Childhood och Erikshjälpen välkomnar FN:s beslut om att barnhem bör fasas ut

Den 18 december antog FN en banbrytande resolution som enhälligt uppmanar medlemsstaterna att fasa ut existerande institutioner för barn och istället investera i stöd till utsatta familjer samt familjehemsvård. Resolutionen avråder också från besök och volontärarbete på barnhem.
Barnhem i Vitryssland. Foto: Childhood

För första gången har alla FN:s 193 medlemsstater slagit fast att institutionsvård (barnhem) är skadligt för barn och att existerande institutioner bör fasas ut. I en resolution om barns rättigheter betonas att en uppväxt i en trygg familj är avgörande för barns utveckling, hälsa och välbefinnande. Resolutionen som antogs 18 december betonar medlemsstaternas ansvar för att utveckla och förbättra förebyggande insatser med tidigt stöd till utsatta familjer samt utveckling av olika typer av familjeplaceringar för de barn som inte kan bo kvar med sina föräldrar.

En global koalition, med Childhood och Erikshjälpen från Sverige samt 254 andra barnrättsorganisationer från hela världen, har tagit fram de rekommendationer som resolutionen bygger på.

- Detta ger oss och våra partners mer kraft i dialogen med myndigheter, fristående organisationer och privatpersoner. Resolutionen slår tydligt fast att barnhem inte är en bra plats för barn och att de i största möjliga mån ska få växa upp i en familjemiljö, säger Britta Holmberg, programchef på Childhood.

Erikshjälpen och Childhood har sedan 2017 arbetat tillsammans med projektet Barnhemskollen för att öka kunskapen om varför barnhem inte är bra för barn. Projektet ”Ur askan i elden”, med finansiering av Svenska Postkodlotteriet, drivs med samma målsättning.

- Vi är så glada att ett långsiktigt arbete i den här frågan nu uppnått det här resultatet. I förlängningen kommer det att betyda att många barn får möjlighet till en trygg uppväxt i familj, säger Peter Toftgård, programchef på Erikshjälpen.

Få känner till att mer än 80 procent av de miljontals barn som idag växer upp på barnhem faktiskt har föräldrar i livet. Åratal av forskning tydligt visar att barn som växer upp på barnhem riskerar att fara illa både psykiskt och fysiskt. Trots detta ökar antalet barnhem kraftigt i många länder runt om i världen. En viktig förklaring till det är att organisationer, kyrkor och privatpersoner från Europa och andra rika delar av världen fortsätter att stödja barnhem, genom direkta medel, missionsresor, volontärarbete och turistbesök.

- I och med att denna resolution antogs av alla FN:s medlemsländer ger det politisk tyngd i det fortsatta arbetet för att uppmuntra, stödja och bidra till systemförändring med barns bästa i fokus. Vi möts ofta av argumentet att det inte finns några andra alternativ eller att ett visst barnhem är bättre än andra. Men det som behövs, och som vi förhoppningsvis ser början på nu är ett paradigmskifte som innebär att man i högre grad prioriterar att hjälpa familjer som har det svårt snarare än ger stöd till institutioner som bidrar till att barn i onödan skiljs från sina föräldrar och syskon, säger Britta Holmberg, programchef på Childhood.

Barnhem i Vitryssland. Foto: Childhood

Childhood förebygger sexuella övergrepp mot barn. Det gör vi i partnerskap med eldsjälar, gräsrotsorganisationer, företag, stiftelser och andra aktörer som delar vår vision om en värld där inget barn utsätts för sexuella övergrepp. Vi investerar i innovationer, metoder och samarbeten som stärker skyddet och minskar riskerna för särskilt sårbara grupper. Vi driver påverkansarbete, ökar kunskapen och medvetenheten om sexuella övergrepp mot barn. Vi skapar långsiktig och hållbar förändring.

Vårt arbete utgår från FN:s Barnkonvention och de globala målen 5, 16 och 17. Vi finansieras av företag, stiftelser och privata givare.Childhood grundades 1999 av Drottning Silvia.

AI-genererat övergreppsmaterial mot barn - Vad är det som händer?9.4.2024 15:30:15 CEST | Pressinbjudan

Den 12 april anordnar World Childhood Foundation, Internetstiftelsen och Women in AI ett webbinarium för att adressera en mörk aspekt av AI-teknologins framfart: skapandet av AI-genererat övergreppsmaterial mot barn. Webbinariet belyser de utmaningar och faror som den snabba framväxten av AI-teknologi medför samt utforskar hur vi tillsammans kan arbeta för en säkrare framtid för våra barn.

Skolsköterska vinner årets Childhoodpris!8.12.2023 05:00:00 CET | Pressmeddelande

Årets Childhoodpris går till Bitte Johnsson, skolsköterska vid Praktiska Gymnasiet i Ystad. Under torsdagskvällens ceremoni, i närvaro av H.M. Drottningen, hyllades elevhälsan och tre finalister för sitt arbete med att stötta barns och ungas utveckling och skolgång. Vinnaren utsågs av en jury bestående av bland andra Prinsessan Madeleine, vice hedersordförande Childhood och Carin Götblad, polismästare vid Noa.

Childhoodpriset 2023 hyllar elevhälsan - rekordmånga nomineringar.24.11.2023 06:00:11 CET | Pressmeddelande

Childhoodpriset 2023 hyllar elevhälsan. Årets finalister och elevhälsohjältar är Monica Mancilla Robles, Linköping, Farida Khan Sällbom, Göteborg och Bitte Jonsson, Ystad. Tre eldsjälar som stöttar barns och ungas utveckling och skolgång. Årets jury består bland andra av H.K.H. Prinsessan Madeleine, vice hedersordförande World Childhood Foundation och Carin Götblad, polismästare vid Noa. Vinnaren presenteras den 7 december och utöver äran tilldelas hen 50 000 kronor.