Curling: Almida de Val och Oskar Eriksson uttagna till VM mixed dubbel 2021

VM mixed dubbel, som också är kval till OS i Peking 2022, ska enligt de senaste uppgifterna kunna genomföras under våren. Men datum och spelort är fortfarande inte bekräftat.

– Det är klart att vi gärna skulle vilja veta så snabbt som möjligt för att kunna planera och ladda. Samtidigt har vi stor förståelse för den svåra situationen med en pågående pandemi, säger Oskar Eriksson till curling.se

Sverige är regerande världsmästare och nu väntar ett nytt VM och jakt på en OS-plats.

– Riktigt, riktigt kul. Att få representera Sverige vid VM var den stora målsättningen när vi startade säsongen tillsammans. Vi har verkligen hittat en perfekt kemi och nu hoppas vi verkligen att det blir ett VM senare i vår, avslutar Oskar.

I augusti 2020 togs beslutet att ändra uttagningskriterierna till VM på grund av rådande situation med Covid-19. Uttagningen till VM mixed dubbel baseras på en helhetsbedömning av lagens prestationer och kapacitet.

Bakgrund uttagning

Under säsongen spelade de fem mixed-dubbellagen i landslaget på touren till slutet av oktober, när allting tog stopp p.g.a situationen med Covid-19. Fram till dess hade Lag De Val/Eriksson vunnit säsongens första tävling i Oberstdorf, Tyskland och gått till kvartsfinal mot kvalificerat motstånd i en tävling i Bern, Schweiz några veckor senare. De har presterat bra både på touren och mot övriga svenska mixed-dubbellag. Laget tog guld efter att ha gått obesegrade genom SM mixed-dubbel Landslag 2021.

– Alla våra mixed dubbellag har utvecklats under säsongen och det finns flera lag som kunde ha gjort bra resultat på ett VM. Men om vi ser till en helhetsbedömning så är det de Val/Eriksson som har presterat bäst denna säsong och jag ser fram emot att se dem spela VM, säger förbundskapten Alison Kreviazuk.