Då öppnar IKEA sitt cityvaruhus mitt i Stockholm

IKEA tar nu nästa steg i sin storsatsning på Stockholm genom att öppna ett 8 000 kvadratmeter stort cityvaruhus som sträcker sig över totalt fyra våningsplan i köpcentret Gallerian. Öppningsdagen blir den 30 juni. Med satsningen kommer IKEA närmare människor i de mest centrala delarna av huvudstaden.

Den 30 juni öppnar IKEA sitt nya cityvaruhus i Gallerian i Stockholm.

Det nya cityvaruhuset, som öppnar den 30 juni, är en del av IKEAs satsning på Stockholm. De senaste åren har IKEA öppnat två butiker i Stockholm i form av planeringsstudios i Bromma och Sickla.

– Det känns fantastiskt att vi snart är redo att öppna vårt historiska cityvaruhus i Stockholm. Det känns verkligen som att vi kommer ännu närmare våra kunder. Oavsett var man är, vad man behöver och när man behöver det vill vi finnas där för att hjälpa till att skapa ett bättre liv hemma, säger Jenny Vasquez Ling, varuhuschef IKEA.

Under de senaste åren har IKEA öppnat centrala butiker inyaformat i storstäder som Paris, New York, Tokyo och Toronto. Cityvaruhuset i Stockholm, blir 8 000 kvadratmeter stort och sträcka sig över totalt fyra våningsplan i Gallerian. Det är det första cityvaruhuset någonsin som IKEA öppnar i Sverige.

– Det känns jätteroligt att välkomna Sveriges mest ikoniska möbelvaruhus till Stockholms mest ikoniska galleria! Med IKEAs cityvaruhus stärks Gallerian ytterligare som en folklig, mångsidig och inspirerande mötesplats. Här finns något för alla, säger Cecilia Åkesson, centrumchef Retail City på AMF Fastigheter.

Här kommer kunderna att kunna köpa med sig ettstort sortiment av heminredningsprodukteroch få personlig service av heminredningsexperter. En grön tråd kommer att löpa genom butiken för att göra det lättare för kunder att hitta mer hållbara produkter och lösningar. I varhuset kommer det även att finnas en avdelning enbart för second hand-möbler. Genom det nya restaurangkonceptet Mat & dryck blir det också möjligt att ta del av matupplevelsen som många förknippar med IKEA.

I den nya citybutiken i Gallerian kommer det arbeta runt 160 personer.

Om Cityvaruhuset
City-varuhuset i Gallerian kommer att finnas på fyra våningar och ha en yta av drygt 8000 kvadratmeter. Tre av våningarna är öppna för kunder, resten är lager och medarbetarytor. Cityvaruhuset innehåller inget tag-själv-lager, utan större artiklar kommer levereras direkt till kunder.

IKEA i Stockholm
IKEA öppnade sitt första varuhus i Stockholm 1965 i Kungens Kurva. Byggnaden har blivit ett landmärke och har enligt Stockholms länsmuseum högt kulturhistoriskt värde. 1993 öppnade varuhuset i Barkarby. 2016 invigdes IKEAs första planeringsstudio i Sverige, IKEA Kök, på Regeringsgatan 65. IKEA Kök kommer att flytta in i cityvaruhuset i samband att det öppnar under sommaren 2022.

Den 30 juni öppnar IKEA sitt nya cityvaruhus i Gallerian i Stockholm.
Just nu arbetas det för fullt med att förbereda citybutiken för öppning.
Den 30 juni öppnar IKEA sitt nya cityvaruhus i Gallerian i Stockholm.
Jenny Vasquez Ling, varuhuschef IKEA.
Den 30 juni öppnar IKEA sitt nya cityvaruhus i Gallerian i Stockholm.
Jenny Vasquez Ling, varuhuschef IKEA och Cecilia Åkesson, centrumchef Retail City på AMF Fastigheter
Bild utifrån Gallerian.
IKEA ligger på fyra våningar i Gallerian.
Nu pågår arbetet för fullt inför öppningen 30 juni.

IKEA påbörjar kampanj för att samla in 200 miljoner kronor till flyktingar - bjuder in till gratis konsert med Tove Styrke, Jose Gonzales och Sabina Ddumba på World Refugee Day15.6.2022 11:08:20 CEST | Pressmeddelande

World Refugee Day, måndagen den 20 juni, blir startskottet för IKEAs globala insamlingskampanj Together For All Refugees, som sätter fokus på flyktingars situation och har som mål att samla in 200 miljoner kronor till UNHCR. Som ett led i kampanjen bjuder IKEA även in till en gratis välgörenhetskonsert med José Gonzales, Sabina Ddumba och Tove Styrke på H22 City Expo i Helsingborg.

VÅRDANDE och KRÖSAMOS – två kollektioner från IKEA15.6.2022 09:00:15 CEST | Pressmeddelande

Lite tid och rum Kollektionen VÅRDANDE är designad för avkoppling. Med fokus på det enkla, naturliga och speciella är varje sak lätt och enkel att ta med. Väskor och korgar med handtag och smarta förvaringslösningar. Textiler som är lätta och mjuka picknick-lösningar. Kollektionen är gjord i samarbete med fem sociala företag i Asien med inspiration från asiatiska traditioner – för alla som söker mindfulness, meditation eller bara en stunds paus. Ta tillvara säsongen – och dela den med dina nära och kära KRÖSAMOS Kollektion består av köksredskap, servis och andra attiraljer som gör det enkelt att förbereda, servera, ge bort och dela sommarens och höstens smaker. ”Produkternas enkla former och mönster är inspirerade av asiatisk matlagning och höstens dämpade färger.” Henrik & Ida Preutz, Designers Säljstart: VÅRDANDE den 29:e juli och KRÖSAMOS den 26:e augusti på alla svenska IKEA varuhus och på IKEA.se Ladda ner VÅRDANDE högupplösta bilder: Bildbanken Ladda ner KRÖSAMOS högupplösta bild

IKEA visar bord för musikproduktion, fåtölj och skivspelare från den kommande kollektionen OBEGRÄNSAD i samarbete med Swedish House Mafia9.6.2022 13:00:33 CEST | Pressmeddelande

Tillsammans har IKEA och artisterna Swedish House Mafia utforskat musik och kreativitet hemma för att göra vardagen enklare för de som producerar, framför, spelar eller bara älskar musik. Idag, på IKEA Festival under designveckan i Milano 2022, visade IKEA ytterligare tre produkter från den kommande kollektionen OBEGRÄNSAD: ett bord för musikproduktion, en fåtölj och en skivspelare. Kollektionen lanseras till hösten.