Byggsandra ska göra det lättare för konsumenter att köpa tjänster från seriösa hantverkare

Sveriges Byggindustrier inleder ett samarbete med Sandra Mobaraki, även känd som Byggsandra, för att göra det lättare för alla att anlita seriösa hantverkare.

- Bilden av byggbranschen sätts ofta i människors möte med hantverkare i hemmiljö. Vi vill hjälpa privatpersoner, bostadsrättsföreningar med flera att köpa hantverkstjänster på ett tryggt, sunt och säkert sätt. Det kommer att även att gynna våra medlemsföretag. Vi är övertygade om att Sandra Mobaraki med sin bakgrund från byggvaruhandeln kommer att kunna hjälpa många rätt vid upphandlingar. På sikt kan det leda till att bilden av byggbranschen också blir allt mer positiv, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

En av Byggsandras uppgifter blir att sprida kunskap om hur man köper och säljer byggtjänster på ett sunt och säkert sätt.

- Mitt arbete har gått ut på att sprida kunskap som gör det enklare för konsumenter samt byggföretag att mötas. Jag har sett fram emot att inleda samarbetet med Sveriges Byggindustrier, som har ett stort inflytande i branschen. Jag är övertygad om att vi tillsammans kan göra en stor skillnad. Vi kommer kunna skapa en tryggare, mer transparent och en bättre byggbransch som underlättar för alla parter, säger Sandra Mobaraki.

Sandra Mobaraki kommer närmast från en roll som tjänstechef på en av Sveriges största byggvaruhandlare. Hon har en bakgrund inom affärsutveckling och försäljning, och har även läst en utbildning inom konceptutveckling. Sandra syns regelbundet i medier där hon bland annat ger tips och inspirerar vid reparationer och ombyggnationer.

Håkan Lind, kommunikationschef Sveriges Byggindustrier, 072-226 80 66

Sandra Mobaraki, 070-212 20 45

Sveriges Byggindustrier välkomnar utredning om kommunala särkrav14.6.2019 09:47:59 CESTPressmeddelande

Regeringen tillsätter en utredning om konkurrensen i byggbranschen. I uppdraget ingår att titta på hur kommunala särkrav försvårar byggprocesser. - Sedan 2015 har kommuner inte rätt att lämna föreskrifter om byggteknik. Trots det ser vi att kommuner fortsätter att ställa egna krav på tekniska egenskaper. Det förhindrar att branschen går mot ett standardiserat och industrialiserat byggande, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Bygg- och fastighetssektorn vässar riktlinjerna för resurseffektivisering och avfallshantering21.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Bygg- och fastighetssektorn vässar sina gemensamma riktlinjer för resurseffektivisering och avfallshantering. Behovet av cirkularitet i hela värdekedjan förtydligas och alla branschens aktörer uppmanas använda riktlinjerna som sin basnivå. - Det finns drygt 800 000 lägenheter i Sverige som behöver renoveras. Samtidigt är behovet av nya bostäder, vägar och järnvägar stort. Avfallsminimering är avgörande för att minska bygg- och fastighetssektorns miljöbelastning, säger Marianne Hedberg, miljöexpert på Sveriges Byggindustrier.

Minister till historisk byggstämma i Umeå13.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kommer till Sveriges Byggindustriers förbundsstämma i Umeå den 15 maj. Bland övriga talare finns Anna Olofsson, marknadschef för Umeå kommun och Lars Westin, professor vid centrum för regionalvetenskap, Umeå universitet. - Vi ser fram emot intressanta samtal som ger en bra bild av byggandet och samhällsutvecklingen i norra Sverige, säger Johan Hallberg, regionchef för Sveriges Byggindustrier.