Civilutskottet i riksdagen vill att regeringen snarast utreder nuvarande resegarantisystem

Riksdagens civilutskott beslöt idag att be regeringen snarat tillsätta en utredning med uppgift om att utreda det nuvarande resegarantisystemet. Samtliga partier ställde sig bakom förslaget. Brister i nuvarande system för resegarantier har blivit uppenbara under pandemin.

– Pandemin har blottlagt många brister i nuvarande garantisystem. Vi har uppmärksammat regeringen på detta och även haft en dialog med övriga partier i riksdagen. Det är positivt att civilutskottet nu på detta tydliga sätt anmodar regeringen att utreda detta, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för resebranschorganisationen SRF.

Civilutskottet vill även att det utreds om inte bara paketresor utan även flygbiljetter skall omfattas av resegarantier.

– Vi har länge tyckt att även de konsumenter som enbart köper en flygbiljett skall ha samma skydd som de som köper hela researrangemang. Vi välkomnar därför att detta även ingår i det som regeringen skall utreda, säger Didrik von Seth.

Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, SRF, har cirka 300 medlemsföretag som sysselsätter 7 800 anställda. De stod för mer än 80 procent av svenska resebyråers och researrangörers omsättning på 60 miljarder kronor 2019. SRF arbetar för sunda konkurrensförhållanden och en positiv utveckling av den svenska resebranschen. Medlemskap i SRF innebär en kvalitetsstämpel och krav på att följa SRF:s riktlinjer och stadgar.

Trots förslag till stöd – resenärer riskerar att inte få tillbaka sina pengar16.12.2020 09:42:25 CET | Pressmeddelande