Byggnads lägger sympativarsel till stöd för Målarna

Efter en hemställan från Målarna lägger Byggnads idag ett sympativarsel för att stödja Svenska Målareförbundet i deras strävan efter att nå en överenskommelse med arbetsgivarorganisationen Måleriföretagen. Stridsåtgärderna omfattar anställda inom Byggavtalet och berör ca 150 personer.
Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

Anledningen till Målarnas konflikt är att parterna inte enas om vilka kompetenskrav som ska finnas för att arbeta som målare.

Målarna vill att kompetenskravet ska styrkas med utlärlingsbetyg eller godkända arbetsprover. Arbetsgivarna vill att varje enskilt företag på egen hand utan några avtalsregleringar ska avgöra vilka som är målare, utan några krav på kvalifikationer. Något som i praktiken innebär att hela utbildningsavtalet och lärlingssystemet sätts ur spel.

– Det är självklart för oss att stå i solidaritet med Målarna i den här frågan. Anlitar man en målare ska man kunna vara säker på att det är en skicklig yrkesman- eller kvinna som utför jobbet. Här står byggnadsarbetare och målare sida vid sida, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

– Det djupt upprörande att Måleriföretagen väljer att attackera sin egen yrkeskår på det här sättet. Att värna yrkesskicklighet och kompetens borde vara en självklarhet för alla som verkar i ett hantverksyrke, säger Torbjörn Hagelin, Byggnads avtalssekreterare.

Läs mer om Målarnas konflikt på https://www.malarna.nu/

Fakta om Byggnads sympativarsel

Sympatiåtgärderna omfattar total arbetsnedläggelse och blockad av allt arbete som utförs av anställda inom Byggavtalets tillämpningsområde på angivna företag och på arbetsplatser.

Sympatiåtgärderna träder i kraft måndag den 29 maj 2023 om inte Målarna och Måleriföretagen når en uppgörelse innan dess.

Se lista på berörda arbetsplatser

Läs varslet i sin helhet

Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.
Byggnads avtalssekreterare Torbjörn Hagelin.