CUPRA Sverige

CUPRA ökar försäljningen med 93% och bidrar till SEAT S.A.s ekonomiska vändning

Dela
Med CUPRA Formentor, nådde CUPRA nya höjder 2022. Märkets första fristående modell stod för mer än en fjärdedel av SEAT S.A.s totala försäljning.
  • CUPRA nådde all time high med över 150 000 levererade fordon
  • Den okonventionella utmanaren blev Europas snabbast växande bilmärke
  • Totalt minskade SEAT S.A.s leveranser med 18,1% till 385 600 på grund av försörjningsbrist
  • För långsiktig stabilitet prioriterade SEAT S.A. CUPRAs modeller med högre marginal framför SEAT

CUPRA fortsatte att prestera framgångsrikt under 2022 med totalt 152 900 levererade bilar, en ökning med 92,7% jämfört med året innan (79 300). Resultatet bidrog till bolagets finansiella vändning under ett år präglat av den fortsatta bristen på halvledare och andra viktiga komponenter. Totalt stängde SEAT S.A. böckerna 2022 med 385 600 levererade bilar, en minskning med 18,1% jämfört med 2021 (470 500).

"2022 var ett oförutsägbart år, men vi gjorde verkligen det bästa av det", säger Wayne Griffiths, VD för SEAT och CUPRA. "CUPRA fortsatte att överträffa förväntningarna och befäste sin position som Europas snabbast växande bilmärke. Våra enastående leveranssiffror visar att efterfrågan på märket och dess elektrifierade fordon inte visar några tecken på att bromsa in."

”På grund av fortsatt brist på halvledare och andra viktiga komponenter, fattade vi det strategiska beslutet att prioritera CUPRAs modeller med högre marginal framför SEAT”, fortsatte Griffiths. ”Detta påverkade oundvikligen det antal bilar vi levererade av märket SEAT, men var av största vikt för att ge företaget långsiktig stabilitet.”

Tyskland fortsätter som SEAT S.A.s ledande marknad, med 105 300 sålda bilar, en ökning med 1,2% jämfört med 2021 (104 100). Spanien behåller sin position som företagets näst största marknad med 62 900 sålda bilar, 23,1% lägre än året innan (81 800), följt av Storbritannien, med 36 600 sålda bilar, 27,9% lägre än 2021 (50 700). Italien gick om Frankrike som bolagets fjärde största marknad. Försäljningen i Italien nådde 25 300, 8,6% lägre än 2021 (27 600), medan leveranserna i Frankrike sjönk 31,1% från 31 200 till 21 500. Förutom de fem största länderna ökade försäljningen med 7,6% i Portugal till 7 800.

Sverige

CUPRAs framgångar under 2022 var framträdande även på den svenska marknaden, med en ökad orderingång på 155% och ökade leveranser med 197% jämfört med föregående år. Totalt registrerade CUPRA Sverige 3 675 bilar, varav 63% elbilar. Märkets 100% eldrivna modell, CUPRA Born, stod för majoriteten av försäljningen, totalt levererades 2 330 bilar och orderingången landade på 3 300 bilar. CUPRA Born sålde näst bäst i sitt segement och var klart drivande i CUPRAs expansiva tillväxt i Sverige, som uppgick till +155% mot föregående år.

2022: CUPRA och SEAT i siffror

Under ledning av bästsäljaren CUPRA Formentor, nådde CUPRA nya höjder 2022. Märkets första fristående modell sålde 97 600 exemplar och stod för 63,8% av företagets försäljning och mer än en fjärdedel av SEAT S.A.s totala försäljning. Samtidigt markerade CUPRAs näst populäraste modell, CUPRA Born, sitt första år på marknaden med sina 31 400 levererade enheter. Sedan starten 2018, har CUPRA sålt nästan 300 000 bilar.

De viktigaste europeiska marknaderna för CUPRA var Tyskland (58 400; 89,9% högre än 2021), Storbritannien (14 400; +87,4%), Spanien (13 600; +23,9%), Italien (11 300; +83,9%), Frankrike (7 600; +86,5%), Österrike (5 400; +157,6%) och Schweiz (5 000; +38,3%). Globalt sett såg man enorma ökningar i Mexiko (4 300; +120,0%), Turkiet (2 800; +879,9%) och Israel (2 700; +138,8%).

2022 tog CUPRAs globala expansion fart med lansering i Australien och invigning av nya CUPRA City Garage i Lissabon, Rotterdam och Sydney. 2023 utökar märket sitt globala nätverk med ytterligare invigningar i Berlin, Madrid och Paris.

SEAT levererade 232 700 bilar under 2022, en minskning med 40,5% jämfört med 2021. SEAT Arona behöll sin position som företagets mest sålda modell (71 000 enheter; -33,5% jämfört med 2021), följt av SEAT Ibiza (51 300; -46,4%) och SEAT Leon (41 500; -47,3%). SEATs största marknader var Spanien (49 200; -30,4%), Tyskland (46 900; -36,0%), Storbritannien (22 200; -48,4%), Italien (13 900; -35,2%) och Frankrike (13 900; -48,8%). Märket nådde en viktig milstolpe 2022 med försäljningen av sin miljonte SUV.

"Efterfrågan på både SEAT och CUPRA är fortsatt mycket hög, med en rekordstor orderbank för båda. Vår styrka ligger i att våra märken är så attraktiva och erbjuder kunderna ett brett utbud, från de effektivaste traditionella förbränningsmotorerna till 100% eldrivna bilar", säger Kai Vogler, Executive Vice-President for Sales & Marketing på SEAT S.A.

Företagets globala produktion, inklusive tillverkningen av Audi A1, låg kvar på samma nivåer som 2021 med 478 954 tillverkade bilar, en minskning med 1,1% jämfört med året innan (484,046). På grund av komponentbrist minskade produktionen vid företagets anläggning i Martorell med 4,8% till 366 764.

2023: När drömmar slår in

2023 blir ett år av milstolpar för företaget. CUPRAs dröm kommer att förverkligas när den produktionsklara versionen av CUPRA Tavascan presenteras, företagets första helt eldrivna SUV. CUPRA kommer också att utöka sitt utbud, med nya versioner och nya motorer tillgängliga i det befintliga modellprogrammet.

SEAT kommer också med uppdateringar i sitt modellprogrammet samt lansering av två nya eScooters: SEAT MÓ 125 performance och en ny version av SEAT MÓ 50.

I år kommer SEAT S.A. att fira 30-årsjubileum för företagets anläggning i Martorell - ett firande som också blir ett avstamp i företagets satsning på elektrifiering.

Vad gäller försörjningssituationen 2023 tillägger Wayne Griffiths: "Det enda som är säkert är att ingenting är säkert. Men genom att prioritera CUPRAs tillväxt och elektrifieringen av SEAT S.A., är vi fast beslutna att möta framtida utmaningar och förvandla dem till möjligheter."

Försäljningssiffror

 

2022

2021

 

SEAT S.A.

385,600

470,500

-18.1%

CUPRA (brand)

152,900

  79,300

+92.7%

SEAT (brand)

232,700

391,200

-40.5%

avrundade siffror

     

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

CUPRA är en okonventionell utmanare som förenar stimulerande design, elektrifiering och prestanda för att inspirera världen från Barcelona. CUPRA, som lanserades 2018, har sitt huvudkontor och racinggarage i Martorell, Barcelona, Dessutom har CUPRA ett världsomspännande återförsäljarnätverk.

Under 2021 fortsatte CUPRAs uppåtgående trend med en tredubbling av försäljningen och 80 000 levererade bilar, främst tack vare framgångarna med CUPRA Formentor. CUPRA bevisar att elektrifiering och sportighet är en perfekt matchning och under 2022 utökar man utbudet av CUPRA Born – märkets första helt eldrivna bil – med ett urval av batteristorlekar och en kraftfullare e-Boost-version. En exklusiv version av CUPRA Formentor VZ5 i begränsad upplaga lanseras också. CUPRA Tavascan, företagets andra helt eldrivna modell samt CUPRA Terramar, den elektrifierade SUV:en som är en hyllning till racerbanan Terramar där allt en gång började för CUPRA, lanseras 2024, följt av företagets första eldrivna stadsbil, inspirerad av CUPRA UrbanRebel Concept, 2025.

CUPRA är FC Barcelonas officiella bil- och mobilitetspartner, World Padel Tours premiumsponsor och officiell sponsor för eSports Club Finetwork KOI. Tillsammans med märken som Primavera Sound och De Antonio Yachts, har de skapat CUPRAs lifestyleuniversum. CUPRA Tribe består av ett team av ambassadörer som vill vara den drivande kraften bakom förändring. Bland medlemmarna finns gatukonstnären TV-Boy, padellegenden Fernando Belasteguín, den tyske målvakten Marc ter Stegen och Ballon d'Or samt fotbollsfotbollsspelaren Alexia Putellas.

Följ CUPRA Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från CUPRA Sverige

SEAT S.A. når högsta rörelseresultatet genom tiderna tack vare rekord-resultat för CUPRA, en tvåsiffrig tillväxt för SEAT och ökad effektivitet21.3.2024 12:24:36 CET | Pressmeddelande

Rörelseresultatet nådde rekordhöga 625 miljoner euro, en avkastning på försäljningen på 4,4% och omsättningen ökade till 14,3 miljarder euro förra året Nya investeringar i hela varumärket SEAT med facelifts för Ibiza och Arona samt uppdateringar för Leon och Ateca Under 2024 lanseras CUPRA Tavascan och CUPRA Terramar, som del i märkets hittills största produktoffensiv CUPRA lanseras i USA i slutet av årtiondet Elektrifieringen av Martorell går framåt med full fart Barcelona, Spanien 21/03/2024. Idag presenterade SEAT S.A. sina resultat för 2023 tillsammans med sin strategi för de kommande åren. Under förra året nåddes, enligt International Accounting Rules (IFRS), ett rekordhögt rörelseresultat på 625 miljoner euro, en ökning med 592 miljoner euro (2022: 33 miljoner euro). Det representerar en förbättrad avkastning på försäljningen med 4,1 procentenheter, från 0,3 % till 4,4 %. Årsomsättningen nådde också en historisk nivå på 14.333 miljarder euro, 31,0 % mer än 2022 (10.941 miljarder)

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye