Cirkulärt i fokus för Svanenmärkta kläder
Svanens nya krav för kläder och andra textilier tar ett cirkulärt grepp med fokus på produktdesign, kvalitet och livslängd.

Textilindustrin är den fjärde mest klimat- och miljöskadliga sektorn, enligt EU. Behovet av att minska miljöpåverkan är stort.
– Svanen kommer nu med tuffare krav på textiltillverkare eftersom behovet av omställning för branschen är akut. Nu är det viktigt att branschen antar utmaningen och använder de verktyg som finns. Allt fler vill göra medvetna val och det bästa valet är förstås att konsumera mindre. Men också att göra rätt val när du väl måste handla, säger Ulf Eriksson, produktansvarig för kläder, textilier och läder på Miljömärkning Sverige.
Nu måste tillverkarna även mäta hur mycket mikroplast som sprids från syntetiska textilier. Detta görs med en standardiserad testmetod och värdena ska på sikt bli underlag till ett gränsvärde. Enligt Ecotextile News är Svanen först med att ställa krav när det kommer till mikroplast.
De nya kraven tillåter inte bränning eller dumpning av kläder som inte är sålda. Tillverkare ska även rapportera till Svanen vad de gör med överskottsprodukterna.
Svanenmärkta kläder och textilier innebär:
- Tillverkade av fibrer som, med få undantag, antingen är ekologiska, återvunna eller baserade på förnybara råvaror.
- Tygets kvalitet, inklusive krympning/töjning, färgbeständighet och hållbarhet testas.
- FN:s konventioner (ILO) om arbetstagares rättigheter följs.
- Omfattande krav på samtliga kemikalier som används i textilproduktionen, bland annat väldigt tuffa krav på ämnen som är cancerframkallande, som kan skada vår fortplantningsförmåga eller arvsmassa. Flamskyddsmedel, perfluorerade ämnen (PFAS etc) och antibakteriella tillsatser, inklusive nanopartiklar, är förbjudna.
- Effektiv användning av vatten och energi, eventuellt egen produktion av solenergi i textilproduktion (Implementering av ett minimum av BAT , bästa tillgängliga teknik).
Fakta om textilproduktion och nordisk konsumtion
- Tillverkning av kläder och andra textilier tillhör en av världens största industrier.
- Textilproduktionen nästan fördubblades mellan 2000 och 2015. Konsumtionen av kläder och skor förväntas öka med 63 % till 102 miljoner ton år 2030 (EU:s textilstrategi).
- Textilsektorn är den fjärde mest klimat- och miljöpåverkande ur ett globalt livscykelperspektiv. Textil är det konsumtionsområde som har den tredje största förbrukningen av vatten och mark. Det är det femte största konsumtionsområde när det gäller användning av råvaror och utsläpp av växthusgaser (Europeiska miljöbyrån).
- 2 500 olika kemikalierungefär används i textilproduktion. 1 150 av dem är klassade som farliga, enligt Kemikalieinspektionen (Nordiska ministerrådet).
- I genomsnitt köper varje nordisk medborgare 13–16 kilo nya textilier om året (Nordiska ministerrådet).
Välkommen på webbinarium!
Vi berättar om de nya kraven och hur man ansöker om Svanenlicens.
För tillverkare: Den 17 och 21 juni.Välj den tid som passar dig bäst och anmäl dig på länken.
För varumärkesägare/återförsäljare: Den 15 juni.
För kommentarer, kontakta:
Ulf Eriksson, produktansvarig Kläder, textilier och läder, Ulf.eriksson@svanen.se, 08-55 55 24 44.
Nyckelord
Kontakter
Cecilia WilhelmssonPresskontakt
Tel:+46 72-234 90 45cecilia.wilhelmsson@svanen.seBilder
Om
Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen har ett livscykelperspektiv och ställer höga miljökrav, som revideras kontinuerligt. Det gör det enkelt för konsumenter att välja de miljömässigt bästa produkterna. Svanen är också ett verktyg för företag som vill bidra till arbetet för ett hållbart samhälle. Miljömärkning Sverige AB ansvarar för Svanen och för EU:s officiella miljömärke EU Ecolabel. Läs mer på www.svanen.se
Följ Miljömärkning Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Miljömärkning Sverige
Greenwashing: ny undersökning visar att konsumenter inte litar på grön reklam23.11.2022 10:50:01 CET | Pressmeddelande
Svanens nya nordiska undersökning visar att tilliten till marknadsföring med miljöargument är låg bland nordiska konsumenter. Däremot litar nordborna på Svanen och andra oberoende tredjepartscertifieringar, till skillnad från företagens egna märkningar.
E-handel: Snart Svanenmärkt i check-outen2.6.2022 10:00:42 CEST | Pressmeddelande
Vi shoppar allt mer online och näthandeln har under det senaste decenniet vuxit kraftigt, samtidigt som klimatfrågan blivit allt mer avgörande. En utmaning är hur e-handlade leveranser ska kunna fraktas mer energieffektivt, med rejält minskat klimatavtryck och med trygga arbetsvillkor?
Nya utmaningar med Svanens skärpta krav för hotell23.5.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nu höjs kraven för Svanenmärkta hotell- och konferensanläggningar med övernattningsmöjlighet. Det är dags för företagen att bevisa att verksamheten lever upp till de nya skarpa kraven. Intresset är stort för att kunna fortsätta använda Svanen – en av Nordens mest trovärdiga och kända miljömärkningar.
Svanenmärkt byggande skjuter i höjden5.5.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ny statistisk visar på nästan en fördubbling av antalet Svanenmärkta byggnader i Norden på bara två år. Största ökningen har skett på den svenska marknaden. Därmed finns det över 23 000 Svanenmärkta lägenheter, hus, skolor och daghem i Norden – och över 42 000 nya är på gång.
Nya nordiska mötesplatsen stärker den gröna omställningen26.4.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Hur kan 800 miljarder SEK användas så att den offentliga konsumtionen bidrar mer till att målen i Agenda 2030? En ny enkät från ModUpp2030 om partiernas politik för hållbar upphandling, presenteras för civilminister Ida Karkiainen med flera. Hur kan dagens hållbarhetskommunikation styras upp? Vi står vid ett vägskäl, greenwashing måste minska så att fler konsumenter vägleds och kan ställa om till en mer hållbar livsstil, visar Svanens The Report #3. Med konsument- och finansmarknadsminister Max Elger. Det är två av nyheterna på den nya mötesplatsen Nordic Sustainability Expo på Stockholmsmässan 17-18 maj.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum