Cederquist vinner Justitiapriset 2019

Advokatbyrån Cederquist får Justitiapriset 2019 och Agnes Hammarstrand tilldelas utmärkelsen Årets Justitia. Justitiapriset delas ut till den affärsjuridiska byrå som är bäst på jämställdhet. Det nya priset – Årets Justitia – tilldelas en enskild individ i juristvärlden som gjort särskilda jämställdhetsinsatser. Akademikerförbundet Jusek är huvudsponsor av priset och deltar i juryn som utser vinnarna.

– Karriär på lika villkor för kvinnor och män är en av Juseks viktigaste frågor. Våra medlemsundersökningar visar att många kvinnor på advokatbyråer känner sig missgynnade när det gäller lön, delägarskap och arbetsuppgifter. Justitiapriset är ett sätt att uppmärksamma de advokatbyråer som arbetar aktivt med jämställdhet, säger Sofia Hylander, opinionsbildare på Jusek med ansvar för jämställdhetsfrågor.

Justitiapriset delas ut till den affärsjuridiska advokatbyrå som jobbar bäst med jämställdhet. Syftet med priset är att uppmuntra fler advokatbyråer att arbeta aktivt med jämställdhet och därmed bidra till en mer jämställd advokatbransch. Vinnaren utses genom att deltagande affärsbyråer får besvara en enkät om struktur, kultur och balans som sedan analyseras av jämställdhetsföretaget Add Gender. Efter anonymisering går advokatbyråernas resultat vidare till en jury bestående av namnkunniga och välrenommerade jurister och branschpersoner som genom votering utser en vinnare.

– Det är fantastiskt roligt att branschen är så positiv och nyfiken på Justitiapriset, vars ambition är att med små steg skapa en mer jämställd advokatbransch. Genom arbetet i juryn har jag fått ta del av många goda exempel på jämställdhetsarbete som jag hoppas får stor spridning i branschen, säger Jenny Kallerman, vice ordförande Jusek och ledamot i Justitiaprisets jury.

Intresset för att delta har varit stort, 15 affärsjuridiska byråer deltog i årets tävling. Vinnare av Justitiapriset 2019 blev advokatbyrån Cederquist med motiveringen:

”Byrån har i årets tävling utmärkt sig genom att visa på hur arbetet för ökad jämställdhet har genomsyrat alla delar av byråns verksamhet. Snarare än med bara ord utan i konkret handling har man drivit jämställdhetsarbetet. Byrån har satt upp mätbara mål och följt upp dessa. Ett exempel är byråns jämställdhetsperspektiv vid teamsammansättningen, något som är avgörande för en medarbetares situation på en advokatbyrå. Ett annat exempel är byråns föräldraersättningspolicy som ger incitament för ett mer jämställt uttag av föräldraledigheten. Byrån är ett föredöme för hela branschen i sitt jämställdhetsarbete.”

Årets Justitia 2019 – en ny priskategori – tilldelas Agnes Hammarstrand, partner på advokatbyrån Delphi, med motiveringen:

”Årets Justitia är en framträdande röst för jämställdhet i en mansdominerad bransch. Hon har själv spräckt glastaket och använder sin plattform för att lyfta frågan om en mer jämställd advokatbransch. Ända sedan studenttiden har Årets Justitia engagerat sig i jämställdhetsfrågor och det engagemanget har fortsatt under hela hennes karriär. Hon är en förebild för många unga kvinnor. Årets Justitia visar att man kan kombinera ideellt engagemang för värderingar man tror på tillsammans med en karriär inom byråbranschen.”

Mer om Justitiapriset
Justitiaprisets jury 2019 består av Louise Meijer, riksdagsledamot och Justitiaprisets grundare, Mari Heidenborg, justitiekansler, Mats Anderson, justitieråd, Maria Ingelsson, chefsjurist, Tove Lindgren, adjunkt i civilrätt och Jenny Kallerman, bolagsjurist och vice ordförande Jusek.

Läs mer här: justitiapriset.se.

Mer om Juseks jämställdhetsarbete
Jusek ställer återkommande frågor om karriär och familj till medlemmar anställda på advokatbyrå. Resultaten från den senaste undersökningen visar att 43 procent av kvinnorna upplever sig missgynnade när det gäller arbetsuppgifter och drygt 30 procent anser sig missgynnade i fråga om lön och delägarskap. Läs rapporten: ”Karriär på lika villkor för advokater”

Sofia Hylander, jämställdhetsansvarig opinionsbildare
sofia.hylander@jusek.se

Jenny Kallerman, vice ordförande Jusek och ledamot i Justitiaprisets jury
070- 607 54 88
jenny.kallerman@gmail.com

Sofia Andersson, ordförande Justitiapriset
sofia@justitiapriset.se

Tre av tio nyutexaminerade vill byta jobb inom ett år12.9.2019 11:21:36 CESTPressmeddelande

Bland de nyutexaminerade studenter som har jobb vill drygt tre av tio stanna högst ett år till. Samtidigt är de attraktiva på arbetsmarknaden, de flesta får jobb inom tre månader efter examen. Det visar en ny undersökning från Jusek, som menar att organisationer som vill rekrytera och behålla nyutexaminerade måste lägga kraft på att vara attraktiva arbetsgivare. – Många nyutexaminerade vill stanna en relativt kort tid på sitt första jobb och är samtidigt attraktiva på arbetsmarknaden. Arbetsgivare som vill behålla dem som nyligen tagit examen måste därför både erbjuda attraktiva villkor och möjlighet till utveckling, säger Sofia Hylander, opinionsbildare inom arbetsmarknad på Jusek. Resultat från Juseks undersökning Efter examen som lanseras idag visar att en majoritet av de nyutexaminerade har lätt att få jobb. Nära fyra av tio uppger att de fick kvalificerat arbete redan innan de avslutade studierna. Tre månader efter examen har drygt sju av tio nyutexaminerade ett kvalificerat jobb.

Jusek fortsätter att växa – har nu över 90 000 medlemmar11.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Akademikerförbundet Jusek slår återigen medlemsrekord. Att fler studenter fortsätter att vara medlemmar när de blir yrkesverksamma är en viktig anledning till ökningen när förbundet nu passerar 90 000 medlemmar. – Det är glädjande att så många söker sig till Jusek. Vi ser i våra medlemsundersökningar att många väljer oss för att vi kan våra medlemmars professioner, säger Sofia Larsen, ordförande för Jusek. Jusek har haft en positiv medlemsutveckling under många år. För första gången någonsin har förbundet idag över 90 000 medlemmar. En viktig anledning till ökningen är att studentmedlemmar väljer att stanna kvar i förbundet när de blir yrkesverksamma. Den senaste medlemsundersökningen visar att den främsta anledningen till att många går med i Jusek är för att förbundet aktivt riktar sig till akademiska professioner. Den 1 januari planerar Jusek att bilda ett nytt akademikerförbund tillsammans med Civilekonomerna. Om ett nytt förbund bildas kommer det att samla över 130 000 medlemmar oc

Liberalernas budgetsatsning: Positivt med satsningar på alla delar av rättsväsendet9.9.2019 15:36:52 CESTPressmeddelande

Jusek ser positivt på att centrala delar av rättskedjan får förstärkningar i den satsning som Liberalerna presenterade idag. En sammanhållen politik för de olika myndigheterna är nödvändig för att förbättra Sveriges förmåga att bekämpa brott, och Jusek vill nu se både en långsiktig resursförstärkning och att en helhetssyn präglar rättspolitiken framöver.