Civil Rights Defenders JK-anmäler staten för brister i fallet Sinthu Selvarajah

I slutet av 2014 dog 28-årige Sinthu Selvarajah i samband med ett polisingripande på en sluten psykiatrisk avdelning i Västerås. I dag lämnar Civil Rights Defenders in en anmälan till Justitiekanslern (JK) och begär skadestånd för brister i utredningen av dödsfallet.

– Bristerna i utredningen gör att det inte går att bevisa exakt vad som hände, vilket innebär att ingen har kunnat ställas till svars för Sinthus död. Därför gör vi den här anmälan, säger Annika Åkerberg, jurist på Civil Rights Defenders.

Det var i slutet av 2014 som Sinthu Selvarajah drabbades av en psykos och lades in på en sluten psykiatrisk avdelning på sjukhuset i Västerås. Några dagar senare förvärrades hans tillstånd och personalen ringde polisen för assistans. Vid polisingripandet utsattes Sinthu för kraftigt våld, han blev bland annat sprayad med stora mängder pepparspray (OC-spray), fick en plastpåse över sin mun och andades in sin egen uppkastning. Sinthu dog kort därefter. Fallet har sedan dess öppnats och lagts ner i flera omgångar, för att slutligen läggas ner av riksåklagaren i mars 2019.

Brister i utredningen

Civil Rights Defenders menar att polis och åklagare inte har utrett händelsen som ledde fram till Sinthus död på ett grundligt och objektivt sätt. Myndigheterna avstod från att samla in teknisk bevisning, så som prover på Sinthus uppkastning. Burkarna med pepparspray togs inte i beslag, vilket medfört att det inte gått att göra en teknisk undersökning av hur mycket spray som användes. Efter händelsen lät Åklagarmyndigheten poliserna ses för ett gemensamt avlastningssamtal innan deras egna rapporter var skrivna, vilket gjorde att poliserna gavs möjlighet att anpassa och harmonisera sina berättelser om händelsen. Dessutom ställdes ledande frågor till poliserna under utredningen. Flera centrala vittnen hördes först omkring ett år efter händelsen.

Sammantaget har dessa allvarliga brister i förundersökningen gjort att det inte gått att klargöra händelseförloppet som ledde till Sinthus död, vilket gör att ingen har kunnat ställas till svars för händelsen.

Brutit mot Europakonventionen

Som ombud för Sinthu Selvarajahs föräldrar och två systrar menar Civil Rights Defenders att staten agerat i strid med skyddet för mänskliga rättigheter och brutit mot artikel 2 i Europakonventionen – rätten till liv – samt orsakat familjen personskada för psykiskt lidande.

– Det som hänt min bror är fruktansvärt och oacceptabelt. Det är jätteviktigt att vi lär oss någonting av det som har hänt och säkerställer att andra inte hamnar i samma situation. Målet med att driva fallet vidare har för oss alltid varit att skapa förutsättningar för att samma sak inte ska hända igen, säger Sharmini Selvarajah, syster till Sinthu.

För mer information, vänligen kontakta oss på 076 576 27 62 / press@crd.org

Civil Rights Defenders i nytt samarbete med Microsoft – vill stärka människorättsaktivisters digitala säkerhet8.6.2022 15:25:21 CEST | Pressmeddelande

Digitaliseringen har demokratiserat tillgången till fri information i hela världen. Samtidigt ökar cyberhoten och desinformation, vilket gör det allt svårare för människorättsaktivister att utföra sina arbeten i säkerhet. För att stärka arbetet för mänskliga rättigheter runtom i världen ingår nu Civil Rights Defenders och Microsoft ett långsiktigt samarbete. Målet är att öka kompetensen kring cybersäkerhet hos människorättsaktivister.

Tusentals döda i Ukraina – så dokumenteras övergreppen17.5.2022 15:36:09 CEST | Pressmeddelande

Nyligen rapporterades det att den första ryska soldaten har ställts inför rätta i Kiev. För att samla in bevisning som kan användas till framtida rättegångar har flera demokrati- och människorättsorganisationer i Ukraina nu ställt om sin ordinarie verksamhet. – Vårt mål är att säkerställa rätten till sanningen, säger Kateryna Petrova, från den ukrainska organisationen The Regional Center for Human Rights.