 8-stegsmodell som utvecklats i Storbritannien och den går igenom hur organisationer förbereder, sätter upp och tillvaratar värdet av samverkan.

– Hittills under min yrkesverksamma tid har jag inte stött på ett enda företag som inte behöver samverka, men riktigt framgångsrik samverkan är svårt. SS-ISO 44001 är ett verktyg för företag och organisationer för att identifiera, förbereda och genomföra framgångsrika samverkansrelationer och därmed tillvarata varandras kompetenser, erfarenheter och kunskaper. På så sätt kan man nå längre än på egen hand, säger Tommy Lenberg, VD på Byggherrarna och vice ordförande i SIS-kommittén.

– Samverkan är en global trend och många aktörer på den svenska marknaden arbetar redan med samverkan, men det finns i dagsläget olika arbetssätt för detta. Den här standarden förser marknaden med ett gemensamt, harmoniserat språk för samverkan både på nationell och internationell nivå, säger Joel Jonsson, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

*SIS har tagit fram standarden tillsammans med följande organisationer: Enköpings Hyresbostäder, Byggherrarna, Chalmers tekniska högskola, EKSTA Bostad, Foyen Advokatfirma, NCC, Projektengagemang, Ramböll,  Rise, Sveriges Byggindustrier, Trafikverket och White Arkitekter. SIS kommitté välkomnar nya medlemmar, de senaste tillskotten är Skanska och Svevia.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Nu kan miljöteknikleverantörer verifiera sina produkter mot ny standard12.9.2017 08:19Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram en internationell ISO-standard för verifiering av miljöteknik (Environmental Technology Verification, ETV) som även fastställts som svensk standard. Företag kan verifiera produkter mot standarden och därmed uppvisa att teknikens miljöprestanda lever upp till standardens krav. – Detta är saknat då många inköpare upplever svårigheter med att lita på påståenden om miljöteknikers prestanda, säger Raul Carlsson, forskningsingenjör Swerea och ordförande i SIS tekniska kommitté.

Svensk medverkan i internationell standardisering inom miljöaspekter av plast30.8.2017 12:51Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har startat en arbetsgrupp som ska ta till vara på svenska intressen och påverka den internationella standardiseringen inom miljöaspekter av plast. – Vi ser ett ökat behov av standarder för att kunna bidra till globala lösningar på plastproblematiken och plastens roll i ett hållbart samhälle. Samtidigt som CEN och ISO startar nya kommittéer startar vi nu en svensk arbetsgrupp. Just nu letar vi fler aktörer som vill vara med och stärka den svenska rösten inför ISO-mötet i Sydkorea i september och CEN-mötet i Belgien i oktober, säger Nazdaneh Yarahmadi som är ordförande för den nya arbetsgruppen.

Standardiseringsarbete drar igång för att höja kvaliteten på snabbtester för droganalys24.8.2017 13:34Pressmeddelande

I veckan har SIS, Swedish Standards Institute, nystartade standardiseringskommitté för snabbtester för droganalys* haft sitt första möte. Kommitténs uppdrag blir bland annat att utforma kvalitetskrav som ett stöd till exempel vid upphandling, göra anvisningar för olika typer av analysutförare och annat för att få ett säkert och strukturerat användande av dessa tester.

SIS vill se fem åtgärder för högre kvalitet och säkerhet på apotek20.6.2017 08:58Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har lämnat sitt remissvar till regeringen på utredningen SOU 2017:15 som handlar om kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. – Vi bedömer att standarder kan bidra till stärkt kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. Ett av våra förslag är ett särskilt kvalitetsledningssystem för apotek, säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute*.