Byggnads stämmer byggbolag på 8 miljoner

Byggnads har idag lämnat in en stämningsansökan till Arbetsdomstolen mot byggföretaget KS Building. Företaget har under de gångna åren systematiskt äventyrat de yrkesarbetandes hälsa genom att bland annat bryta mot arbetstidslagen och åsidosätta tecknade kollektivavtal på ett bygge i Grums. Byggnads yrkar på 8 miljoner kronor i skadestånd.
Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare Byggnads

- När vi har granskat det här företaget på arbetsplatsen i Grums har vi sett att det har skett ett omfattande fusk, lönedumpning och rena olagligheter. Det här ska inte behöva hända en enda arbetare på svenska byggen. Nu sätter vi ner foten mot de oschyssta villkoren och tar entreprenören till arbetsdomstolen, säger Byggnads avtalssekreterare Torbjörn Hagelin.

Torbjörn Hagelin:
- Vi anser att vi har goda möjligheter att vinna det här målet, och påvisa att fusk inte lönar sig. Det här är ett av många exempel på de fajter vi tar varje dag för alla byggnadsarbetare och för att seriösa byggföretag ska kunna konkurrera på rättvisa villkor.

Byggföretaget KS Buildings var på det aktuella bygget på Gruvöns bruk i Grums underentreprenör till MN Scaffolding, som i sin tur var underentreprenör till NCC. KS Buildings hade  i uppdrag att bygga ställningen till bygget av en ny pappersmaskin. KS Building är även kopplat till ställningsföretaget No Problems Scaffolding. No Problems Scaffolding har uppmärksammats mycket i media då de varit inblandade i en stor härva byggfusk och ett flertal allvarliga ställningsras. Förra året uteslöts No Problems Scaffolding ur Sveriges Byggindustrier.

Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare Byggnads