Svensk Handel

Coronakrisen slår fortsatt hårt mot modehandeln

Dela
Stilindex från Svensk Handel Stil visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 19,3 procent i juni jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen minskade med 30,1 procent under månaden.
Klädhandeln tappade 19,3 % och skohandeln 30,1 %, jämfört med samma månad förra året.
Klädhandeln tappade 19,3 % och skohandeln 30,1 %, jämfört med samma månad förra året.

 Butiker och e-handel

Juni 2020 Ackumulerat 2020

Kläder

- 19,3 % - 17,7 %

Skor

- 30,1 % - 34,3 %

Kommentarer från Svensk Handel

– Stora delar av modehandeln befinner sig fortfarande mitt i coronakrisen. Även om kunderna sakta börjar komma tillbaka till butikerna är försäljningstappen fortsatt omfattande. I juni tappade klädhandeln nästan 20 procent och skohandeln hela 30 procent. Situationen är mycket allvarlig, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

– Det är fjärde månaden i rad som vi tvingas bevittna dramatiska minustal för modehandeln och många företag kämpar för sin överlevnad. Utöver att det är en tuff situation för företagen är det också ett hot mot många stadskärnor. Landets kläd- och skobutiker är viktiga för att skapa levande och attraktiva platser, säger Mats Hedenström.

– I ett läge där modehandeln behöver politikens stöd för att ta sig igenom en exceptionell kris gör regeringen precis tvärtom när de väljer att gå vidare med en straffskatt på kläder och skor. Det är tondövt och riskerar att bli nådastöten som tvingar modebutiker att stänga igen, säger Mats Hedenström.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Klädhandeln tappade 19,3 % och skohandeln 30,1 %, jämfört med samma månad förra året.
Klädhandeln tappade 19,3 % och skohandeln 30,1 %, jämfört med samma månad förra året.
Ladda ned bild
Mats Hedenström är näringspolitisk chef på Svensk Handel.
Mats Hedenström är näringspolitisk chef på Svensk Handel.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljningsutvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. Från och med mars 2018 inkluderar Stilindex även e-handelsförsäljningen bland de ingående företagen. Stilindex visar därmed fortsättningsvis på försäljningsutvecklingen för fysiska jämförbara butiker och deras e-handel sammanslaget. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 995 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye