CUPRA Sverige

CUPRA ingår partnerskap med Svenska Padelförbundet

Dela
Målsättningen är att tillsammans utveckla padel på den svenska marknaden med stort fokus på barn- och ungdomsverksamheten. CUPRA blir också huvudsponsor till Swedish Padel Tour och partner till det svenska landslaget.
Helena Sjöberg Tufvesson, marknadschef på CUPRA Sverige och Calle Åkesson, verksamhetschef på Svenska Padelförbundet ser fram emot samarbetet.
Helena Sjöberg Tufvesson, marknadschef på CUPRA Sverige och Calle Åkesson, verksamhetschef på Svenska Padelförbundet ser fram emot samarbetet.
  • CUPRA blir officiell bilpartner till Svenska Padelförbundet med CUPRA Formentor och titelpartner till den Svenska Padeltouren
  • Syftet med partnerskapet är att tillsammans utveckla och lyfta padelsporten i Sverige, med ett extra fokus på att stödja barn- och ungdomsverksamheten och dess lovande talanger
  • Genom sin närvaro inom padelsporten kan CUPRA nå en målgrupp som delar dess vision om passion, vilja, sportighet och en modern livsstil
  • CUPRA är redan idag en betydande partner av den internationella padelarenan vilket gör samarbetet på svenska marknaden helt naturlig

Södertälje, 17 december 2020, Padel är den snabbast växande sporten i både Sverige och Europa. Intresset för sporten ökar lavinartat och idag finns nästan 500.000 aktiva utövare i Sverige. Det nya bilmärket CUPRA har internationellt ett stark engagemang inom sporten då märket är huvudsponsor till International Padel Federation och premiumsponsor till World Padel Tour (WPT). Dessuotm har märket satt ihop ett elitlag av CUPRA ambassadörer med de fem bästa padelspelarna i världen Fernando Belasteguín, Pablo Lima, Alejandra Salazar, Ariana Sánchez, Ale Galán (Spanien), Sofia Araujo (Portugal). Dessutom är CUPRAs första exklusivt utvecklade modell Formentor officell partnerbil till WPT. CUPRA etablerar nu även en stark närvaro på den svenska marknaden.

Ett viktigt steg i sin etablering inom padel är att CUPRA Sverige nu ingår ett partnerskap med Svenska Padelförbundet. Målet med samarbetet är att tillsammans utveckla padel på den svenska marknaden, där stort fokus kommer att ligga på barn- och ungdomsverksamheten.

CUPRA Sveriges marknadschef, Helena Sjöberg-Tufvesson, berättar, ”CUPRAs närvaro inom padel gör det möjligt för oss att nå en målgrupp som delar vår passion, driv, sportighet och en aktiv modern livsstil. Vi ser Svenska Padelförbundet som en naturlig partner, vi delar viktiga värderingar och befinner oss på samma tillväxtresa. Vi tror att padeln kan göra mycket för både folkhälsan och ungdomssporten i Sverige. Padel växer explosionsartat och det är en fantastisk plattform för en aktiv livsstil. Vi ser att det inte är helt lätt för barn och ungdomar att fullt ut satsa på padeln. Vi vill göra en insats för att stödja både bredden och talanger att nå sina padeldrömmar.”

CUPRA Formentor blir partnerskapets officiella bil. Modellen är en sportig prestandabil som kombinerar SUV:ens terrängegenskaper med halvkombins sportiga karaktär och coupéns smidiga siluett. Under första kvartalet 2021 öppnar försäljningen av en elektrifierad version, CUPRA Formentor e-Hybrid, en plug-in Hybrid med en helt utsläppsfri räckvidd på 50 km.

Partnerskapet innebär att CUPRA stöttar Svenska Padelförbundets vision ”Padel för alla, genom hela livet”. Förutom det gemensamma samarbetet i Barn & Ungdom’s utveckling är CUPRA huvudsponsor till Swedish Padel Tour och partner till det svenska landslaget.

”Det ska bli väldigt roligt och spännande att samarbeta med CUPRA. De är ett nytt bilmärke som vill sätta sina modeller på kartan i ett padelsammanhang. Internationellt är CUPRA partner till både World Padel Tour och det internationella padelförbundet, FIP. Vi väldigt glada och tacksamma för att CUPRA nu satsar på svensk padel och deras engagemang kommer betyda mycket för utvecklingen av vår verksamhet. Vi ser fram emot att växa tillsammans med CUPRA”, säger Calle Åkesson, Verksamhetschef på Svenska Padelförbundet.

Första gemensamma aktiveringen blir under CUPRA Swedish Padel Tour som startar i mars 2021.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Helena Sjöberg Tufvesson, marknadschef på CUPRA Sverige och Calle Åkesson, verksamhetschef på Svenska Padelförbundet ser fram emot samarbetet.
Helena Sjöberg Tufvesson, marknadschef på CUPRA Sverige och Calle Åkesson, verksamhetschef på Svenska Padelförbundet ser fram emot samarbetet.
Ladda ned bild
CUPRA Formentor e-Hybrid, märkets  första exklusivt designade och utvecklade modell med en elektrifierad drivlina, blir partnerskapets officiella bil.
CUPRA Formentor e-Hybrid, märkets första exklusivt designade och utvecklade modell med en elektrifierad drivlina, blir partnerskapets officiella bil.
Ladda ned bild
Tillsammans ska CUPRA och Svenska Padelförbundet utveckla padel på den svenska marknaden med stort fokus på barn- och ungdomsverksamheten.
Tillsammans ska CUPRA och Svenska Padelförbundet utveckla padel på den svenska marknaden med stort fokus på barn- och ungdomsverksamheten.
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

CUPRA är en okonventionell utmanare från SEAT Group, baserat på stimulerande design och modern prestanda. Sedan lanseringen som ett sjävständigt varumärke 2018 har försäljningen ökat och CUPRA stängde 2019 med en tillväxt på 72% jämfört med föregående år och nästan 25 000 sålda enheter. 2020 kom CUPRA Leon och CUPRA Formentor, den första modellen designad speciellt för varumärket, ut på marknaden. CUPRA utökar sitt återförsäljarnätverk till att nå nästan 520 specialiserade försäljningsställen runt om i världen till slutet av 2020.

CUPRA passade på att fira sin 2-årsdag med invigningen av det nya huvudkontoret ”CUPRA Garage” i Martorell (Barcelona), en anläggning på 2 400 m2 precis intill SEATs högkvarter. CUPRA har också en egen fabrik för tävlingsbilar, CUPRA Racing Factory, som bl.a. utvecklat den första helt eldrivna standardvagnsracern ”CUPRA e-Racer”. Dessutom har CUPRA blivit det första bilmärket som deltar i Extreme E, den extrema racingserien med elektriska SUV:ar.

Förutom att bli F.C. Barcelonas exklusiva bil- och mobilitetspartner och World Padel Tours premiumsponsor, har CUPRA har bildat ett elitlag av ambassadörer, inklusive den tyska målvakten Marc ter Stegen, den svenska racingföraren Mattias Ekström och fem av de bästa padelspelarna i världen.

Följ CUPRA Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från CUPRA Sverige

SEAT S.A. når högsta rörelseresultatet genom tiderna tack vare rekord-resultat för CUPRA, en tvåsiffrig tillväxt för SEAT och ökad effektivitet21.3.2024 12:24:36 CET | Pressmeddelande

Rörelseresultatet nådde rekordhöga 625 miljoner euro, en avkastning på försäljningen på 4,4% och omsättningen ökade till 14,3 miljarder euro förra året Nya investeringar i hela varumärket SEAT med facelifts för Ibiza och Arona samt uppdateringar för Leon och Ateca Under 2024 lanseras CUPRA Tavascan och CUPRA Terramar, som del i märkets hittills största produktoffensiv CUPRA lanseras i USA i slutet av årtiondet Elektrifieringen av Martorell går framåt med full fart Barcelona, Spanien 21/03/2024. Idag presenterade SEAT S.A. sina resultat för 2023 tillsammans med sin strategi för de kommande åren. Under förra året nåddes, enligt International Accounting Rules (IFRS), ett rekordhögt rörelseresultat på 625 miljoner euro, en ökning med 592 miljoner euro (2022: 33 miljoner euro). Det representerar en förbättrad avkastning på försäljningen med 4,1 procentenheter, från 0,3 % till 4,4 %. Årsomsättningen nådde också en historisk nivå på 14.333 miljarder euro, 31,0 % mer än 2022 (10.941 miljarder)

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye