Byggnads kommenterar regeringens LAS-förslag: ”Ett historiskt misstag”

Idag presenterade regeringen och samarbetspartierna C och L förslag på förändrad arbetsrätt. Byggnads kritiserar ett förslag som skulle innebära sämre anställningstrygghet för miljoner anställda i Sverige.
Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

– I en tid då vanligt folk ropar efter mer trygghet så är det här sällsynt tondövt. Förslaget innebär en urholkning av anställningstryggheten och är ett historiskt misstag. Att tillåta arbetarfientliga partier som C och L diktera villkoren inom arbetsmarknadspolitiken får ödesdigra konsekvenser. Det här har hanterats illa från det att utredningen tillsattes till där vi är idag, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

– Det är orimligt att Sveriges arbetstagare ska behöva köpslå med sin anställningstrygghet för att få bättre möjlighet till omställning, något hela samhället, arbetsmarknaden och inte minst arbetsgivarna tjänar på, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

– Det här har varit ett beställningsjobb från Svenskt Näringsliv sedan dag ett. Och det är en stor svaghet att arbetarrörelsen är splittrad i något så grundläggande som arbetstagarnas anställningstrygghet, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.