Civil Rights Defenders JK-anmäler staten för brister i fallet Sinthu Selvarajah

I slutet av 2014 dog 28-årige Sinthu Selvarajah i samband med ett polisingripande på en sluten psykiatrisk avdelning i Västerås. I dag lämnar Civil Rights Defenders in en anmälan till Justitiekanslern (JK) och begär skadestånd för brister i utredningen av dödsfallet.

– Bristerna i utredningen gör att det inte går att bevisa exakt vad som hände, vilket innebär att ingen har kunnat ställas till svars för Sinthus död. Därför gör vi den här anmälan, säger Annika Åkerberg, jurist på Civil Rights Defenders.

Det var i slutet av 2014 som Sinthu Selvarajah drabbades av en psykos och lades in på en sluten psykiatrisk avdelning på sjukhuset i Västerås. Några dagar senare förvärrades hans tillstånd och personalen ringde polisen för assistans. Vid polisingripandet utsattes Sinthu för kraftigt våld, han blev bland annat sprayad med stora mängder pepparspray (OC-spray), fick en plastpåse över sin mun och andades in sin egen uppkastning. Sinthu dog kort därefter. Fallet har sedan dess öppnats och lagts ner i flera omgångar, för att slutligen läggas ner av riksåklagaren i mars 2019.

Brister i utredningen

Civil Rights Defenders menar att polis och åklagare inte har utrett händelsen som ledde fram till Sinthus död på ett grundligt och objektivt sätt. Myndigheterna avstod från att samla in teknisk bevisning, så som prover på Sinthus uppkastning. Burkarna med pepparspray togs inte i beslag, vilket medfört att det inte gått att göra en teknisk undersökning av hur mycket spray som användes. Efter händelsen lät Åklagarmyndigheten poliserna ses för ett gemensamt avlastningssamtal innan deras egna rapporter var skrivna, vilket gjorde att poliserna gavs möjlighet att anpassa och harmonisera sina berättelser om händelsen. Dessutom ställdes ledande frågor till poliserna under utredningen. Flera centrala vittnen hördes först omkring ett år efter händelsen.

Sammantaget har dessa allvarliga brister i förundersökningen gjort att det inte gått att klargöra händelseförloppet som ledde till Sinthus död, vilket gör att ingen har kunnat ställas till svars för händelsen.

Brutit mot Europakonventionen

Som ombud för Sinthu Selvarajahs föräldrar och två systrar menar Civil Rights Defenders att staten agerat i strid med skyddet för mänskliga rättigheter och brutit mot artikel 2 i Europakonventionen – rätten till liv – samt orsakat familjen personskada för psykiskt lidande.

– Det som hänt min bror är fruktansvärt och oacceptabelt. Det är jätteviktigt att vi lär oss någonting av det som har hänt och säkerställer att andra inte hamnar i samma situation. Målet med att driva fallet vidare har för oss alltid varit att skapa förutsättningar för att samma sak inte ska hända igen, säger Sharmini Selvarajah, syster till Sinthu.

För mer information, vänligen kontakta oss på 076 576 27 62 / press@crd.org

Kubansk människorättsförsvarare utsatt för ytterligare en attack12.10.2021 22:13:26 CEST | Pressmeddelande

Idag har människorättsförsvararen María Elena Mir Marrero utsatts för en attack i Kuba och aktiverat sitt larm via larmsystemet Natalia Project. María Elena Mir Marrero är en framstående aktivist som kämpar för yttrandefrihet och föreningsfrihet i Kuba. Dagens attack är den senaste i raden av flera – María Elena Mir Marrero har upprepade gånger trakasserats och suttit fängslad för sitt arbete för en demokratisering av landet.

Kritik mot ökade befogenheter för ordningsvakter 11.10.2021 09:29:12 CEST | Pressmeddelande

Tidigare i år släpptes utredningen En ny lag om ordningsvakter m.m. (SOU 2021:38), som bland annat föreslår ökade befogenheter för ordningsvakter. Civil Rights Defenders är en av de aktörer som nu inkommer med ett remissvar och lämnar synpunkter på utredningens förslag. Vi är positiva till flera av utredningens förslag, men riktar även allvarlig kritik. Nedan listar vi ett urval av kritiken: Brister som Civil Rights Defenders identifierat Civil Rights Defenders är kritisk till samtliga förslag om att utöka ordningsvakters befogenheter. Vi menar att det är viktigt med restriktivitet gällande ordningsvakters rätt att använda våld och andra tvångsmedel som inskränker enskildas fri- och rättigheter. Vi är kritiska till förslaget om ordningsvakters rätt att transportera individer enligt LOB och PL. Transporter utgör en del av ett frihetsberövande av en person, vilket innebär att det är en mycket ingripande åtgärd. Vi är kritiska till förslaget som rör ordningsvakters rätt att kroppsvisitera

Ny regering i konfliktfyllt Etiopien – vad kan vi förvänta oss?1.10.2021 11:43:16 CEST | Pressmeddelande

Nu på måndag, den 4 oktober, bildar premiärminister Abiy Ahmed ny regering i Etiopien efter att ha vunnit parlamentsvalet tidigare i år. För två år sedan tilldelades han Nobels fredspris efter att ha arbetat fram ett fredsavtal med grannlandet Eritrea och omvärldens förhoppningar på utvecklingen i regionen var stora. Men den positiva utvecklingen gällande mänskliga rättigheter i landet har på senare tid stannat tvärt. Valet tidigare i år bojkottades av flera partier och hölls mitt under brinnande konflikt, bland annat i Tigrayregionen i norr.

Koordinerad attack mot ryska civilsamhället - listan över “utländska agenter” utökas30.9.2021 11:06:43 CEST | Pressmeddelande

I en koordinerad attack mot det ryska civilsamhället stämplades igår, 29 september, fyra organisationer, 22 individer och en oregistrerad förening som “utländska agenter” av ryska myndigheter. Bland dessa finns det oberoende medie- och människorättsprojektet OVD-Info, mottagare av priset Civil Rights Defender of the Year Award 2021. Civil Rights Defenders är djupt oroade över utvecklingen och fördömer myndigheternas agerande.

Ryska demokratiaktivister utses till årets människorättsförsvarare23.9.2021 07:30:17 CEST | Pressmeddelande

Det ryska människorätts- och mediaprojektet OVD-Info tilldelas Civil Rights Defender of the Year Award 2021. OVD-Info är en livlina för de tusentals människor som drabbas av politisk förföljelse i Ryssland. I tio år har de publicerat data om arresteringar av fredliga demonstranter och bistått dem med juridisk hjälp. OVD-Info får priset för att de vågar kritisera den ryska regimens kränkningar av mänskliga rättigheter, trots att utrymmet för oliktänkande krymper i rasande takt.