Byggbranschen i behov av ledningssystem för samverkan

I dag publicerar SIS, Swedish Standards Institute, en ny internationell standard i svensk översättning som ska hjälpa företag och organisationer att öka affärsnyttan genom samverkan. – Vi måste bättra oss när det gäller att ta till vara värdet av samverkan. Med den här standarden tar vi ett stort kliv framåt, säger John Thorsson, affärschef på NCC och ordförande i SIS tekniska kommitté som representerar Sverige i det internationella arbetet inom ISO.

SIS har, tillsammans med ett antal intressenter*, varit med och tagit fram standarden på global nivå och idag släpps den i svensk översättning. Arbetet har pågått sedan februari 2015 och standarden SS-ISO 44001 Ledningssystem för affärsrelationer i samverkan – Krav och ramverk, kommer att bli möjlig att certifiera sig emot. Den riktar sig till företag inom samtliga branscher men just i Sverige räknar man med störst intresse inom byggsektorn som också har deltagit i framtagandet av standarden. Ledningssystemet, som standarden utgör, baseras på en 8-stegsmodell som utvecklats i Storbritannien och den går igenom hur organisationer förbereder, sätter upp och tillvaratar värdet av samverkan.

– Hittills under min yrkesverksamma tid har jag inte stött på ett enda företag som inte behöver samverka, men riktigt framgångsrik samverkan är svårt. SS-ISO 44001 är ett verktyg för företag och organisationer för att identifiera, förbereda och genomföra framgångsrika samverkansrelationer och därmed tillvarata varandras kompetenser, erfarenheter och kunskaper. På så sätt kan man nå längre än på egen hand, säger Tommy Lenberg, VD på Byggherrarna och vice ordförande i SIS-kommittén.

– Samverkan är en global trend och många aktörer på den svenska marknaden arbetar redan med samverkan, men det finns i dagsläget olika arbetssätt för detta. Den här standarden förser marknaden med ett gemensamt, harmoniserat språk för samverkan både på nationell och internationell nivå, säger Joel Jonsson, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

*SIS har tagit fram standarden tillsammans med följande organisationer: Enköpings Hyresbostäder, Byggherrarna, Chalmers tekniska högskola, EKSTA Bostad, Foyen Advokatfirma, NCC, Projektengagemang, Ramböll,  Rise, Sveriges Byggindustrier, Trafikverket och White Arkitekter. SIS kommitté välkomnar nya medlemmar, de senaste tillskotten är Skanska och Svevia.

Kundbemötandet ska bli bättre med ny standard för kundkontaktcenter9.11.2017 10:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har lett svensk medverkan* i framtagandet av en global standard med krav för kundkontaktcenter, SS-EN ISO 18295, som nu också sätts som svensk standard i svensk översättning. Standarden ska skapa kvalitet i mötet mellan kund och kundkontaktcenter genom att ställa specifika krav på både uppdragsgivare och kundkontaktcenter. Standarden är relevant för alla som bedriver kundkommunikation på distans i form av kundservice, telemarketing, support eller informationstjänster.

Diskriminering ska minska med standardiserade bedömningstjänster1.11.2017 07:13Pressmeddelande

Nu startar SIS, Swedish Standards Institute ett nytt arbete med att delta i och påverka den internationella revideringen av ISO-standarden för bedömningstjänster, ISO 10667. Syftet är att alla som söker ett jobb ska bli bedömda på ett likvärdigt och rättvist sätt. – Det är hög tid att se över standarden från 2011 och anpassa den till dagens förhållanden. Till exempel har marknaden av bedömningstjänster ökat explosionsartat, säger Anders Sjöberg, docent i psykologi och ordförande för den svenska delegationen för framtagandet av ISO 10667.

Pressinbjudan till konferensen Rätt Säkerhet – rusta dig för GDPR31.10.2017 08:17Pressinbjudan

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder den 7 november in till konferensen Rätt Säkerhet med några av Sveriges främsta experter som rustar dig inför GDPR. Förordningen börjar gälla i slutet av maj nästa år och syftar till att stärka skyddet för fysiska personer vid behandling av personuppgifter inom EU. Konferensen handlar om hur ledningssystemet ISO 27001 kan vara ett stöd vid uppfyllandet av GDPR och hur molntjänster i ISO 27000-serien kan förenkla uppfyllandet av GDPR. Konferensen äger rum i Göteborg.

Europeiska länder ska enas om standarder för onlinespel16.10.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att ansvara för det svenska deltagandet i ett europeiskt arbete med att ta fram standarder kring rapporteringskrav för spelbolag som erbjuder onlinespel. Arbetet baseras på ett uppdrag från EU-kommissionen. – Gemensamma europeiska standarder för rapportering kommer att bidra till ett säkrare och tryggare spelande på nätet, säger Björn Nilsson, projektledare SIS.