Byggnads stämmer polskt byggbolag på 1,4 miljoner för brott mot kollektivavtalet

Fackförbundet Byggnads stämmer det polska byggbolaget Lambda AS i Arbetsdomstolen. Företaget har arbetat som underentreprenörer åt Skanska och Peab vid bland annat sjukhus- och universitetsbyggnationer i främst Småland och Blekinge. Byggnads granskning visar att företag systematiskt betalat ut för låga löner och ersättningar till ett 115-tal anställda inom bolaget.
Byggnads avtalssekreterare Torbjörn Hagelin.

Efter granskning av Byggnads har upprepade fall konstaterats där anställda varken fått ut rätt lön eller semesterersättning. Arbetstagarna har därigenom inte heller fått den ob-ersättning eller de pensionsinbetalningar de har rätt till.

Fallet är ett av många där utländska byggföretag satt i system att vinna upphandlingar genom att bryta mot kollektivavtalet och undanhålla löner och ersättningar från sina anställda. Flera av arbetsplatserna där företaget varit verksamma har dessutom varit samhällsbyggnader finansierade av skattepengar.

– Det känns som måndag hela veckan när vi återigen tvingas stämma ett utländskt byggföretag för fusk med löner och ersättningar. Att Skanska och Peab inte själva identifierat och sparkat ut det här bolaget är rent pinsamt. Det visar tydligt att de stora byggföretagen inte har koll på sina underentreprenörer och att det krävs hårdare kontroller för att komma till rätta med arbetslivskriminaliteten i branschen, säger Torbjörn Hagelin, Byggnads avtalssekreterare.

Granskade arbetsplatser där Lambda varit verksamma:

• East, lägenheter i Jönköping, underentreprenör åt Skanska.
  • Gradienten, hotell i Jönköping, underentreprenör åt Skanska.
  • Snöflingan, lägenheter i Växjö, underentreprenör åt Skanska.
  • Ambulanscentralen i Karlskrona, underentreprenör åt Skanska.
  • Nya psykiatriska sjukhuset i Kalmar, underentreprenör åt Peab.
  • Linnéuniversitet i Kalmar, underentreprenör åt Skanska.
  • Blekingesjukhuset i Karlskrona, underentreprenör åt Skanska.

Byggnads avtalssekreterare Torbjörn Hagelin.