CUPRA Formentor med 5-cylindrar, driftläge och momentfördelning

CUPRA presenterar Formentor VZ5 med prestanda som kommer att lyfta varumärket till en helt ny nivå. Körglädje på banan är garanterad med momentfördelning, "Drift"-läge och Akebono-bromsar, dessutom tillverkas den endast i en begränsad upplaga på 7.000 exemplar.

• CUPRA Formentor VZ5 är bestyckad med en femcylindrig 2.5 TSI-motor som levererar 390 hk och 480 Nm.
  • Det gör VZ5 till ett prestandafenomen och det yttersta uttrycket för förbränningsmotorprestanda, accelerationen från 0 till 100 km/h går på snabba 4,2 sekunder
  • Det integrerade momentfördelningssystemet ser till att leverera exakt dos motorkraft till de enskilda hjulen: fram, bak, vänster och höger
  • 18” högprestandabromsar med 6-kolvsok från Akebono, exklusiva CUPRA 20" lättmetallfälgar
  • För VZ5 står köregenskaper och körglädje i centrum och körläget ”Drift” lyfter bankörning till en ny nivå
  • En begränsad upplaga på endast 7.000 exemplar gör CUPRA Formentor VZ5 än mer unik

Martorell, Spanien, 7 juli 2021, CUPRA Formentor är märkets första helt egenutvecklade modell, med introduktionen av CUPRA Formentor VZ5, tar nu den spanska biltillverkaren Formentor till en ny nivå.

Med fem cylindrar, ännu vassare kördynamik och en förfinad körupplevelse, är CUPRA Formentor VZ5 något alldeles extra och unikt.

”CUPRA Formentor VZ5 flyttar fram gränserna med sin mycket lovordade femcylindriga bensinmotor. Och genom att låta den höga prestandan avspeglas i exteriördesignen, visar den alla bilälskare att VZ5 är det yttersta uttrycket för förbränningsmotorprestanda”, säger Wayne Griffiths, VD för CUPRA och SEAT.

Den femcylindriga 2.5 liters TSI-motorn i CUPRA Formentor VZ5 levererar 390 hk och ett vridmoment på 480 Nm vilket utlovar extra körglädje bakom ratten.

CUPRA Formentor VZ5 är en högprestandabil som för in något nytt, dynamiskt och verkligt kittlande på marknaden.

Mer detaljerad information om modellen hittar du i pressmaterialet nedan.

CUPRA är en okonventionell utmanare, med stimulerande design och modern prestanda inspirerar varumärket världen från Barcelona med progressiva produkter och upplevelser. CUPRA lanserades 2018 som fristående varumärke och har ett eget huvudkontor och racinggarage i Martorell, Barcelona. Dessutom finns ett världsomspännande återförsäljarnätverk.

Under 2020 höll CUPRA sitt starka momentum med en tillväxt på 11% och 27 400 sålda fordon tack vare CUPRA Atecas och CUPRA Leons starka dragningskraft samt lanseringen av CUPRA Formentor, den första modellen som unikt designats och utvecklats för varumärket. År 2021 syftar CUPRA till att bevisa att elektrifiering och prestanda är en perfekt matchning med lansering av plug-in hybridversionerna av CUPRA Fromentor och varumärkets första 100% elektriska modell, CUPRA el-Born. CUPRA Tavascan blir varumärkets andra helelektriska modell och kommer att nå marknaden 2024.

CUPRA kommer i år att delta i det världsomspännande elektriska SUV-racet Extreme E. Dessutom är varumärket FC Barcelonas officiella bil- och mobilitetsparter och World Padel Tours premiumsponsor. CUPRA Tribe består av ett team ambassadörer som delar varumärkets värderingar, bestående av den tyska proffsmålvakten Marc ter Stegen, den svenska racingföraren Mattias Ekström och fyra av de bästa padelspelarna i världen.