CSN

Christina Forsberg fortsätter som generaldirektör för CSN – regeringen förlänger förordnande

Regeringen har beslutat att förlänga CSN:s generaldirektör Christina Forsbergs förordnande med tre år. Beslutet togs vid ett sammanträde idag.

Christina Forsberg har varit generaldirektör på CSN sedan 2016. Hon började som chef för myndighetens utbetalningsavdelning 2015, och gick sedan vidare till vikarierande generaldirektör innan regeringen erbjöd henne tjänsten som ordinarie.

– Att få leda myndigheten som är ansvarig för ett av världens mest generösa studiestöd är ett fint och viktigt uppdrag. Vi i CSN bidrar till att förverkliga människors drömmar och mål. Jag är stolt och glad över möjligheten att fortsätta mitt uppdrag som generaldirektör, säger Christina Forsberg.

Under hennes år som generaldirektör för CSN har fokus bland annat varit att öka återbetalningen och förbättra kundernas upplevelse av myndigheten.

– De senaste åren har antalet studerande med studiemedel ökat och den utvecklingen väntas fortsätta, bland annat som en följd av det nya omställningsstudiestödet som sjösätts i höst. Vi har med andra ord många spännande saker framför oss och där vi i CSN bidrar till att lyfta kunskapssamhället och till en god samhällsekonomi i stort, fortsätter Christina Forsberg.

CSN
Norra Tjärngatan 6
851 82 Sundsvall

CSN ansvarar för studiestödet, bidrag och lån till studerande. Varje år betalar CSN ut cirka 45 miljarder kronor till cirka 900 000 studerande. Ungefär 1,6 miljoner personer har svenska studielån. CSN beviljar också hemutrustningslån till nyanlända flyktingar samt även körkortslån. Myndigheten finns på 11 orter, från Kiruna i norr till Lund i söder. Huvudkontoret ligger i Sundsvall.

Följ CSN

Senaste pressmeddelandena från CSN

Rekordmånga studerande under 2021 – CSN:s årsredovisning publicerad4.3.2022 13:46:49 CET | Pressmeddelande

Fler än någonsin ansöker om studiemedel och nio av tio är nöjda med CSN:s service. CSN publicerar nu sin årsredovisning för 2021 där det bästa resultatet på åratal redovisas. "Utifrån vårt grunduppdrag, att göra studier möjligt, är vi glada över att fler väljer att studera och bidra till att stärka kunskapssamhället i Sverige", säger Björn Hammarstedt, verksamhetscontroller som samordnat arbetet med årsredovisningen.