Carina Silberg blir ny chef för ägarstyrning och hållbarhet på Alecta

Den 1 september inrättas en ny grupp inom Alectas kapitalförvaltning: Ägarstyrning & Hållbarhet och en ny roll skapas, Chef Ägarstyrning och Hållbarhet. Carina Silberg kommer att bli ny chef för gruppen. I gruppen samlas medarbetare på Alecta med huvudsakliga arbetsuppgifter inom ägarstyrning och hållbarhet.

Alectas styrelse har beslutat om att än mer fokus ska läggas på utveckling av arbetet med ägarstyrning och hållbarhet. Avsikten är att ge ännu bättre förutsättningar för att fortsätta skapa långsiktigt god avkastning till Alectas kunder, på ett hållbart sätt.

Inom ägarstyrning och hållbarhet har kapitalförvaltare länge pratat om tre delar: miljö, sociala frågor och bolagsstyrning. (På engelska: Environment, Social and Governance, förkortat ESG). Bildandet av den nya gruppen Ägarstyrning och Hållbarhet innebär att Alecta nu samlar kärnkompetens inom ESG för att bättre kunna stötta företagets tillgångsförvaltare i arbetet med just ESG-integrering och för att säkerställa att organisationen är rätt rustad för att vara en ägare som kan stötta innehavsbolagen i deras hållbarhetsarbete.

Alecta tar också ett bredare angreppssätt i valberedningsarbetet där fler personer i organisationen kommer att bli involverade i beslutsfattande och analys.

- För att fortsätta skapa långsiktigt god avkastning till våra kunder på ett hållbart sätt behöver Alecta integrera ESG-frågor fullt ut i den aktiva förvaltningen. Den nya gruppen kommer bland annat att utveckla sitt arbete som en supportfunktion till aktie-, ränte- och fastighetsenheterna inom vår kapitalförvaltning, säger Hans Sterte, Chef Kapitalförvaltning på Alecta.

- Den nya gruppen ska bidra till en starkare integrering av ESG-frågor i kapitalförvaltningen och till en närmare dialog med de bolag vi är ägare i, för att bli tydligare med vad vi förväntar oss av bolagen. Jag ser fram emot att tillsammans med övriga kollegor i gruppen och inom kapitalförvaltningen fortsätta utveckla Alectas arbete med ägarstyrning och hållbarhet, säger Carina Silberg, tillträdande Chef Ägarstyrning och Hållbarhet på Alecta.

Ramsay Brufer, som länge lett Alectas ägarstyrningsarbete, går i pension under 2021 och kommer fram till att han slutar på Alecta att fortsätta i rollen som ägaransvarig och bistå Carina Silberg med att bygga upp den nya gruppen.

Om Carina Silberg

Carina Silberg arbetar sedan 2017 som hållbarhetsansvarig på Alecta. I den rollen har hon varit delaktig i Alectas integrering av ESG-frågor i kapitalförvaltningen och de mål som satts inom finansiell hållbarhet, liksom i att öka transparensen kring ägarstyrningsarbetet.

Under de senaste tjugo åren har hon verkat i skärningspunkten mellan näringsliv och finansmarknad, alltid med hållbarhet som utgångspunkt. Från hållbarhetsanalys av aktieportföljer och påverkansdialoger för institutionella ägare, till rådgivning till näringslivet om ESG och hållbarhet i affärsmodeller och strategier, samt kommunikation till ägare och investerare.

Innan hon började på Alecta arbetade Carina Silberg på kommunikationsbyrån Hallvarsson & Halvarsson där hon ansvarade för byråns affärsområde CSR- och hållbarhetskommunikation. Carina Silberg har också arbetat som analytiker på hållbarhetsrådgivaren GES Investment Services.

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 950 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,6 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder.