CUPRA ingår partnerskap med Svenska Padelförbundet
Målsättningen är att tillsammans utveckla padel på den svenska marknaden med stort fokus på barn- och ungdomsverksamheten. CUPRA blir också huvudsponsor till Swedish Padel Tour och partner till det svenska landslaget.

- CUPRA blir officiell bilpartner till Svenska Padelförbundet med CUPRA Formentor och titelpartner till den Svenska Padeltouren
- Syftet med partnerskapet är att tillsammans utveckla och lyfta padelsporten i Sverige, med ett extra fokus på att stödja barn- och ungdomsverksamheten och dess lovande talanger
- Genom sin närvaro inom padelsporten kan CUPRA nå en målgrupp som delar dess vision om passion, vilja, sportighet och en modern livsstil
- CUPRA är redan idag en betydande partner av den internationella padelarenan vilket gör samarbetet på svenska marknaden helt naturlig
Södertälje, 17 december 2020, Padel är den snabbast växande sporten i både Sverige och Europa. Intresset för sporten ökar lavinartat och idag finns nästan 500.000 aktiva utövare i Sverige. Det nya bilmärket CUPRA har internationellt ett stark engagemang inom sporten då märket är huvudsponsor till International Padel Federation och premiumsponsor till World Padel Tour (WPT). Dessuotm har märket satt ihop ett elitlag av CUPRA ambassadörer med de fem bästa padelspelarna i världen Fernando Belasteguín, Pablo Lima, Alejandra Salazar, Ariana Sánchez, Ale Galán (Spanien), Sofia Araujo (Portugal). Dessutom är CUPRAs första exklusivt utvecklade modell Formentor officell partnerbil till WPT. CUPRA etablerar nu även en stark närvaro på den svenska marknaden.
Ett viktigt steg i sin etablering inom padel är att CUPRA Sverige nu ingår ett partnerskap med Svenska Padelförbundet. Målet med samarbetet är att tillsammans utveckla padel på den svenska marknaden, där stort fokus kommer att ligga på barn- och ungdomsverksamheten.
CUPRA Sveriges marknadschef, Helena Sjöberg-Tufvesson, berättar, ”CUPRAs närvaro inom padel gör det möjligt för oss att nå en målgrupp som delar vår passion, driv, sportighet och en aktiv modern livsstil. Vi ser Svenska Padelförbundet som en naturlig partner, vi delar viktiga värderingar och befinner oss på samma tillväxtresa. Vi tror att padeln kan göra mycket för både folkhälsan och ungdomssporten i Sverige. Padel växer explosionsartat och det är en fantastisk plattform för en aktiv livsstil. Vi ser att det inte är helt lätt för barn och ungdomar att fullt ut satsa på padeln. Vi vill göra en insats för att stödja både bredden och talanger att nå sina padeldrömmar.”
CUPRA Formentor blir partnerskapets officiella bil. Modellen är en sportig prestandabil som kombinerar SUV:ens terrängegenskaper med halvkombins sportiga karaktär och coupéns smidiga siluett. Under första kvartalet 2021 öppnar försäljningen av en elektrifierad version, CUPRA Formentor e-Hybrid, en plug-in Hybrid med en helt utsläppsfri räckvidd på 50 km.
Partnerskapet innebär att CUPRA stöttar Svenska Padelförbundets vision ”Padel för alla, genom hela livet”. Förutom det gemensamma samarbetet i Barn & Ungdom’s utveckling är CUPRA huvudsponsor till Swedish Padel Tour och partner till det svenska landslaget.
”Det ska bli väldigt roligt och spännande att samarbeta med CUPRA. De är ett nytt bilmärke som vill sätta sina modeller på kartan i ett padelsammanhang. Internationellt är CUPRA partner till både World Padel Tour och det internationella padelförbundet, FIP. Vi väldigt glada och tacksamma för att CUPRA nu satsar på svensk padel och deras engagemang kommer betyda mycket för utvecklingen av vår verksamhet. Vi ser fram emot att växa tillsammans med CUPRA”, säger Calle Åkesson, Verksamhetschef på Svenska Padelförbundet.
Första gemensamma aktiveringen blir under CUPRA Swedish Padel Tour som startar i mars 2021.
Nyckelord
Kontakter
Susanne KarlssonPR ansvarig
Tel:070-5086911susanne.karlsson@seat.seBilder


Dokument
Länkar
Om
CUPRA är en okonventionell utmanare från SEAT Group, baserat på stimulerande design och modern prestanda. Sedan lanseringen som ett sjävständigt varumärke 2018 har försäljningen ökat och CUPRA stängde 2019 med en tillväxt på 72% jämfört med föregående år och nästan 25 000 sålda enheter. 2020 kom CUPRA Leon och CUPRA Formentor, den första modellen designad speciellt för varumärket, ut på marknaden. CUPRA utökar sitt återförsäljarnätverk till att nå nästan 520 specialiserade försäljningsställen runt om i världen till slutet av 2020.
CUPRA passade på att fira sin 2-årsdag med invigningen av det nya huvudkontoret ”CUPRA Garage” i Martorell (Barcelona), en anläggning på 2 400 m2 precis intill SEATs högkvarter. CUPRA har också en egen fabrik för tävlingsbilar, CUPRA Racing Factory, som bl.a. utvecklat den första helt eldrivna standardvagnsracern ”CUPRA e-Racer”. Dessutom har CUPRA blivit det första bilmärket som deltar i Extreme E, den extrema racingserien med elektriska SUV:ar.
Förutom att bli F.C. Barcelonas exklusiva bil- och mobilitetspartner och World Padel Tours premiumsponsor, har CUPRA har bildat ett elitlag av ambassadörer, inklusive den tyska målvakten Marc ter Stegen, den svenska racingföraren Mattias Ekström och fem av de bästa padelspelarna i världen.
Följ CUPRA Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från CUPRA Sverige
CUPRAs första 100% elbil testas vid -30ºC7.4.2021 15:17:20 CEST | Pressmeddelande
Inför världspremiären i maj genomför man de sista tuffa testerna på CUPRAs första 100% elbil CUPRA Born. Bara några kilometer från Polcirkeln, i -30ºC, säkerställer CUPRAs team att all teknik, prestanda, dynamik, bromsprecision och komfort fungerar optimalt.
CUPRA ger sig in i världens mest extrema tävling, nu drar Extreme E igång1.4.2021 09:27:54 CEST | Pressmeddelande
Svenska Mattias Ekström ställer upp tillsammans med tyska Claudia Hürtgen i Extreme E. De kommer tillsammans att ratta CUPRAs el-SUV på 544 hästkrafter, över fem kontinenter i helt skilda, extrema miljöer. Tävlingen är unik som utöver att promota e-mobilitet också bär ett budskap om hållbarhet och jämställdhet. Första deltävlingen går av stapeln i helgen med ökentema i Saudiarabien.
Hur förbereder sig Mattias Ekström för en extrem, elektrisk utmaning?24.3.2021 11:11:19 CET | Pressmeddelande
Strax går startskottet för ett extremt utmanande race - Extreme E, en serie där förarna tävlar i eldrivna SUV:ar, över fyra olika kontinenter, i fem tuffa, helt olika terräng- och klimatförhållanden. Mattias Ekström CUPRAs e-ambassadör och racingförare tar hjälp av svenska CUPRA ambassadör Madeleine Vall för att gå in i tävlingen i optimal form och för att vinna.
CUPRA fortsätter som officiell bilpartner till STCC15.3.2021 11:28:50 CET | Pressmeddelande
CUPRA har djupa rötter inom racing och är ett progressivt varumärke med elektrifierad prestanda som prioritet. Tillsammans med STCC, PWR Racing och CUPRA Dealer Team fortsätter varumärket stödja skandinavisk elitracing och delar visionen om elektrifierad racing.
Simon Vasquez blir CUPRA Sveriges ambassadör5.3.2021 11:12:20 CET | Pressmeddelande
Simon Vasquez tar plats i CUPRAs tribe, den framgångsrika padelspelaren har i uppdrag, som CUPRAs officiella ambassadör, att marknadsföra och representera varumärket som också är titelpartner till CUPRA Swedish Padel Tour 2021.
Fem stjärnor för CUPRA Formentor i Euro NCAPs striktare säkerhetstester3.3.2021 11:58:05 CET | Pressmeddelande
CUPRA Formentor får mycket höga betyg i alla Euro NCAPs testkategorier: skydd av vuxna, skydd av barn, oskyddade trafikanter och förarstödsystem, sammanlagt ger det högsta säkerhetsbetyg, fem stjärnor.
CUPRA firar treårsjubileum och går in i en ny era med CUPRA Born22.2.2021 15:28:51 CET | Pressmeddelande
Med sex plug-in hybridversioner och den första 100% elektriska modellen någonsin, CUPRA Born, visar CUPRA att elektrifiering och prestanda är en perfekt kombination.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum