Civil och militär forskning hör ihop

Koppla samman civil och militär forskning. Det är en av frågorna som Teknikföretagen vill lyfta i det nya näringslivsrådet med regeringen.
Klas Wåhlberg, vd, Teknikföretagen

I morgon, onsdag den 29 mars, hålls det första mötet i mellan regeringen och organisationsföreträdare i ett nybildat näringslivsråd. Fokus på mötet väntas bli säkerhetsläget och en diskussion om att stärka det svenska totalförsvaret. Teknikföretagen välkomnar regeringens initiativ att bjuda in industrin till att stärka Sveriges totalförsvar för framtiden.

– Våra medlemsföretag är redan idag en väsentlig del av Sveriges totalförsvarsförmåga och en naturlig partner när regeringen aviserar fortsatt uppbyggnad av totalförsvaret, säger Teknikföretagens vd, Klas Wåhlberg, inför mötet.

Det säkerhetspolitiska läget och ett stundande svenskt medlemskap i Nato sätter fingret på behovet av ett nytt synsätt när det gäller forskning och innovation.

– I det läge som råder tvinnas forskning och innovation i högre grad samman med försvarspolitiken. Detta gäller inte minst den typen av forskning som resulterar i teknologier som har dubbla användningsområden, så kallad dual use, och som alltså kan användas i både civilt och militärt syfte, säger Klas Wåhlberg.

Samtidigt ser Teknikföretagen behov av att näringslivsrådet även tar upp andra frågor som är av betydelse för svensk industri i ett försvarsperspektiv. Till exempel handelspolitiska frågor, kompetensförsörjning och svenskt investeringsklimat.

Klas Wåhlberg, vd, Teknikföretagen