Corline Biomedical AB: Kardium behandlar första USA-patienterna i registreringsgrundande studie med CHS™-coatad kateter

Corlines kund Kardium meddelar att de första USA-baserade patienterna erhållit behandling med bolagets Globe®-kateter mot hjärtarytmi. Ingreppet utgör också första gången som Corline CHS-yta används kliniskt i USA. Patienterna behandlades av personal på Mount Sinai-sjukhuset i New York och är en del av PULSAR-studien som kommer att ligga till grund för registrering och kommersialisering av Kardiums Globe® PF‑system för behandling av hjärtarytmi med hjälp av ablationsterapi. Kardiums Globe®-kateter är coatad med Corlines antitrombotiska CHS-teknik.

PULSAR IDE-studien kommer att rekrytera mer än 400 patienter fördelat på 35 siter i USA, Kanada och EU och erhöll nyligen godkännande och IDE (investigational device excempt) av den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA. Studien är en fortsättning av den framgångsrika studien PULSE EU med 69 patienter som nyligen publicerade resultat med 100 % behandlingseffekt och bättre säkerhet än konkurrenterna.

Den nya studien PULSAR IDE utvärderar säkerhet och effekt med Kardiums behandling och utgör underlag för registrering och kommersialisering av Globe® PF-systemet.

För mer information se: https://kardium.com/news/kardium-announces-first-us-procedures-in-pulsar-study-of-globe-pulsed-field-system/

Henrik Nittmar, VD i Corline Biomedical AB, kommenterar
”Det är inspirerande att den viktiga PULSAR IDE-studien nu fortsätter med inkludering av amerikanska patienter. För Corline är det centralt för att det markerar ytterligare ett stort steg på vägen mot kommersialisering av Kardiums Globe-kateter som vi tror har en mycket stor potential, men också för att CHS-tekniken nu exponeras mot amerikanska regulatoriska myndigheter och kunder.”

Vid frågor, vänligen kontakta
Henrik Nittmar, VD
E-post: henrik.nittmar@corline.se

Redeye AB är Corlines Certified Adviser.

Corline Biomedical AB, noterat på First North Growth Market (CLBIO), arbetar med den kroppsegna substansen heparin och har utvecklat en portfölj med läkemedelskandidater för användning i anslutning till organ- och celltransplantation. Bolaget är i färd med att inleda fas 2-studier för Renaparin®, en kandidat för vilken Corline har erhållit särläkemedelsdesignering (”Orphan Drug”) i Europa och USA och som är under utveckling för att förbättra utfallet av njurtransplantation. Sedan tidigare ytbelägger bolaget medicintekniska produkter och har bland annat behandlat över 100 000 hjärtstentar som implanterats i patienter. Bolaget har tecknat avtal om samarbete med ett antal nya medicinteknikbolag i USA och Kanada. Läkemedelskandidaterna och de medicintekniska produkterna är baserade på samma grundteknologi.

Corline Biomedical AB uppdaterar sin strategiska plan för att accelerera vägen fram till lönsamhet och höjer framtida försäljningspotential12.9.2024 08:40:00 CEST | Pressmeddelande

Corline Biomedical AB (”Corline”) uppdaterar sin strategiska plan med målet att under 2026 nå positivt EBIT och kassaflöde och därigenom maximera aktieägarvärde på kort och lång sikt. Bolaget skall under de kommande 18 månaderna fokusera på sin kärnaffär med CHS™-leverans till medicinteknikkunder. Parallellt kommer GMP-produktion införas i bolagets egen regi och produktionsuppskalning ske för Renaparin® samt för att möta framtida krav på CHS™-produkten. I väntan på egen GMP-kapacitet, kommer bolagets egen kliniska studie inom njurtransplantation att pausas. Corline arbetar utifrån en gemensam plattformsteknologi med två produkter: CHS™ som används av medicinteknikkunder som behöver en antitrombotisk yta på produkter som kommer i blodkontakt, ochRenaparin® som är ett läkemedel i klinisk utvecklingsfas 2 inom njurtransplantation och som utvärderas av kunder inom den framväxande industrin för regenerativ medicin. CHS™ står inför lansering på den amerikanska marknaden via bolagets kund Kar

Tractions delårsrapport för Q3-24 kommer att offentliggöras den 25 oktober 20246.9.2024 14:00:00 CEST | Pressmeddelande

Tractions delårsrapport för Q3-24 kommer att offentliggöras den 25 oktober 2024 Tractions delårsrapport för perioden januari-september 2024 kommer att publiceras den 25 oktober kl. 13.00 och inte den 24 oktober vilket tidigare kommunicerats. Stockholm den 6 september 2024 Petter Stillström VD AB Traction Bilaga PR Tractions delårsrapport för Q3-24 kommer att offentliggöras den 25 oktober 2024