Civil Rights Defenders JK-anmäler staten för brister i fallet Sinthu Selvarajah

I slutet av 2014 dog 28-årige Sinthu Selvarajah i samband med ett polisingripande på en sluten psykiatrisk avdelning i Västerås. I dag lämnar Civil Rights Defenders in en anmälan till Justitiekanslern (JK) och begär skadestånd för brister i utredningen av dödsfallet.

– Bristerna i utredningen gör att det inte går att bevisa exakt vad som hände, vilket innebär att ingen har kunnat ställas till svars för Sinthus död. Därför gör vi den här anmälan, säger Annika Åkerberg, jurist på Civil Rights Defenders.

Det var i slutet av 2014 som Sinthu Selvarajah drabbades av en psykos och lades in på en sluten psykiatrisk avdelning på sjukhuset i Västerås. Några dagar senare förvärrades hans tillstånd och personalen ringde polisen för assistans. Vid polisingripandet utsattes Sinthu för kraftigt våld, han blev bland annat sprayad med stora mängder pepparspray (OC-spray), fick en plastpåse över sin mun och andades in sin egen uppkastning. Sinthu dog kort därefter. Fallet har sedan dess öppnats och lagts ner i flera omgångar, för att slutligen läggas ner av riksåklagaren i mars 2019.

Brister i utredningen

Civil Rights Defenders menar att polis och åklagare inte har utrett händelsen som ledde fram till Sinthus död på ett grundligt och objektivt sätt. Myndigheterna avstod från att samla in teknisk bevisning, så som prover på Sinthus uppkastning. Burkarna med pepparspray togs inte i beslag, vilket medfört att det inte gått att göra en teknisk undersökning av hur mycket spray som användes. Efter händelsen lät Åklagarmyndigheten poliserna ses för ett gemensamt avlastningssamtal innan deras egna rapporter var skrivna, vilket gjorde att poliserna gavs möjlighet att anpassa och harmonisera sina berättelser om händelsen. Dessutom ställdes ledande frågor till poliserna under utredningen. Flera centrala vittnen hördes först omkring ett år efter händelsen.

Sammantaget har dessa allvarliga brister i förundersökningen gjort att det inte gått att klargöra händelseförloppet som ledde till Sinthus död, vilket gör att ingen har kunnat ställas till svars för händelsen.

Brutit mot Europakonventionen

Som ombud för Sinthu Selvarajahs föräldrar och två systrar menar Civil Rights Defenders att staten agerat i strid med skyddet för mänskliga rättigheter och brutit mot artikel 2 i Europakonventionen – rätten till liv – samt orsakat familjen personskada för psykiskt lidande.

– Det som hänt min bror är fruktansvärt och oacceptabelt. Det är jätteviktigt att vi lär oss någonting av det som har hänt och säkerställer att andra inte hamnar i samma situation. Målet med att driva fallet vidare har för oss alltid varit att skapa förutsättningar för att samma sak inte ska hända igen, säger Sharmini Selvarajah, syster till Sinthu.

För mer information, vänligen kontakta oss på 076 576 27 62 / press@crd.org

076 576 27 62https://crd.org/sv/sverige/

Protester i Thailand och Stockholm i morgon – kritiken mot thailändska makthavare ökar18.9.2020 14:47:42 CESTPressmeddelande

Protesterna mot den thailändska premiärministern Prayuth Chan-ocha och militärens och kungahusets makt växer. På lördag, den 19 september, väntas ännu en omgång av landsomfattande protester. På kravlistan finns bland annat en ny konstitution, att premiärminister Prayuth Chan-ocha avgår samt att landets lése-majesté lag – som innebär att den som kritiserar kungen riskerar upp till 15 år i fängelse – tas bort.

Sverige bör uttrycka sitt stöd för Internationella brottmålsdomstolen20.8.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

I början av mars rapporterade TT att Internationella brottmålsdomstolen (ICC) beslutat att inleda en utredning om krigsförbrytelser begångna av amerikanska styrkor i Afghanistan. Tidigare har ICC även meddelat att domstolen ska utreda misstänkta krigsförbrytelser i Palestina. Besluten har lett till att USA och Israel utövat kraftiga påtryckningar gentemot ICC, bland annat har USA meddelat att landet kommer att begränsa rätten till, samt dra tillbaka, visum för anställda vid domstolen. Civil Rights Defenders ser allvarligt på hoten om sanktioner och tillsammans med över 100 organisationer runtom i världen har vi undertecknat en skrift där vi uppmanar Sverige – och Romstadgans övriga parter – att visa sitt stöd för domstolen och dess oberoende. – Hot mot domstolen, och restriktioner som förhindrar ICC att utföra sitt arbete, underminerar dess mandat och möjlighet att skipa rättvisa och ge upprättelse för offer för grova människorättskränkningar, säger John Stauffer, chefsjurist på Civil

Organisationer kritiska till JK-beslut om medicinska åldersbedömningar30.6.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

I maj 2019 lämnade Civil Rights Defenders och Asylrättscentrum in en anmälan mot staten till Justitiekanslern (JK). Fallet gäller en minderårig pojke som genomgått en bristfällig medicinsk åldersbedömning och fått sina mänskliga rättigheter kränkta i samband med en asylprövning. I onsdags kom beslutet från JK, som avslår begäran om skadestånd och inte riktar kritik mot staten.

Tio år sedan journalisten Azimjon Askarov fängslades på felaktiga grunder i Kirgizistan11.6.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

På måndag den 15 juni är det exakt tio år sedan människorättsaktivisten och journalisten Azimjon Askarov arresterades i södra Kirgizistan. Trots att FN:s kommitté för mänskliga rättigheter krävde att han skulle släppas redan år 2016 är han fortsatt fängslad. Azimjon Askarov arresterades under den våldsamma konflikten i södra Kirgizistan 2010. Innan han arresterades samlade han material om konflikten som han delade med internationella organisationer och media. Azimjon Askarov dömdes för en rad brott, bland annat för att ha deltagit i mordet av en polis. Azimjon Askarov har nekat alla anklagelser och flera internationella organisationer menar att anklagelserna är fabricerade. FN:s kommitté för mänskliga rättigheter kom efter en utredning 2016 fram till att Askarov arresterats på godtyckliga grunder, nekats en rättvis rättegång och torterats och att han borde släppas omgående. Azimjon Askarov listas på andra plats på One Free Press Coalitionssenaste lista över journalister i akuta situati