NASDAQ OMX

Corline Biomedical AB: Ytterligare Vinnovaanslag till nya indikationer för Renaparin

Corline Biomedical AB ("Corline" eller "Bolaget") meddelar att en projektansökan som syftar till att utvidga användningen av bolagets produkt Renaparin - för lungtransplantation och som skydd mot kärlskada in vivo - har beviljats ytterligare bidrag från SWElife/Vinnova om totalt 2,19 MSEK, i tillägg till de tidigare anslagna 1,76 MSEK. Total projektbudget är cirka 7,9 MSEK, varav Vinnova bidrar med 3,95 MSEK. Corline är koordinator i projektet som utförs tillsammans med två forskagrupper vid Uppsala universitet. Projektet utförs under totalt 24 månaders tid.

Som meddelades i slutet av 2017, fortsätter det framgångsrika samarbete som inleddes med två forskargrupper vid Akademiska sjukhuset och Uppsala universitet, dels Institutionen för immunologi, genetik och patologi, dels Institutionen för Kirurgiska vetenskaper, i syfte att vidareutveckla Renaparin för användning inom nya indikationsområden. Målet är att ta fram Proof of Concept-data i stordjursmodell för Renaparin-behandlade lungor inför transplantation, samt för reparation av kärlskada med hjälp av Renaparin direkt i patient (in vivo).

Utvidgningen till nya indikationer bygger på den utveckling som gjorts av Renaparin för njurtransplantation och data som tagits fram i detta projekt. Viktiga komponenter i utvidgningsstrategin är den nyligen säkrade särläkemedelsstatusen i EU och USA som, förutom njurar, omfattar transplantation av samtliga typer av solida organ, samt det godkända USA-patentet för reparation av kärl i både transplantationssammanhang och direkt i patient. Genom dessa komponenter erbjuds skydd av framtida produkter också inom de indikations­områden som utvecklas i det nya projektet. Dessutom räknar Bolaget med ytterligare synergier genom att kunna utnyttja toxikologidata och regulatoriska filer från njurprojektet.

Swelife, som nu beslutat om en tilläggsfinansiering till projektetet om 2,19 MSEK, är ett strategiskt innovationsprogram som finansieras av regeringen via innovationsmyndigheten Vinnova och av programmets deltagande parter inom akademin, hälso- och sjukvården och näringslivet. Målet är att stärka life science-Sverige och förbättra folkhälsan.

Henrik Nittmar, VD i Corline Biomedical AB, kommenterar
"Utvidgningen till nya indikationer för Renaparin är en satsning som potentiellt kan ha mycket stor påverkan på Corlines framtida utveckling som bolag. Omfattningen med en budget om totalt 7,9 MSEK är betydande och jag menar att det finns goda möjligheter att nå framgång i det här projektet, inte minst med tanke på att vi arbetar med ledande partners inom vart och ett av de nya indikationsområdena. Tilläggsfinansieringen som nu beslutats av SWElife/Vinnova ger projektet legitimitet och ger också möjlighet att hålla ett högt tempo i utvecklingen".

Vid frågor, vänligen kontakta

Henrik Nittmar, VD

E-post: henrik.nittmar@corline.se

Sedermera Fondkommission är Corlines Certified Adviser.

Denna information är sådan information som Corline Biomedical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 mars 2018.

Corline Biomedical AB arbetar med den kroppsegna substansen heparin och har utvecklat en portfölj med läkemedelskandidater för användning i anslutning till organ- och celltransplantation. Bolaget planerar kliniska studier inom diabetes typ 1 och njurtransplantation, för vilket Corline även har erhållit särläkemedelsstatus ("Orphan Drug"). Inom ramen för helägda dotterbolaget Corline Pharma AB utvärderas in vivo-administration av Corlines heparinsubstans.

Source: Corline Biomedical AB via Globenewswire

NASDAQ OMX

Följ NASDAQ OMX

Senaste pressmeddelandena från NASDAQ OMX